Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص

رثاء

‏خالص العزاء والمواساه في وفاة العضو القدير الأخ ياسر ياسين رحمه الله

https://www.maxforums.net/node/3676654
شاهد أكثر
شاهد أقل

[شرح مترجم] Prefabs || Unity3d

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • [شرح مترجم] Prefabs || Unity3d

    Prefabs
    البريفاب:
    كائن من كائنات اللعبة، قابل لاعادة الاستخدام، يخزن في project view ( حيث توجد كل الأصول Assets التي سيتم استخدامها في اللعبة)، البريفاب يمكن استخدامه في أي مرحلة من مراحل اللعبة، حتى أنه يمكنك استخدامه عدة مرات في المرحلة الواحدة.
    (مثلًا عندك برميل (عبارة عن مجسم فقط) هذا البرميل ستضع عليه اسكربت عشان ينفجر لو اصيب بالرصاص و rigid body عشان يتأثر بفيزياء المحرك) البرميل مش كل مرحلة هتحطله الاسكربت و تعملهcollider عشان التصادم ) يمكنك انك تعمل كل ده مرة واحدة
    ثم تحفظه في Prefab هذا البريفاب اصبح جاهزا للاستخدام في أي وقت ( بشرط وجود مكوناته في البروجيكت فيو، يعني الاسكربت موجود وايضًا المجسم بتاع البرميل موجود).


    انشاء Prefab :
    لعمل بريفاب من نافذة البروجيكت فيو ستجد Create وبجانبها سهم بالضغط عليها تظهر قائمة منسدلة، اختر Prefab.


    أو
    Assets >> Create >> Prefab

    بذلك تم انشاء بريفاب وهو حتى الآن فارغ و لا يمكن استخدامه، هو بمثابة وعاء فارغ يحتاج لملأه.



    صورة توضح البريفاب في قائمة البروجيكت فيو، يظهر باللون الرمادي حين يكون فارغ (حتى الآن لا يمكن أن يستخدم في اللعبة)

    • لملأ الـPrefab سنستخدم كائن من كائنات اللعبة موجود في السين فيو Scene view (مرحلة من مراحل اللعبة)، مثلًا عملنا البرميل بمحتوياته (سنخزنه في الوعاء الفارغ Prefab حتى نستخدمه متى نحتاج ذلك).
      في الهيراركي فيو Hierarchy view يوجد فقط الكائنات المستخدمة في المرحلة التي يتم العمل عليها حاليـًـا.


    نختار من الهيراركي فيو الجيم اوبجكت المراد وضعه في البريفاب الفارغ الذي أنشأناه سابقـًـا.
    • قم بسحب الكائن و أفلته في البريفاب الفارغ الموجود في البروجكت فيو

    الآن أًصبح لدينا نسخة طبق الأصل من هذا الجيم أوبجكت بجميع محتوياته موجود في البروجيكت فيو.

    الـ Prefab الذي يحتوي على بيانات لونه أزرق فاتح.
    أما الفارغ لونه رمادي.

    استخدام الـ Prefab :
    حان وقت استخدام البريفاب في اللعبة (حتى الآن هو مُخزن)
    حدد البريفاب في البروجيكت فيو
    اسحبه و افلته في الهيراركي فيو أو في الـ Scene View سيظهر أيضًا في الهيراركي فنافذة الهيراركي تضم كل محتويات الـ scene

    بعد سحب البريفاب للهيراركي فيو أصبح عندنا مثيل للبريفاب اللى في البروجيكت فيو ومرتبط بيه هذا المثيل بيسموه Instance
    يبقى الـ Instance ده هو بريفاب بس استخدم في المشهد (أحد مراحل اللعبة).


    كل جيم أوبجكت يظهر اسمه في الهيراركي فيو باللون الأزرق بدلًا من اللون الاسود اعرف انه Instance يعني أصله بريفاب.




    (لاحظ ثلاث كائنات أصلها Prefabs وواحد فقط ليس أًصله بريفاب.)

    لو عندك Instance ماشي (يعني في الأًصل بريفاب) وعاوز تعرف البريفاب بتاعه موجود فين في البروجيكت فيو عشان عاوز تعدل عليه مثلًا
    حدد الـ Instance وروح على نافذة الـ Inspector واضغط على زر Select فوق هتلاقيه حددلك الـ Prefab

    • أي تعديل على الـPrefab الأصلي في البروجيكت فيو يتبعه تغير أيضًا في كل الـ Instances المرتبطة بيه.

    فمثلا لو عندي بريفاب مسمي Enemy و في خمس نسخ منه موجود في الهيراركي هذه النسخ الخمسة كل نسخة منها تسمي Instance وهي جميعها مرتبطة بالبريفاب الأصلي و لو غيرت البريفاب الاصلي فمثلا ضيفت اسكربت الاسكربت ده هيتضاف تلقائيًا للنسخ الخمس الموجود في الهيراركي.

