بارك الله فيك أخى الكريم موضوع رائع متابعين ........
							
						
					إعـــــــلان
				
					تقليص
				
			
		
	
		
			
				لا يوجد إعلان حتى الآن.
				
			
				
	
Lighting & Rendering work shop
				
					تقليص
				
			
		
	هذا الموضوع مغلق.
				
				
				
				
				X
X
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 Target spot & Free spot
 هذا النوع من الاضاءه يقدم لك اضاءه منبعثه من نقطه لتنتشر في شكل مخروطي او قمعي في اتحاه معين وينتج عنها بقعه ضوئيه ناعمة الحواف
  
 عشان كده النوع ده من الاضاءه ممتاز في تمثيل الاضاءات الصادره من اسبوتات - طبعا ما هو ده اسمه -
 وكمان بتستخدم في عمل تاثير للفت الانتباه
 يعني ممكن ما نستخدموش نفسه في الاضاءه لكن في عمل يقعه للتركيز وهنا طبعا ما فيش ظلال
 زي مثلا اضاءات الاستوديو
 طيب هل ينفع نستخدمه لتمثيل الاضاءات الطبيعيه
 عموما مش ممكن لان مصادر الاضاءه في الطبيعه مش صادره من نقطه واحده ولكن بسبب كبر المصدر والمسافات التنينيه بين الارض وبينها بتبقى الاضاءه جي من عدة نواحي بالاضافه طبعا لعوامل التشتت والتبعثر
 لكن ممكن نستخدم النوعيه ديه لعمل تاثير اضاءة القبه السماويه لكن بمجموعه منها و شوية لعب في الاعدادات
 طيب اعدادات النوعيه ديه
 تعليق
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 General parameters
 هنا ممكن تحدد نوع الاضاءه اذا كانت سبوت او دايركت او اومني وتفعل الاضاءه او تلغي التفعيل وتحدد اذا كانت الاضاءه ليها تارجت او لا وتفعل اسقاط الظلال وتختار طريقة حساب الظلال من خلال مجوعه من الشادو مابز ودول حنتكلم عنهم بالتفصيل بعد شويه
 
 Intinsity/Color/attinuation
 هنا بقى بنحدد مدى قوة الاضاءه ولونها وبنختار اسلوب تناقص الاضاءه Decay ما بين لا تناقص او معكوس او معكوس تربيعي
 وكمان عندنا خيارات الاتينيواشن اللي هي مدي التاثيرالتعديل الأخير تم بواسطة ShrifAzmy; 09 / 09 / 2010, 05:27 PM.
 تعليق
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 Spot light parameters
 هنا بقى تقدر تتحكم في مواصفات الاسبوت بتاعك اذا كنت عاوز المخروط بتاع الضوء دائري او مربع
 عايزة يكون فيه اوفر شوت يعني نقاط سطوع شديده
 
 advanced effects
 هنا دي مؤثرات عشان الاضاءه نفسها يعني عندك contrast ودا درجة التباين بين المساحات المضاءه والغير ودرجة التنعيم لحواف البقع الضوئيه وكمان تاثير الضوء ما بين diffuse يعني الضوء بيئثر في الوان الخامات ويكون باين فروق بين اماكن مضيؤه وغير speculaer ودا يعني النور يكون ليه تاثير في الخاصيه دي في الماده فتظهر له بقع سطوع على الاسطح ودا لو ان الضوؤ له وجود مادي في المشهد زي الاضاءات المباشره ( شمس لمبه شمعه ...... ) ambient ودا يعني ان الضوء هنا لانارة المشهد بس لكن ما فيش تاثير ضوئي ملموس زى ظلال وغيره ودا مثلا للاضاءات الغير مباشره زي انارات الافق
 
 shadow parameters
 
 في المكان ده تتحكم في مواصفات الظلال لونها درجة قوتها لو عاوز تحط خريطه للاظلال عشان توحي بظلال معينه زي تاثير السحاب اللي بيتحرك ظله على الارض وكمان لو عاوز النور ياثر في الظل ولونه وده طبيعي لان عادة الظل لونه من سببين السطح اللي هو عليه ولون النور اللي عمله
 كمان تتحكم في تاثير الظل على الاتموسفير او البيئه المحيطه
 تعليق
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 ray traced shadow parameters
 
