Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

عصام عارف يحكي تجربته مع الغناء ويوجه رسالة إلى الشيخ عادل الكلباني

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • #31
    شوف كمان حبيبك وابقى اعترض على يوسف القرضاوى كمان
    http://www.youtube.com/watch?v=3u-c0...eature=related

    تعليق


    • #32
      أخي أنا لم أصنفك من هذا الفريق الضال وأنا لم أقل أنك منهم فاتقي الله
      إنما أنا صنفت كلامك -مصنفتكش أنت- ورديت على كلامك
      أنت قلت: ( غير إن مافيش أيه ملزمة جازمة بحرمة الموسيقى و لا حديث صحيح صريح ملزم بتحريم الموسيقى ..)
      أنا رديت على النقطة دي وقلت أن مفيش حاجة أسمها أعتمد على آية وأسيب نص الحديث وهو صحيح وصريح
      أنا أيضا كلامى ليس فيه ما يشير إلى ذلك .. إذا وجد نص حديث صحيح يحرم أمر ما أو يقر إباحة أمر ما .. فيأخذ به .. و لم يخالف ذلك إلا أهل الضلال ممن يسمون أنفسهم بالقرآنيين و القرآن منهم براء ..


      أتقي الله فيا يا أخي.
      وأنا لو شفت أنك من الصنف الفلانى هقول ومش هخاف .. وعشان كده أنا مقلتش لأنى مشفتكش منهم..
      لكن كلامك كان قريب من كلامهم.
      فأنا رديت بالتفصيل الممل.
      حتى كلامى ليس قريب منهم ... فأنا لا أقول بإن التدخين مثلا ليس بحرام عشان مافيش آيه صريحة و أهمل مبدأ القياس ...


      الرشوة جاء فيها حديث صحيح صريح " لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّاشِي وَالْمُرْتَشِي." و هى من أكل اموال الناس بالباطل ..
      جميل جدا بس الرسول مقالش أن الرشوة حرام بنص صريح..
      والرسول برده مقلش أن المعازف حرااااااااام بنص صريح..
      لكن اتفهم من لعنة الله على المرتشى ان الرشوة حرام واتفهم من الإستحلال للمعازف انها حرام


      اللعن نص صريح فى التحريم .. و فى القرآن كقوله تعالى }أُولَئكَ عَلَيْهم لَعْنَةُ اللّه{
      و هناك على ما أذكر أكثر من ستة صيغ للتحريم منها النهى و النفى و إثبات التحريم الصريح و الإنكار والوعيد و غيرها ..


      ولا يوجد نص صريح بالحرمة فى الحالتين .. لا في القرآن ولا في السنة
      ولا كلمة المعازف ولا الرشوة اتذكروا في القرآن
      انما التحريم جاء من الأحاديث اللي هي نفسها مفيهاش تحريم صريح

      يعنى مفيش الرشوة حرام إنما في : لعنة الله على الراشي
      ومفيش المعازف حرام إنما في : يستحلون الحر والحرير والخمر والمعازف
      الحديث هو إخبار عن المستقبل و كذلك ليس نصا مجزما فى التحريم ... و لو كان كذلك لحرم كل الجماع .. فالحر هو الفرج .. و لفظة الحر لا تعطى معنى الزنا .. بل الفرج سواء فى الحلال أو الحرام .. لكن الحديث يحتمل معنى يسبيحون و يستحلون المنكرات ..و الحرير ليس حراما بمطلقه .. فكذلك المعازف ليس حراما بمطلقه .. ففيها أيضا أدلة صريحة عن إستخدام الدف و هو نوع من المعازف قد يستخدم فى الحلال أو الحـــرام ..




      التحريم يكون بنص صريح ..
      أين النص الصريح في في الرشوة؟ هات نص بيقول الرشوة حررررررررراااااااااااااااااااااام
      ممكن تلاقي آيات عامة أو أحاديث غير صريحة اللفظ ..
      فهمتنى؟
      ذكرته لك .. و هو اللعن ..

      فالشيطان له مداخل كثيرة و قد يستخدم الدين مدخلا للإنسان .. و الصوت ليس محصور على المعازف فقط ... فالأصوات كثيرة ..
      هات صوت تانى من الأصوات الكتيرة حرام وقل أنه هو المقصود وأن الآية نزلت فيه
      بس يكون الكلام ده على ضمانتك.
      وسوسة الشيطان .. أصوات الملاحدة و المشككين .. أصوات المتكسرات العاهرات .. آلخ آلخ آلخ
      في كل الأحوال لا يوجد لديك ما ينفي تفسيره ..
      فهو قول معتبر لا يتعارض مع أي حديث
      وبصفة عامة أنا بتكلم عن عدم وجود نص في الرشوة .. هل ده يعنى أنها حلال؟
      اه هتلاقي آيات تدل عليها لكن لم تحرمها بلفظها الصريح.
      أرجوا أنك تكون فهمت قصدى اللي حبيت ألفت إنتباهك ليه.
      و كذلك تفسيره ليس نص قرآنى يأخذ به فى التحليل و التحريم .. هو حتى ليس بصحابى حتى نأخذ برأيه .. و ذلك لا يتعارض مع علو مرتبته .. لكن يجب معرفة الآثار و حدودها و أنها كلام بشر ..