    لاحظ:
    مثلا عندي اسكربت فيه متغيرات
    Type = 0
    Track = 0


    لو عدلت احد المتغيرات دي في البريفاب الأصلي التغير ده هيتأثر بيه كل النسخ Instances.

    لكن لو اخترت نسخة واحدة وغيرت متغير من دول يبقى التغير ده خاص بيها لوحدهــا ولن يتأثر البريفاب الأصلي بهذا التغير.


    ساعتها اسم المتغير سيغلظ قليلًا ليدل على أنه تم تغيير خصائصه ولكن
    هذا التغير خاص به فقط ولن يؤثر ع البريفاب الأصلي.


    (اسماء المتغيرات المغلظة قليلًا تدل أن قيمها قد تغيرت ولكن هذا التغير لن يؤثر على قيم نفس
    المتغيرات الموجودة في البريفاب الأصلي الموجود في البروجيكت فيو)

    طب لو عاوز اخلى البريفاب يتأُثر بهذا التغير (عاوز اعمل تحديث للبريفاب لاضافة التغيرات دي)

    انت لسه محدد النسخة اللى تم فيها التغير فوق خالص في الـ inspector هتلاقي زرApply اضغط عليه، كدا البريفاب الاصلي تم تحديثه بالتعديلات الجديدة.
    هذه الخطوة يمكن تنفيذها من خلال
    GameObject >> Apply changes to prefab

    عند استيراد مجسم Mesh اصبح موجود في البروجيكت فيو
    أيقونته بتكون شبيهه الى حد ما بأيقونة الـ Prefab لكنه ليس بريفاب.


    (لاحظ اختلاف ايقونة الـ Asset الخام، عن أيقونة البريفاب، كذا لون البريفاب الفارغ عن البريفاب المحتوي على بيانات)
    لو استخدمت المجسم ده وحطيت عليه اسكربت مثلا، الاسكربت لا يمكن اضافته للأصل الموجود في البروجيكت فيو فالأصل الموجود في البروجيكت فيو يحوي فقط البيانات الخاصة بالمجسم الذي تم استيراده من برنامج التصميم ولن يتأثر بأي تغيير يتم احداثه من خلال المحرك.

    طب لو عاوز اخليه قابل لاعادة الاستخدام مرة تانية بحيث اني مكررش الخطوات واضيف اسكربت تاني و كومبوننت ، هنا تحتاج لعمل بريفاب.

    لما المجسم ده يتحط في الهيراركي فيو حدده وروح على نافذة الانسبكتور هتلاقي زر Apply تحول الى Edit لأن زر Apply خاص بالـ instances اللى اصلها بريفاب (اللى لونها ازرق) حيث يمكنك حفظ التغييرات إليها. أما الـ Instances اللى أصلها مش بريفاب يعني مجسم ثري دي مثلا فدي مش ممكن تحفظ التغيرات اللى عملتها في الهيراركي فيو عليها وزر Edit هنا لو ضغطت عليه هيفتحلك برنامج التصميم ثلاثي الابعاد اللى الـ Asset دي مصممة فيه.

    الخلاصة:
    البريفاب شىء بيمكنك انك تحفظ فيه جيم أوبجكت بكل محتوياته
    Components سواء اضواء او اصوات او كل ما يتعلق بفيزياء المحرك لاستخدامه مرة أخرى دون الحاجة لاضافة هذه الأشياء من جديد في حال عمل مشهد جديد.
    Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results
    Albert Einstein -



  • #2
    الله يعطيك الف الف الف عافيه
    مبين عليك تعبان بهالشرح
    شرحت عنصر مهم وابدعت بشرحه
    هذا المكون البريفاب صعب ان تتجاهله مثل باقي المكونات
    اللهم اني اسألك باسمك الاعظم اللذي اذا دعيت به اجبت ان تنصر المسلمين وجندك على الظالمين
    وتفتك باعدائك اعداء الدين


    تعليق


    • #3
      تسلم أخي على الشرح وماقصرت

      تعليق


      • #4
        شكرا جزيلا لك
        شرح جميل ما قصرت جعلها الله في ميزان حسناتك
        يلعن روحك يا حافظ
        مدونتي
        http://blackcatgamedev.3abber.com
        قناتي على YouTube
        http://www.youtube.com/user/vexedwolff
        مدونة ألعاب العرب ((نرجو الدعم))
        http://arabgame.3abber.com
        آخر تطورات لعبتي World Of Cube((أرجو النقد و التقيم))
        إضغط هنا



        تعليق


        • #5
          شكرآأ لك شرح جميل الله يوفقك
          سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

          هدية ثمينة :

          http://adf.ly/OM8Mt

          ....

          تعليق


          • #6
            شكرا لك استفد جداً تابع دروسك الجميلة ديه
            الحمدلله

            تعليق

            يعمل...
            X