Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

hello again (raphael gorgy

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • #61
    duplicated post
    sorry
    Rigging reel 2012

    character Tools reel 2012




    تعليق


    • #62
      المشاركة الأصلية بواسطة foxman2006 مشاهدة المشاركة
      أنا اللي معذبني سكربت الـ PEN Attributes المستخدم في الريج ... مابيركبش على الإصدارات الحديثة من ماكس 2010 وماكس 2011 ممكن طريقة لعمل هذا الإسكريبت المفيد ؟؟

      ولتحميل الإسكريبت من هنا
      http://www.paulneale.com/scripts/pen...older_2.06.zip

      صفحة الإسكريبت الرسمية

      http://www.paulneale.com/scripts/pen...buteHolder.htm

      وشكرا ليك جداً
      paulneal عدل ال script دي و التعديلات علي الويب سايت بتاعو بس فقط في جزئية الذراع
      دور كويس هتلاقيها لو ملقتهاش ارجعلي
      هل انت جربت تعدل فيها؟؟

      تعليق


      • #63
        المشاركة الأصلية بواسطة ahmed_shal مشاهدة المشاركة
        اوك انا عندي سؤال فعلا
        انا عاوز لما احرك مجسم من مكان للتاني مع الوقت يعني انا عندي تيبوت وعملتله انيمشن للبوزيشن علي مدار التايم سلايدر عاوزه مع التغير ف الحركه ده يوجه نفسه مع اتجاه الحركه بشكل صحيح كانه علي باث كونسترينت خليني اوضح اكتر:
        1-اعمل تيبوت
        2-اعمل freeze transform له
        3-علي ال z-rotation حط float script
        4-دخل الكود ده
        [
        كود:
        curr=at time (currenttime) objc.pos
        prev=at time (currenttime-1) objc.pos 
         
        up=normalize objc.dir
        vec=normalize (curr-prev)
        thrd=normalize (cross up vec)
        sec=normalize (cross thrd vec )
        mtrx=matrix3 sec thrd vec curr
        rot=(orthogonalize mtrx).rotationpart 
        rot.z
        حيث objcهي ال teapot نفسه طبعا انت عارف هتختارها من node ف الfloat script
        5-اعمل انيمشن للبوزيشن وشغل التراجيكتوري وشوف التيبوت هيمشي بالدايركشن بتاعه عالمسار وللالا طبعا هتلاقيه مش مظبوط المشكله دي محيراني مووت ومحتاج حلها اتمني تساعدني
        أنا عملت اللي انت كاتبه بس انا مش فاهم الغرض من السكريبت و ال teapot ماشي عادي
        ياريت ترفع فيديو إن امكن توضح الغرض من السكريبت و المشكلة عشان أقدر اساعدك

        تعليق


        • #64
          الموضوع بسيط جدا انا عاوز لما اعمل موف للتيبوت من نقطه للتانيه التيبوت يوجه نفسه ( يعمل روتيت ) بحيث يبقي كانه ماشي علي المسار بمعني اخر يكون كانه علي باث ومعمول انيبل لفولو followللباث اتمني تكون وصلت الفكره وشكرا جزيلا
          Rigging reel 2012

          character Tools reel 2012




          تعليق


          • #65
            عشان كده بقولك اعمل enable trajectory عشان تشوف التيبوت وهو ماشي هل بيتحرك ويدور -بعد الاسكريبت طبعا - ولا بيتحرك بس؟
            Rigging reel 2012

            character Tools reel 2012




            تعليق


            • #66
              المشاركة الأصلية بواسطة ahmed_shal مشاهدة المشاركة
              عشان كده بقولك اعمل enable trajectory عشان تشوف التيبوت وهو ماشي هل بيتحرك ويدور -بعد الاسكريبت طبعا - ولا بيتحرك بس؟
              بيتحرك بس , انت عايزة خاصية ال flow اللي في ال path constrain تكون موجودة في نفس الaction??

              تعليق


              • #67
                السكريبت اللي مكتوب المفروض انو يعمل كده بس مش شغال ؟؟

                تعليق


                • #68
                  جرب الحل ده


                  curr=at time (currenttime) $Teapot01.position
                  prev=at time (currenttime-20) $Teapot01.position

                  up=normalize $Teapot01.dir
                  vec=normalize (curr-prev)
                  thrd=normalize (cross up vec)
                  sec=normalize (cross thrd vec )
                  mtrx=matrix3 sec thrd vec curr
                  rot=(orthogonalize mtrx).rotationpart
                  rot.z*-4

