Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

softimage non linear workflow - Referenced Models

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • softimage non linear workflow - Referenced Models

    السلام عليكم

    احد افكار السوفت المتميزة الا وهي ال Referenced Models

    باختصار في شغل التيم ورك ... في الماكس (والمايا حسب معلوماتي) مثلا لازم تخلص المودل والريج 100 % لكي يبدأ الانيميتور بالعمل Linear workflow ..في السوفت يمكن ان يبدأ الانيميتور بالعمل في نفس الوقت الذي يكمل فيه المودلنج و الريج النهائي وله استخدامات اخرى منها حفظ اكثر من ريسلوشن للعمل للتخفيف على الانيميتورز ... مما يفيد ان التيم بتاعك مش هيستنى بعضه عشان يشتغل هيعني هتوفر الوقت ... الموضوع ليس بسيط وليس معقد .

    http://www.youtube.com/watch?v=qBxjx...feature=relmfu
    يوجد سلسلة دروس متصلة بهذا الدرس



    لقراءة المزيد
    http://softimage.wiki.softimage.com/...ncedModels.htm

    ياريت اي حد عنده معلومة عن ال Reference Model يضيفها للافادة .

  • #2
    اممممممم

    هل تقصد انه يعمل الحركة على العظااااام بدون الشخصية ثم اذا اتت الشخصية يضعها

    او تقصد ان هناك شخصية يتم تركيب العظم عليها وتعمل الحركة ثم اذا انتهت الشخصية ببساطة يتم نقل الحركة لهااااااااااا

    اذا تقصد ذلك ممكن يكون نفس درسي هناااااااا
    http://www.youtube.com/watch?v=2w85W...layer_embedded


    واذا كلامي غلط ياليت تشرح لي


    على فكرة فوق البيعة درسين لي ممكن تفيدك اذكر انك تكلمت عن الاخراج ومشكلته ياليت تقول لي رايك فيهم

    http://www.youtube.com/watch?v=Re7RK...feature=relmfu


    http://www.youtube.com/watch?v=0gH2wfEKjWw&feature=plcp
    :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:


    ::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::



    من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي














    تعليق


    • #3
      غلطان حسب علمي بالمايا ممكن الانميتر يشتغل على مجسم بوكس وينقل الحركة بعدين للمجسم الرئيسي بكل سهولة حتى قبل ما يبدا المودليلر بس يعرف شوي عن نسبة العضم وليس ضروري الدقة لان ممكن نقل حركة بي جسم متناسق وجسم غير متناسق وتطلع الحركة نفسها بعد تعديل بسيط
      هههههههههه وتبقى المؤامرة ومسلسل التحدي ههههههههههههه
      https://www.facebook.com/MomenAlAttar3dArtist?ref=hl

      قوي قلبك

      تعليق


      • #4
        لا يا اخوة ملوش دعوة بنقل الحركة

        غلطان حسب علمي بالمايا ممكن الانميتر يشتغل على مجسم بوكس وينقل الحركة بعدين للمجسم الرئيسي بكل سهولة حتى قبل ما يبدا المودليلر بس يعرف شوي عن نسبة العضم وليس ضروري الدقة لان ممكن نقل حركة بي جسم متناسق وجسم غير متناسق وتطلع الحركة نفسها بعد تعديل بسيط
        هههههههههه وتبقى المؤامرة ومسلسل التحدي ههههههههههههه
        كل برامج الثري دي بتسيف وبتنقل حركة الماكس بضغطة زر اسهل من السوفت والمايا كمان..بس مش ده المقصود
        وللعلم انا اشتغلت مايا بس مش لامم المايا فمبتكلمش بثقة طالما انا مش لامم ... السوفت نسخة من المايا لكن اسهل واريح واذكى.

        تسلم يا ابومايا على درس الموتور بس مش ده المطلوب .
        في حاجة يا ابومايا بعد ما تعمل المودل ممكن تسيف اي مودل هتلاقي اخرها .emdl
        دي كتبسيط بتشيل حاجة زي لايرز من الشخصية مما يمكن الانيميتور يشتغلوا على اللاير المبدأي في حين يعمل في نفس الوقت على المودل والريج في لاير اخر ... ونفس الحركة تجدها لجميع النسخ في الرفرنس مودل وهو ده ال Non destrctive workflow اللي الناس كانت بتتكلم عنه في xsi واحنا مكناش مركزين معاهم .
        بحيث لما يخلص الانيمتورز شغلهم ولما يخلص المودلنج شغله العمل النهائي يكون موجود عندك جاهز بنفس المودل... ده مفيد للتيم ورك في البروجكت المضغوط مثلا او حتى للتخفيف على الانيميتور بالعمل على ما يشبه البروكسي في نفس الوقت النسخة النهائية موجوده .. وكل هذا والانيمتور لا يستطيع ان يعدل بالشخصية ذاتها او يحذف او يخفي اجزاء وهذا صداع للشخص اللي هيرندر لما بيشتغل ورا انيميتور مش فاهم هو بيعمل ايه

        في مشاكل في ناس على الشبكة بتتكلم عن مشاكل احيانا وفي ناس بتشكر فيه فاكيد الموضوع مش بسيط اوي عامة انا هجربه في البروجكت الجاي.

