Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سوال فى الـــ Divide فى الــ ZBrush

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • سوال فى الـــ Divide فى الــ ZBrush

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الموضوع يا جماعه بخصوص التنعيم فى الزدبرش وهو انى لما بوصل للمستوى السادس
    بيبقى الجسم كله ناعم وتمام بس بيبقى فيه اماكن بسيطه التنعيم فيها مش حلو وغالبا بيكون
    فى الاماكن اللى فيها تفاصيل زى العين والفم .. ولو زودت التنعيم للمستوى السابع بيبقى الشغل تقيل اوى

    يا ترى فيه حل للمشكله دى
    تحياتى

  • #2
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الموضوع يا جماعه بخصوص التنعيم فى الزدبرش وهو انى لما بوصل للمستوى السادس
    بيبقى الجسم كله ناعم وتمام بس بيبقى فيه اماكن بسيطه التنعيم فيها مش حلو وغالبا بيكون
    فى الاماكن اللى فيها تفاصيل زى العين والفم .. ولو زودت التنعيم للمستوى السابع بيبقى الشغل تقيل اوى

    يا ترى فيه حل للمشكله دى
    تحياتى
    في فرشة بتقرب النقط من بعضها وبتزود التفاصيل ..للاسف مش فاكر اسمها ..اشتغل وايرفريم وجرب في الفرش

    الحل اللي انا بتبعه هو انه بين الماكس او المايا والزيبرش ...يعني ترجع المودل على برنامج الثري دي وتزود تفاصيل في المناطق اللي محتاجة وتشيل من اللي مش محتاجة وترجع تاني على الزي برش
    ممكن تعمل الموضوع ده عشرين تلاتين مرة بين الماكس او المايا والزيبرش عشان المودل يطلع مظبوط وباقل عدد بوليجون وخصوصا لو مش هتعمل ديسبلاسمنت

    تعليق


    • #3
      المشاركة الأصلية بواسطة sayed 2006 مشاهدة المشاركة
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
      الموضوع يا جماعه بخصوص التنعيم فى الزدبرش وهو انى لما بوصل للمستوى السادس
      بيبقى الجسم كله ناعم وتمام بس بيبقى فيه اماكن بسيطه التنعيم فيها مش حلو وغالبا بيكون
      فى الاماكن اللى فيها تفاصيل زى العين والفم .. ولو زودت التنعيم للمستوى السابع بيبقى الشغل تقيل اوى

      يا ترى فيه حل للمشكله دى
      تحياتى
      الdivide لذيادة عدد التقسيمات و ليس للتنعيم
      كل ما عليك فعله لعمل التنعيم هو ضغط مفتاح shift من الكيبورد حتى تتغير الفرشة الى smooth brush و تعمل تنعيم كيفما تشاء

      تعليق


      • #4
        متشكر جدا يا استاذ doctor3d ... هجرب فى الفرش اوكى .. وان موصلتش للمطلوب هروح للسينما .. بس اخرج الاوبجيكت وهو على الهاى بولى
        ولا اللو بولى .. ولا ايه الطريقه المناسبه .. معلهش لانى لسه جديد على الزدبرش .
        متشكر جدا يا استاذ abdou3d ... اللى اقصده فعلا عدد التقسيمات .. فيه اماكن بيكون محتاجه تقسيمات كتير زى العين وتفاصيلها ولو ضغط على الــ divide بتزود الجسم كله وبيبقى العمل تقيل .

        تحياتى

        تعليق


        • #5
          فى البداية الzbrush بيعتمد على الرمات بشكل اساسى و المشكلة الحلية ان zbrush بيدعم 32 bit فقط حتى الان وهذا معناة ان اكثر عدد من البؤلى يمكن الحصول علية هو حوالى 6 mil و لكن اذا احتجت اكثر او كان عندك عجز فى الرمات فممكن استخدام احدى الطرق الأتية
          1. عمل تبلوجى بشكل دائرى حول العين مثلا او المناطق التى سوف تحتاج لتفصيل اكثر وذلك قبل النحت
          2. بعد نحت التفصيل الكبيرة و الشكل العام تقوم بعمل ريتبولوجى داخل الzbrush او فى اى برنامج اخر ثم بعد ذلك ارجاع المجسم مرة اخرى للzbrush لعمل التفصيل الدقيقة

          تعليق


          • #6
            المشاركة الأصلية بواسطة bannino مشاهدة المشاركة
            فى البداية الzbrush بيعتمد على الرمات بشكل اساسى و المشكلة الحلية ان zbrush بيدعم 32 bit فقط حتى الان وهذا معناة ان اكثر عدد من البؤلى يمكن الحصول علية هو حوالى 6 mil و لكن اذا احتجت اكثر او كان عندك عجز فى الرمات فممكن استخدام احدى الطرق الأتية
            1. عمل تبلوجى بشكل دائرى حول العين مثلا او المناطق التى سوف تحتاج لتفصيل اكثر وذلك قبل النحت
            2. بعد نحت التفصيل الكبيرة و الشكل العام تقوم بعمل ريتبولوجى داخل الzbrush او فى اى برنامج اخر ثم بعد ذلك ارجاع المجسم مرة اخرى للzbrush لعمل التفصيل الدقيقة
            جزاك الله خير يا اخى الكريم bannino ..
            طيب ممكن شويه معلومات عن التبولوجى وعن كيفيه عمله . وليه بيُستخدم ...
            بارك الله فيك

            تعليق


            • #7
              يمكنك ان تجد معلومات اكثر عن كيفية عملة فى هذا الموضوع http://www.maxforums.net/showthread.php?t=189069

              اما السبب الاساسى لآستخدام الري تبولوجى فهو ضعف الاجهذة الحالية و عدم قدراتها على ملحقة تطور البرامج. فمثلا لأ يمكنك ان تقوم بعمل rig , skin لمجسم هاى بولى خارج من zbrush فتلجا الى عمل الرى تبولوجى لتقليل عدد البولى و نعوض التفصيل الدقيقة بالنورمل او الدسبلسمنت مابس. الخبراء يقولون اننا على الاقل سنحتاج للتبولوجى لمدة 10 سنوات اخرى حتى تتمكن الاجهذة من ملحقة تطور البرامج

              تعليق


              • #8
                اللعب كله في التبولوجي
                اّخر اعمالى
                مطعم بالماكس
                كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
                غرفتى بالماكس

                تعليق


                • #9
                  متشكر اوى يا جماعه على المعلومات دى
                  تحياتى

                  تعليق

                  يعمل...
                  X