Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكل في سكريبت يونيتي (تنفيذ انيميشن عند الضغط على زر)

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • مشكل في سكريبت يونيتي (تنفيذ انيميشن عند الضغط على زر)

    سلام عليكم
    هاذا سكريبت لجعل الحركة تنفذ عند الضغط على زر محدد و انا مبتدأ في هذا المجال
    على كل حال هذه محاولتي . لا يوجد اخطاء . لكن عند الضغط على الزر لا تنفذ الحركة

    كود:
    using UnityEngine;
    using System.Collections;
    
    public class anim : MonoBehaviour {
    
    	
    
    	void Update () {
    	
    	 if (Input.GetKeyDown ("Fire1")) {
            animation.Play("GunReload");
        }
    }
    }

  • #2
    انصحك انك تخليها فى فنكشن لوحدها دى كانت مشكله معايا وطلعت عينى

    function Update(){

    if(Input.GetKey("s"){

    firenow();
    }

    }
    function firenow(){

    animation.Playe('');

    }
    MY PROFILE ON BEHANCE

    تعليق


    • #3
      اللسام عليكم

      boika

      لازم تفرق بيم حاجتين محتلفتين و هما المفتاح و الزار..
      Button & Key
      الزرار غالبا ممكن "تدلعه" وتدى له اسم على مزاجك , زى الاسماء الافتراضيه لليونتى اللى هيا Fire1 & Fire2
      لاكن المفتاح هو مفتاح الكى بورد , ودا لازم يتنادى بأسمه

      يبقى الكود لو هتستدعى بأسم الزرار كدا - ولاحظ اننا خليناها Button :

      كود:
      using UnityEngine;
      using System.Collections;
      
      public class anim : MonoBehaviour {
      
      	// Use this for initialization
      	void Start () {
      	
      	}
      	
      	// Update is called once per frame
      	void Update () {
      		 if (Input.GetButton ("Fire1")) {
              animation.Play("GunReload");
          }
      	}
      }
      لاكن لو انت مصمم تخليها GeKey يبقى ارشحلك تستخدم كود المفتاح :

      كود:
      (Input.GetKeyDown (KeyCode.Space)
      M HAMMAD
      M.A.Moniem

      الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
      قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
      لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

      تعليق


      • #4
        المشاركة الأصلية بواسطة احمد teeka مشاهدة المشاركة
        انصحك انك تخليها فى فنكشن لوحدها دى كانت مشكله معايا وطلعت عينى

        function Update(){

        if(Input.GetKey("s"){

        firenow();
        }

        }
        function firenow(){

        animation.Playe('');

        }
        الكلام دا بيستخدم بنسبه 90 % لتنظيم الكود وشكل الملفات مش اكتر..صعب يحل المشكله دى.. استدعاء الامر من اى مكان او اى فانكشن مش هيغير تركيبها و يخليه صحيح.
        M HAMMAD
        M.A.Moniem

        الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
        قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
        لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

        تعليق


        • #5
          الحل غير Fire1 لاسم الزرار مثلا Input.GetButtonDowm ("d && ""right")

          يريت تبقى فاهمني 100% هيشتغل معاك لو مفهمتش قول واكتبلك الكود واصوره عشان في مشكلة في كتابة الكود هنا
          الحمدلله

          تعليق


          • #6
            المشاركة الأصلية بواسطة MN3M مشاهدة المشاركة
            اللسام عليكم

            لاكن لو انت مصمم تخليها GeKey يبقى ارشحلك تستخدم كود المفتاح :

            كود:
            (Input.GetKeyDown (KeyCode.Space)
            +1 هو ده الحل بس انا مش عارف اعبر ازاي اكتبه وانا سعيد جدا أستاذنا بعودتك ^____^
            الحمدلله

            تعليق


            • #7
              شكرا اخواني

              تعليق


              • #8
                الله ينور يا رجال
                MY PROFILE ON BEHANCE

                تعليق

                يعمل...
                X