 المساحه دي بقى مش دايما بنفس الاسم
 لانها دايما بتتغير بتغيير المابه اللي احنا محددينها للظلال في التبويبه بتاعة general parametersيعني لو اختارنا Area shadows حيبقى اسمها اريا شادوس لو اختارنا مابة ابو خليل يبقى حيكون اسمها ابو خليل
 وبالتالي نفهم ان دي عشان نتحكم في اعدادات المابه
 
 atmosphere & effects
 
 الاعدادات اللي هنا علشان نتحكم في التاثيرات الجويه للضوء اللي هي التاثيرات اللي بتحصل مع وجود الضوء في ظروف جويه معينه
 زي تاثير العدسات وتاثير الـ Volume light اللي سبق واتكلمنا عليه
 
 mental ray inderict illumination
 
 هنا بقى الاعدادات المرتبطه بحساب الاينديركت ليمينشن في المنتل راي فتقدر من هنا تتحكم في مقدار الاضاءه المرتده لكل مصدر ضوئي في المشهد على حدا وبالتالي تظبط توقيت الريندر على الضروري
 زدي حته نوعا احترافيه ومهمه جدا حنتكلم عنها بعدين
 تعليق
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 بعد كده باقى الانواع
 Direct light
 Omni
 كلهم ليهم نفس الاعدادات واحنا عموما حنوقف عند الادوات مؤقتا على دول
 والباقي حنخليه مرحله تاليه
 دلوقت اول حاله عمليه
 تعليق
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 اول حاله عمليه
 Basic exterior scene
 احنا عندنا المشهد التالي
  
 
 المشهد زي ما انتوا شايفين من غير اي اضاءه
 المطلوب نور الدنيا بشمس مش اكتر
 فقط الشمس
 ونتكلم بناء عليه
 طبعا احنا لسه ما اتكلمناش في المنتل راي فاتصرف براحتك
 واللى عاوز يحمل المشهد جاهز
 التحميل من هنا
 http://www.megaupload.com/?d=1YTENIVQ
 تعليق
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 ان شاء الله احنا مش حنقدر نكمل الورشه من غير تجاوب
 فلازم الناس تحاول تشتغل معايا عشان نقدر نطلع نتايج ونكمل
 لكن الموضوع متاح للمشاهده بدون تجاوب وتطبيق
 افتكر ان دي سلبيه خاصة واحنا لسه حتى ما مشيناش خطوة حتى في موضوعنا الطويل
 انا اسف جدا يا جماعه لو ما كملناش
 تعليق
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 بعد إذنك
 
 السلام عليكم
 أخي الكريم ( ShrifAzmy) استأذنك فقد قمت بتجميع لشرحك المتميز وحفظته بصيغة ( pdf) وهذا هو الرابط
 
 http://www.zshare.net/download/803347913e463459/بسم الله الرحمن الرحيم
 
 
 تعليق
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 الواقعيه في المشهد تحتاج جوانب متعدده وهي تقريبا :-المشاركة الأصلية بواسطة ShrifAzmy مشاهدة المشاركةوبكده اعتقد يبقى وصلنا لنهاية الدردشه (( ياريت لو حد عنده اي اضافه يا ريت يضيفها مشكورا )) ونبدء نتكلم في اساليب الاضاءه في الماكس وهي حتكون متقسمه للنقط دي :
 - ادوات الاضاءه في الماكس
 - الاضاءه المباشره في جو خارجي
 - الاضاءه غير المباشره في جو خارجي
 - الاضاءه المباشره في جو داخلي
 - الاضاءه غير المباشره في جو داخلي
 - حالات خاصه
 
 1 - خامات المشهد لابد ان تكون قريبه للواقع فمثلا الكرسي خشب والسجاده علي الارض بتأخذ شكل معين والعمل علي باقي المشهد اضاءه مباشره
 
 2 - اضاءاتك أنصحك باستخدام الفيراي لآن الظاهر ما عندك فمره في توزيع الاضاءات لآنها تتنوع فهناك الاضاء المركزيه التي تضئ كامل المشهد والاضاءه الدافئه التي يستخدمك فيها photometric light ونستخدم فيها ies اضاءه غير مباشره
 