        تعليق


        • #5
          في سبع او تمان دروس متصلين مع الدرس بالاعلى للرفرنس مودل انا لسه بشوفهم.

          مثال منهم لكي تتصور الوركفلو
          http://www.youtube.com/watch?v=BiO5i...feature=relmfu

          تعليق


          • #6
            بالمناسبة فين المواضيع القديمة في القسم ؟ هل حذفت ام ماذا ؟ احاول ان ابحث عن موضوع قديم ولم اجده

            موضوع قديم عمل لفريق عمل على سوفت ..
            http://www.maxforums.net/showthread....=1#post1549691

            المشاركة الأصلية بواسطة eternalart مشاهدة المشاركة

            بالنسبة لوقت كل مرحلة فالعمل كان يتم على التوازي مشهد بمشهد وهذه من أهم المزايا التي يقدمها برنامج Softimage وتسمى بالـ Non Destructive Workflow حيث يستطيع الـ Animator بالتحريك وفي نفس الوقت يكون الـ Modeler يضع التفاصيل الأخيرة على الموديل ورجل الـ UV والاكساء والـ Shaders يعملون على نفس الشخصية في نفس الوقت .. أي الكل يعمل على التوازي Team Work .

            تعليق


            • #7
              نفس الافكار موجودة بالمايا لا يروح تفكيركم لبعيد ههههههههههه
              https://www.facebook.com/MomenAlAttar3dArtist?ref=hl

              قوي قلبك

              تعليق


              • #8
                ههههههههههه

                ماادري لكن هل تقصد هذا يامؤمن

                http://www.youtube.com/watch?v=l1hV8...layer_embedded
                :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:


                ::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::



                من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي














                تعليق


                • #9
                  تقريبا هاي الفكرة انك ساوي انميشن باي مجسم ثم انقل الحركة مباشرة لمجسمك حتى لو اختلفت النسب
                  واذا كانت النسب متساوية فانك لا تحتاج تعديل
                  وهي الطريقة نفسها متبعة بالموشن بيلدر يعني لكل برامج اوتو ديسك
                  ومن اجل عمل السكين فيك تنسخ السكين كما في الفلم يلي حاطو ابو مايا
                  فهل تريد اسرع من ذلك واذكى واسهل ههههههههه
                  https://www.facebook.com/MomenAlAttar3dArtist?ref=hl

                  قوي قلبك

                  تعليق


                  • #10
                    مؤمن الطريقة اللي في الفيديو لااعلم هل هي نفسها

                    لككن اتوقع انها تختلف عنها جذرياااااااااااااااا

                    والطريقة اللي بالفيديو هي اتوقع نفس الفيديو اللي انا شرحته

                    لكن اللي يقده دكتور امر اخر

                    فياليت هو يوضح لنا اكثر او اي احد متعمق بالموضوع لانه مهم

                    وعموما يوجد ميزات اخرى في سوفت اماج والا لما كانت اتودسك تشتري نسخه شبيهه بمايا ماهي المصلحة الا لو كانت هذه النسخه متفوقة ومكملة
                    :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:


                    ::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::



                    من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي














                    تعليق


                    • #11
                      المصلحة هي الاحتكار وضرب المنافسين فقط والامر بزنس ان بزنس هههههه
                      ولا تستغرب يشتروا شركة ادوب في القريب كل شي ممكن
                      هو الفكرة لا تضرب برامج تانية حتى تظهر برنامجك انا ارى ارينا ما يمكنك عمله حتى تكسب احترام برنامجك
                      https://www.facebook.com/MomenAlAttar3dArtist?ref=hl