      تفسير إبن مسعود للآية إنه الغناء و فى الأعلى أتفقنا على ان هناك غناء محرم و غناء مباح .. و كذلك قلنا بالأعلى أيضا أن الغناء لا يستوجب وجود موسيقى و إلا فيجب ان نتغنى بالقرآن بالموسيقى !!
      فإذا كان كذلك فآية لهو الحديث لا تدل على تحريم المعازف بل على تحريم نوع معين من الغنــــاء و ليس المعازف .. أليس هذا الكلام صحيح ..؟؟
      أنت مش واخد بالك من اللي تحته خط؟
      لفظ المزمار عديت عليه ومريت عليه مرور الكرام!؟
      الغناء و المزمار ... هتفرق أيه ..؟؟
      ما هو ده تفسير من وسط أكثر من تفسير .. و كلها تفاسير تحتمل الصحة أو الخطأ .. و هى إجتهاد ..
      صوت الشيطان قال عنه بن عباس " صوته: كل داع دعا إلى معصية الله "
      فلا يعقل تحديد الصوت بصوت معين ..


      كما أن بن مسعود كان يقصد المغنيات اللاتى أشترين لكى يغنين عند قراءة القرآن ليضلون بغنائهن عن سبيل الله و ورد عن بن مسعود أنه كان يعمد إلى شراء الجوارى المغنيات حتى لا يشتريهن الكفار و يجعلهن يغنين عند قراءة القرآن ..
      فتفسير الآية واضح و مع ربط الآية بأسباب النزول تفهم السبب تماما

      أنا مقلتش أن الآية دليل
      أنا بتكلم عن عدم صراحة اللفظ بالتحريم
      ياريت متشتتش نفسك.. أنا مقلتش أن الدليل فى القرآن بل ـ لأن القرآن وقت الخلاف حمال أوجه- وكل واحد هيجيب التفسير اللي على مزاجة
      أرجوا أنك تفهم أنى برد على نقطة واحدة هي أنك مش شرط تسمع لفظ صريح أن الرشوة حرام عشان تحرمها
      أنت استدليت عليها من القرآن بآية لفظها غير صريح
      وحتى الحديث اللفظ غير صريح
      لكن أنت أخدت بالمعنى

      كذلك الحال يستحلون معناه انها حرام وتم استحلالها
      أرجوا أنك تفهم أنا عاوز أقول آيه عشان منخرجش بعيد عن الموضوع
      معنى ذلك أنك لم تقرأ فى الفقه ... اللعن و الإنكار و الوعيد كلها أساليب يستقى منها حكم التحريم ..
      لكن هنا لهو الحديث أصلا لا يوجد من قال أنها عن الموسيقى أصـــلا ..
      و حتى سياق الآية لا يوحى بذلك تماما .. فكلمة لهو الحديث لو تم حصرها على المعازف فقط فأنت أهملت المعنى اللغوى للكلمة ..
      لهو الحديث منه المباح و منه الحرام .. فهناك لهو مباح و لهو محرم .. و لا انا غلطان ..؟؟؟؟؟؟
      و لهو الحديث قد يكون قصة قصيرة .. منها ما تحمل فى طياتها إبتسامة نظيفة و منها ما تحميل فى طياتها شهوة قذرة .. و كلاهما لهو و مرح .. و لكن منها ما أريد به الإضلال .. و منها ما أريد به الترويح عن النفس بفكاهة مباحة مثلا ..

      فالسياق اللغوى للآية يحتمل أكثر من معنى و معانى كثيرة ... على عكس ورود لفظ الرشوة و وصف فاعلها بالملعوووووووون ..
      يعنى عايز تقنع حد إن الملعون ده بيعمل حاجة حلال ..؟؟؟
      لو فيه حد قال كده يبقى أكيد عنده لخبطة أو مش واخد باله من الحديث أصلا ..
      و غير إن الرشوة من آكل أموال الناس بالباطل .. ما هو المرتشى مالوش حق إنه ياخد فلوس زيادة عشان يدينى حقى ...؟؟ ديه أسمها أتاوة و إفترى ..

      تعليق


      • #33
        المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
        اسمع لمن تاخذ منهم دينك اسمع رأيه فى الحجاب اسمه\ع واتمزك انا لله وأنا اليه راجعون
        أنا مش عارف أيه المشكلة فى كلام الرجل ..
        أنت شايفه قال الحجاب مش فرض ..؟؟؟؟
        و كلامه منطقى ..
        عندنا إتنين منقبات فى الكلية .. ماقلكش .. أستغفر الله العظيم ..
        مســــخرة .. كل محاضرة يخلصوا .. واحدة منهم واقفه مع واحد فلسطينى و معاها كام واحدة و ضحك سافل و لمس و بهدلة ..
        هو بيؤكد على معنى الأخلاق لازم تاخد أهمية أكبر عند الدعاة .. و ليه مافيش صحيح شرائط للإنكار على رجال كمال الأجسام و السباحة و رفع الأثقال .. و بيكونوا لابسين لبس سئ .. بتكون أعضائهم الذكرية ظاهرة و بارزة ..
        لماذا ...؟؟

        تعليق


        • #34
          المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
          شوف كمان حبيبك وابقى اعترض على يوسف القرضاوى كمان
          و الله أنا شايف إن الشيخ خالد عبد الله مزودها شوية ..

