Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال بسيط في اليونتي

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • سؤال بسيط في اليونتي

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ،،

    لدي سؤال بسيط وانتمى ان اجد الاجابة


    كيف اجعل اللاعب عندما تبدأ اللعبه يركض ؟
    يعني مثلا cube اول ما تبدأ اللعبه وبدون ضغط اي زر هو يتحرك الى الامام لحاله

    اذكر اني سمعت انه هناك درس في المنتدى لأحد الاخوه شرح هذا الشيء ولكن نسيت اسمه

    وانا اسف لكثره اسألتي لأني مبتدأ باليونتي

    وشكرا لكم

  • #2
    استخدم نفس الطريقة اللى بتحرك بيها اللاعب لما يكون اللى بيلعب دايس على زرار معين .... بس شيل شرط دوس الزرار .....

    ولو انت مش عارف ازاى تخليه يتحرك .... يبقى السؤال ليه اجابة تانية...

    ملك إنحصر وجوده فى مملكة خياله

    تعليق


    • #3
      المشاركة الأصلية بواسطة Shiny Arrow مشاهدة المشاركة
      استخدم نفس الطريقة اللى بتحرك بيها اللاعب لما يكون اللى بيلعب دايس على زرار معين .... بس شيل شرط دوس الزرار .....

      ولو انت مش عارف ازاى تخليه يتحرك .... يبقى السؤال ليه اجابة تانية...

      شكرا للأجابه وانا اعرف احرك وحذفت شرط الزر
      واصبح هكذا


      function Update () {
      transform.Translate(0,1,0*Time.deltaTime);

      }


      ولكن حتى عند وضع Time.deltatime* يكون اللاعب سريع جدا
      حاولت عمل هكذا Time.deltatime*10*


      ونفس النتيجه

      الان السؤال هو كيف اتحكم بسرعه اللاعب ؟

      تعليق


      • #4
        P.S : هو اللاعب عندك المفروض يكون بطيئ جداً مش سريع جداً.

        اعمل متغير من نوع float واضرب الـdeltaTime فيه ..
        يعنى خلى السطر اللى عندك كدة ( على سبيل المثال المتغير اسمه speed)



        transform.Translate(0,1,0*Time.deltaTime * speed );

        ملك إنحصر وجوده فى مملكة خياله

        تعليق


        • #5
          انتا اكيد الجسم موش بيتحرك اصلا

          لانى الاسكربت خطأ لانى لازم تدى الى انتا ختضرب فية السرغة و deltatime قيمة

          كود:
          transform.Translate(0, 0, 1 * Time.deltaTime * 10);
          -:| My Games |:-
          AfterEarth Online SOON

          -:| Contact Us |:-
          Facebook Page :- NTStudio

          تعليق


          • #6
            المشاركة الأصلية بواسطة ntsoft مشاهدة المشاركة
            انتا اكيد الجسم موش بيتحرك اصلا

            لانى الاسكربت خطأ لانى لازم تدى الى انتا ختضرب فية السرغة و deltatime قيمة

            كود:
            transform.translate(0, 0, 1 * time.deltatime * 10);
            ايه ده ... تصدق ماكنتش واخد بالى انه ضارب الديلتا تايم فى صفر

            ملك إنحصر وجوده فى مملكة خياله

            تعليق


            • #7
              الاخ ntsoft كلامه صحيح، انت ضربت كل الارقام في الصفر. الخارج يكون 0 إدن لن يتحرك.
              لهذا يجب عمل 1 في مكان 0 و 0 في مكان 1 لكي يتحرك إلى الامام.
              او اختصارا يمكنك كتابتها على شكل :
              كود:
              transform.Translate(Vector3.forward * 10 * Time.deltaTime);

              تعليق


              • #8
                المشاركة الأصلية بواسطة NTSoft مشاهدة المشاركة
                انتا اكيد الجسم موش بيتحرك اصلا

                لانى الاسكربت خطأ لانى لازم تدى الى انتا ختضرب فية السرغة و deltatime قيمة

                كود:
                transform.Translate(0, 0, 1 * Time.deltaTime * 10);

                شكرا لك اخي العزيز الكود الذي وضعته نجح معي
                شكرا لك

                تعليق


                • #9
                  لا شكر على واجب انا تحت الخدمة
                  -:| My Games |:-
                  AfterEarth Online SOON

                  -:| Contact Us |:-
                  Facebook Page :- NTStudio

                  تعليق

                  يعمل...
                  X