                      قوي قلبك

                      تعليق


                      • #12
                        المشاركة الأصلية بواسطة momnattar مشاهدة المشاركة
                        تقريبا هاي الفكرة انك ساوي انميشن باي مجسم ثم انقل الحركة مباشرة لمجسمك حتى لو اختلفت النسب
                        واذا كانت النسب متساوية فانك لا تحتاج تعديل
                        وهي الطريقة نفسها متبعة بالموشن بيلدر يعني لكل برامج اوتو ديسك
                        ومن اجل عمل السكين فيك تنسخ السكين كما في الفلم يلي حاطو ابو مايا
                        فهل تريد اسرع من ذلك واذكى واسهل ههههههههه
                        الاسكن والويت داتا ممكن تتنسخ في السوفت حتى بين مجسمين اثنين مش شبه بعض خالص لكن كوبي سكين ويت بتاع مايا لازم نفس عدد النقط ... يعني نقطة للسوفت

                        اخيرا انت مشوفتش الفديو في المشاركة 5 تأكيدا طالما سألت السؤال ده لانه نقل الويت في الفديو ده بين المجسم والكلوث
                        وده معناه اننا هنجادل وخلاص ... كل برامج الثري دي شبه بعض وكله بيأدي نفس الوظيفه .. لكن السوفت فعلا برنامج ذكي.

                        للمرة الثالثة والرابعه الخاصية للتحكم في المودل في مراحل العمل بشكل افضل وليس مجرد نقل الحركة .
                        السؤال : نقدر نتصرف بدونها في البرامج التانية.. ايون اكيد هنقدر نتصرف

                        تعليق


                        • #13
                          ايون اكيد هنقدر نتصرف

                          لكن هتصرف وقت كبير وجهد مضني

                          والوقت هو الحياة

                          شكرا لك دكتور ثريدي

                          يارب ينجح العلاج مع مؤمن وينتقل لسوفت اماج يادكتور الثري دي ههههههههههههههه
                          :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:


                          ::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::



                          من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي














                          تعليق


                          • #14
                            حتى بالمايا فيو نقل بين مجسمين عن طريق سكين ماب معتمدة على اليوفي دون ما يكون في تطابق بين الشكلين المهم نفس اليوفي وهكذا ينتقل بين اكثر من مستوى رزليوشن للشخصية ارجو ان اكون قد اجبتك
                            الجهد المضني يلي يسمعك يا ابو مايا يفكر انو عم تنقل جبل بمعلقة شاي هههههههههههه
                            الفرق بين كبستين و3 كبسات تفرق 3 ثواني هههههههههه
                            حتى تداويني ورجيني شغلة تخليني اندم اني ما رديت عليك
                            ايش رايك بهاد التحدي ههههههه
                            https://www.facebook.com/MomenAlAttar3dArtist?ref=hl

                            قوي قلبك

                            تعليق


                            • #15
                              المشاركة الأصلية بواسطة أبومايا مشاهدة المشاركة
                              ايون اكيد هنقدر نتصرف

                              لكن هتصرف وقت كبير وجهد مضني

                              والوقت هو الحياة

                              شكرا لك دكتور ثريدي

                              يارب ينجح العلاج مع مؤمن وينتقل لسوفت اماج يادكتور الثري دي ههههههههههههههه
                              احنا مش عايزين حد ينقل لكن مش عايزين تعصب للبرامج برده
                              حتى بالمايا فيو نقل بين مجسمين عن طريق سكين ماب معتمدة على اليوفي دون ما يكون في تطابق بين الشكلين المهم نفس اليوفي وهكذا ينتقل بين اكثر من مستوى رزليوشن للشخصية ارجو ان اكون قد اجبتك
                              الجهد المضني يلي يسمعك يا ابو مايا يفكر انو عم تنقل جبل بمعلقة شاي هههههههههههه
                              الفرق بين كبستين و3 كبسات تفرق 3 ثواني هههههههههه
                              حتى تداويني ورجيني شغلة تخليني اندم اني ما رديت عليك
                              ايش رايك بهاد التحدي ههههههه
                              في البرودكشن لو شغال في رندر مسلسل مثلا ... متتخيلوش كم المعاناة لما بتشتغل بعد انيميتور بيعك في المودل او المعاناة لو طلع في الشخصيات بعد ما اتحركت حاجات عايزة تتغير في المودل نفسه في كل شوت لازم تغيرها ..معاناة وملل بمعنى الكلمة لو مبتعرفش سكربتنج او تخيل بنظرية مؤمن نقعد ننقل الحركة في كل شوت قبل ما نرندره .
                              الحلقة 15 دقيقة فيها قول 15 سكونس كل سكونس 30 او 40 شوت .. احسب انت الوقت الضايع

                              --------
                              في تمان دروس مرتبطين بالدرس ده يا ابومايا ابأة شوفهم .. الموضوع بسيط لكن محتاج يتفهم كويس.

                              تعليق

                              يعمل...
                              X