          من زمان ... من ييجى عشر سنوات .. سمعت عمرو خالد بينصح بكتب نقرأها و كان منها كتب فى العقيدة ...

          و الشيخ خالد نفسه واخد من لحيته ولابس بدله و كرفته ..

          و بخصوص مصطفى حسنى هو نسب المشكلة كلها لإن شيخه صوفى ..

          و بخصوص معز مسعود هو شدد عليه جدا و قد يفهم غيره بكلام آخر ..و حتى الشيخ صفوت أنكر عليه عدم مناقشته فى المسألة لإستيضاح رأيه ..

          و الناس ديه بشر .. قد يخطئون ..

          و رأى معز صحيح فى المعنى لكنه شديد الإسلوب .. الصحيح إن المسلم يكون نظيف القلب و الظاهر أيضا ..

          و ربنا يهديه ..

          تعليق


          • #35
            المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
            شوف كمان حبيبك وابقى اعترض على يوسف القرضاوى كمان
            الشيخ القرضاوى يبدوا تأثره بحادثة وقف بناء المآذن فى سويسرا ..
            و عمرو خالد زودها أيضا بزيارته لهم .. لكن لا مشكلة فى التهنئة فالتهنئة جائزة ..

            http://www.islamonline.net/servlet/S...=1122528609820



            تعليق


            • #36
              معنى ذلك أنك لم تقرأ فى الفقه ... اللعن و الإنكار و الوعيد كلها أساليب يستقى منها حكم التحريم ..
              أخي الكريم
              كل ما سبق أنا لن أعلق عليه لأنك خرجت كثيرا عن ما أقصده ..
              لأننى أصلاً لو لاحظت في كل مناقشاتى السابقة أعتمد فى التحريم على نص الحديث فقط
              لكن لما جئت أنت وقلت مفيش لفظ صريح فى القرآن فحبيت أقولك خد بالك الرشوة مفيش فيها لفظ صريح فى القرآن وده ميخليناش نقول عليها حلال

              وعشان كده اسمحلى أعلق على الجملة السابقة فقط حتى لا يأخذ الموضوع شكل جدلي ولأنها في صميم ما أقصده ..

              أنت قلت يستقى منها التحريم (طبعا أنا وأنت فاهمين الكلام ده كويس)
              لكن خد بالك أنه يستقى منها التحريم ليست لفظ تحريم إنما يستقى منها التحريم
              طيب هل كل واحد ضعيف النفس ممكن يحرف الكلمة على مزاجة والسبب أن لو هي حرام كانت إتقالت حرام بمنتهى الصراحة ..
              يعنى يجي واحد يقولك لو هي حرام ليه ربنا ميذكرش انها حرام زي ما ذكرها مع الخمر والميسر ..(طبعا ده تفكير عقيم)
              افهم كويس وركز معايا..
              كذلك الحال لفظ يستحلون هو لفظ يستقى منه التحريم رغم أن الرسول لم يقل أنه حرام
              وصلت؟

              يعنى عايز تقنع حد إن الملعون ده بيعمل حاجة حلال ..؟؟؟
              كذلك الحال أنت عاوز تقنع أن المستحل للشيء لا يفعل الحرام ..؟؟؟
              فهمت المقصود.
              هو ده كان كل اللي أقصده ..طبعا أنت دخلتنا في حورات ومتاهات أنا مكنتش عاوزك تدخل فيها
              ومش هسيب النقاش الأصلى وامسك فيه..

              والحديث صحيح زي ما انت عارف ولفظ يستحلون ملهاش غير معنى واحد وأى معنى تانى باطل من وجوه.
              وطالما فى حديث صحيح وصريح لكن الإختلاف في معناه فأنا لخصتلك سبب تانى للتحريم فى الرد رقم 26
              راجع الرد رقم 26
              http://www.maxforums.net/showpost.php?p=1728112&postcount=26


              والسؤال اللى محتاجج تجاوبنى عليه
              إن كان كل مسألة فيها شبهة بين الحلال والحرام لا يطبق فيها هذا الحديث..
              فهل هذا الحديث ليس له فائدة .. هل قاله الرسول عبثاً حاشى لله ؟

              عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
              1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
              2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
              3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
              4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
              5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

              تعليق


              • #37
                ستضيعون وقتكم مع رجل لايحسن سوا الطعن باهل العلم و الكوبي والبيست والجدال العقيم ..
                مــن كثــر كلامه كثــر خطــأه
                ومـن كثــر خطـأه قــــل حيــاه
                ومـن قــــل حياـه قـــل ورعــه
                ومـن قـــل ورعه مات قلبـــــه

                تعليق

                يعمل...
                X