Up
------------------------
------------------------
... ليه مفكرتش او مبصتش على Morph مثلا ومش بتكلم على Modifier لانه مختص بالأنيمشن اكتر إنما عن Compound Object هتقولى ماهو يا محمد أفندى
لازم يكون عندى نفس عدد Polygons فى الأتنين ودى صعبة هقولك اشتغل بOptimize لو عايز تريح دماغك وتعمل fade او Opacity انيمشن ما بين حبة الفيشار اللى عليها ال Modifier و حبة الفيشار ال High poly وفى طريقة تانية ودى سر الشغلانة كلها شغال بيها تلات دقايق بس كلنا عارفين انه Turbosmooth , Meshsmooth ,Nurms بيضاعف x2 عدد ال polygons فى Geometry والمشكلة بقة انه حبة الفيشار قبل ما تتحول واخدة Shape دائرى غير حبة الفيشار بعد ما تتحول مليانة تجاعيد وتفاصيل اكتر يعنى لو انا زودت السموث على حبة الفيشار قبل ما تتحول ال Shape مش هيتأثر كتير
وبالتالى احسن لى افكر بالمقلوب اخلى حبة الفيشار قبل التحول تساوى حبة الفيشار المتحولة وبكدة اكون حليت اول مشكلة والحمد لله ولكن نخش بقة على التقيل حبيبة قلبى Dynamics ازاى هخلى حبة الفيشار تتحرك مظبوط من غير مشاكل كتير خاصة وإنه ال Dynamics لو انا مش مرتب خطواتها فيزيئيا او مفكر فيها صح هيطلع الف مصيبة ومصيبة والحركة هتختلف هممممم
تصدق مشكلة بجد ...... المهم عشان مطولش عليك الحلول كتير منهم استعمال برامج اخرى ( Realflow - particle Toolbox - ThinkingParticles ) ولكن الحل البلدى المنجز انك تعمل نص Aniimation بتاعتك بايديك وتعمل Simulate للحركة الباقية Reactor وكلمة الحركة الباقية المقصود بيها انيشمن الوقوع بس زى ما تقع حبة الفيشار (بطل المشهد ) فى العبوة ومعاها حبات الفيشار الاخرى و كدة يعنى أنما أنيمشن الطيران من الإرض للعبوة او او العكس تبقى Free Animation بشطارتك انت بقة يا معلم
والأفكار فى التنفيذ كتير هسيبها بقة لفكرك انت وخبرتك ....... أتمنى اكون غطيت تفكيرك او قدرت اوصلك حاجة من الرسالة اللى قدموها لنا المحترفين قبل كدة وياريت لو فاتنى شئ او الموضوع غير مرتب واعذرونى لإنى لست جيدا فى الشرح يساعدنى احد استاذتنا فى التوضيح عشان زميلنا ميتوهش وعفوا وبالتوفيق يا صديقى


خليكم على الخط معايا ! 

خليكم على الخط معايا ! 
تعليق