 استخدامك للفيراي سيسهل عليك الكثير
 
 وتأتي آخر مرحله وهي الريندر استخدامك لريندر الفيراي لا يأخذ منك الكثير
 
 هذا بدون ذكر الموديل فأنت حر فيه
 
 بالتوفيق
 تعليق
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 بارك الله فيك ومجهودك اخي الفاضلالمشاركة الأصلية بواسطة الدرناوي مشاهدة المشاركةالسلام عليكم
 أخي الكريم ( shrifazmy) استأذنك فقد قمت بتجميع لشرحك المتميز وحفظته بصيغة ( pdf) وهذا هو الرابط
 
 http://www.zshare.net/download/803347913e463459/
 والف شكر
 تعليق
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 الفاضل اوبيشالمشاركة الأصلية بواسطة obesh مشاهدة المشاركةالواقعيه في المشهد تحتاج جوانب متعدده وهي تقريبا :-
 
 1 - خامات المشهد لابد ان تكون قريبه للواقع فمثلا الكرسي خشب والسجاده علي الارض بتأخذ شكل معين والعمل علي باقي المشهد اضاءه مباشره
 
 2 - اضاءاتك أنصحك باستخدام الفيراي لآن الظاهر ما عندك فمره في توزيع الاضاءات لآنها تتنوع فهناك الاضاء المركزيه التي تضئ كامل المشهد والاضاءه الدافئه التي يستخدمك فيها photometric light ونستخدم فيها ies اضاءه غير مباشره
 
 استخدامك للفيراي سيسهل عليك الكثير
 
 وتأتي آخر مرحله وهي الريندر استخدامك لريندر الفيراي لا يأخذ منك الكثير
 
 هذا بدون ذكر الموديل فأنت حر فيه
 
 بالتوفيق
 اولا شكرا لمشاركتك
 ثانيا الكلام مش بس عن الواقعيه في العمل لكن غن الاضاءه بصفه عامه
 ثالثا النقد البناء مرحب بيه لكن فرقعات انتوا ما تعرفوش وانا عارف
 مش مقبوله بالمره لانها بتسيء لينا ..... كلنا الغرب اتقدم في المجال ده لانه ماشي بسياسه البحث والتطوير وتبادل الخبرات اللي بيلزمها الاول تقدير لمجهود الغير وخبرته مش بفرد الصدر وانا الاجدع وانا الاعلم وانا شجيع السيماالمشاركة الأصلية بواسطة obesh مشاهدة المشاركةالظاهر ما عندك فمره في توزيع الاضاءات
 رابعا احنا بنتكلم هنا عن المفهوم وليس عن نقطه بعينها ولم نتطرق بعد لنقط تفصيليه
 خامسا من الواضح انك ما قريتش الموضوع كويس وبتدور على نقط ترد عليها وخلاص
 سادسا اسس العمل الاحترافي بتقزل احنا بنشتغل على سوفت وير ومش بنشتغل على ريندر اينجين يعني نستوعب كويس الجوب بتاعنا ونعرف ايه احتياجاتها ونحدد الريندر اينجين اللي يقدر يحققهلنا باقل قدر من المشاكل
 لكن كلام الفي راي اجدع والمنتل راي اشد والكلام الفارغ ده احنا كده بنضيع وقتنا ع الفاضي وبنشتغل مندوبي تسويق للمنتج
 وعلى كل حال برده شرفت وانست يا استاذ
 تعليق
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 هوه ده الشغل التمام وعوده حميده بعد العيد وبالنسبه لرد الاخ obesh
 
 ما تاخدش على كلامه لانه هيخرجنا عن نطاق موضوعنا وبعدين الورشه بتاعتك وانت حر فيها تمشى الحوار والشرح فيها بالأسلوب الى يريحك ان كنت هتناقش شويه كده معاك في شويه حجات بس قلت لاء بلاش عشان مغيرش مسار الورشه الى احترمته فيك انك ماشى بنظام ولما نسخن شويه ويبتدى الكلام يبقى عام ممكن ساعتها كل واحد يقول الى هوه عاوزه وبعدين احنا بنتكلم عن المنتال راى ملناش دعوه بالناس بتوع الفى راى دول خالص دلوقتى فياريت بلاش نفرض رأينا على الورشه وصاحب الورشه .الأهلى فوق الجميعalaaelmansy
 تعليق
 





 
							
						
تعليق