                  تعليق


                  • #69
                    طب اشمعني -4 لازم ده يكون له معني وانا مش شايف غير انه ممكن ينفع مع اوبجيكت والتاني لا
                    Rigging reel 2012

                    character Tools reel 2012




                    تعليق


                    • #70
                      الاوبجيكت مفيهوش اي path constraint خالص انا بقول كأنه فيه كده انا عاوز الانيمتور ما يعانيش ف توجيه الاوبجيكت وده هيدي خاصيه مهمه جدا جدا ولذيذه ف الريج
                      Rigging reel 2012

                      character Tools reel 2012




                      تعليق


                      • #71
                        المشاركة الأصلية بواسطة ahmed_shal مشاهدة المشاركة
                        الاوبجيكت مفيهوش اي path constraint خالص انا بقول كأنه فيه كده انا عاوز الانيمتور ما يعانيش ف توجيه الاوبجيكت وده هيدي خاصيه مهمه جدا جدا ولذيذه ف الريج
                        كلامك مظبوط و لكن انت محتاج تدخلو معطيات عشان يديلك نتيجة و المعطيات بتاعتك ناقصة القيمة و ال
                        animation type
                        القيمة هنا يعني لو ال object بيتحرك من 0 - 100 في 4 اتجاهات في كل اتجاه يتحرك و لتكن البداية فريم 0 - 20 بقيمة - هيتحرك 60 درجة في إتجاه ال X إذن إن محتاج تعرف البينات دي عشان بعد كده تعطيلو المعادلة اللي يستنتج منها الإتجاه و بعد ما وصلت لدي ال object عرف ان في الفريم ده و ال position ده يلف في الوقت ده و يا إما يحسبها كل فريم او في الوقت كله طبعا المسئلة معقدة و لكن لازم تعرف ان المعادلة ناقصة جزئية انو يحسبها لكل فريم بالطريقة دي مش محتاج تحدد animation type

                        غير كدة افرض ان الانيميتور محتاج حاجة مختلفة عن اللي انت عاملة ؟؟
                        ساعتها يعمل ايه ( أصبح ان ال object موجه أتوماتيكي)
                        أتمني تكون فهمت
                        بالنسبة ل -4
                        هذه القيمة افتراضية و ده يدل علي نقص المعادلة الي تحسب الاتجاه و تسنتجها من السرعة و المسافة و الاتجاه
                        و طبعا محتاجة وقت و تجارب للوصول للمعادلة المطلوبة

                        تعليق


                        • #72
                          المعادله مش ناقصه ولا حاجه ديه مساله انشاء الماتريكس عند كل فريم من خلال متجه التغير في البوزيشن ومتجه اتجاه الجسم في الورلد والمتجه العمودي عليهم واجراء العملياتالازمه لعمل ماتريكس صحيح اظن ان مساله الماينس 4 الهمتني الحل الصحيح وهي نقطه تغير اتجاه التي بوت وهو وضع زاويه تضع اتجاه التي بوت المبدأي علي اتجاه الصحيح وهو امر متوقف عل تجاهه الاولي ف الفيوبورت ( الورلد) ويحسب مره واحده وخلاص هكتبلك المعادله اللي نفعت حاليا وان كنت اتوقع وجود حل افضل دي حاجه الحاجه التانيه بقي مساله الانيميتور : ومين قال اني همنعه يعمل اديت علي ده ا و حتي يوقفه ويشغله ؟ ده طبعا غلط انا دايما لما بعمل حاجه كده بدي تلات خيارات ف الريج:الاوتوماتيك وتعديل فوق الاوتوماتيك وايقافه وعمل كل شيء مانيوال انا بس بدور علي الحل نفسه للنقطه ديه بس وبعد كده بحطها مع السيستم بتاعي الاسكريبت اهوه
                          curr=at time (currenttime) $Teapot01.position
                          prev=at time (currenttime-20) $Teapot01.position

                          up=normalize $Teapot01.dir
                          vec=normalize (curr-prev)
                          thrd=normalize (cross up vec)
                          sec=normalize (cross thrd vec )
                          mtrx=matrix3 sec thrd vec curr
                          as eulerangles rot=(orthogonalize mtrx).rotationpart
                          degtorad (90+rot.z)
                          والتسعين ديه مبنيه علي قيمه وضع التيبوت البدائي ف الورلد


                          thrd=normalize (cross up vec)
                          sec=normalize (cross thrd vec )
                          mtrx=matrix3 sec thrd vec curr
                          rot=(orthogonalize mtrx).rotationpart
                          Rigging reel 2012

                          character Tools reel 2012




                          تعليق


                          • #73
                            جرب دي و شوف النتيجة

                            curr=at time (currenttime+20) $objc.position
                            prev=at time (currenttime-20) $objc.position

                            up=normalize $objc.dir
                            vec=normalize (curr-prev)
                            thrd=normalize (cross up vec)
                            sec=normalize (cross thrd vec )
                            mtrx=matrix3 sec thrd vec curr
                            rot=(orthogonalize mtrx).rotationpart
                            rot.z*-3.258

                            تعليق


                            • #74
                              يعني انت دلوقتي مكملتش المعادلة انا عارف ان ال matrix كاملة مش ناقصة ولكن انت ضقت معادلة لحساب الإتجاه

                              تعليق


                              • #75
                                مش فاهم ايه اللي ناقص؟ طالا اماتريكس كامل يبقي الاتجاه محسوب داكيد ولاحظ اني حاططها علي الازد تراك بتاع الروتيشن والموضوعه اشتغل دلوقتي انا بس طمعان في حل اشيك عشان اعرف فكره احلي لكن مشكلتي اتحلنت والحمدلله
                                Rigging reel 2012

                                character Tools reel 2012




                                تعليق

                                يعمل...
                                X