Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال فى xna افيدونى يا أهل الخبرة

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • سؤال فى xna افيدونى يا أهل الخبرة

    السلام عليكم احب ان أشكر فى بداية كل القائمين على هذا المنتدى على المجهود الرائع ده اول مشاركة ليه فى المنتدى ؟ وكنت ابحث عن دورس لتعلم xna فوجدت هذا المنتدى ان لسه مبتدىء فى xna لديه سؤال يمكن لاهل الخبرة إفادتى ان عملت لعبة صغيرة 2D وعندى مشكلة هى ان لعبة تبدأ سريعة ولكن بعد كده تبدأ السرعة تقل والجهاز و اللعبة بيكون بطىء جدا ؟حد عنده حل للمشكله ديه او سببها أيه ؟

  • #2
    وعليكم السلام:

    ارجو التوضيح اكثر حتى يتسنى لنا الاجابة بشكل دقيق, يعني ماهي اللعبة وما نوعها.....اعتقد انك تقوم باضافة كائنات في كل تحديث للعبة, لذلك تكون اللعبة في البداية سريعة(لانها لاتحتوي على كائنات) ثم يزداد عدد الكائنات الى ان تمتلئ الذاكرة وبالتالى تصبح بطيئة, او حتى تقف.
    [URL="http://www.atg-syria.com/vb/forums/atg60/"]
    http://www.atg-syria.com/vb/uploaded...1354873953.jpg
    [/URL]

    تعليق


    • #3
      المشاركة الأصلية بواسطة ammar4dev مشاهدة المشاركة
      وعليكم السلام:

      ارجو التوضيح اكثر حتى يتسنى لنا الاجابة بشكل دقيق, يعني ماهي اللعبة وما نوعها.....اعتقد انك تقوم باضافة كائنات في كل تحديث للعبة, لذلك تكون اللعبة في البداية سريعة(لانها لاتحتوي على كائنات) ثم يزداد عدد الكائنات الى ان تمتلئ الذاكرة وبالتالى تصبح بطيئة, او حتى تقف.
      هى لعبة تعليمية 2d بتعرض مجموعة من الاسئلة المتتابعة فى شكل صور وضعتها فى<> List اللاعب يتختار الصورة المناسبة للاجابة السؤال كل ما يحصل collision يعمل add list ويضيف سؤال جديد

      تعليق


      • #4
        المشاركة الأصلية بواسطة shi_ma مشاهدة المشاركة
        كل ما يحصل collision يعمل add list ويضيف سؤال جديد
        اعتقد المشكلة هي اضافة عنصر جديد الى القائمة List<> في كل تحديث للعبة, اي يتم تقريباً اضافة 60 عنصر في الثانية الواحدة, وهذا يسبب إمتلاء الذاكرة, وبالتالي ستكون اللعبة في البداية سريعة ثم تتباطئ.

        ياريت لو تكتب كيف تقوم باضافة العنصر(الشرط الخاص بالإضافة), حتى اقوم بالتعديل عليه إذا كان هناك خطأ.
        [URL="http://www.atg-syria.com/vb/forums/atg60/"]
        http://www.atg-syria.com/vb/uploaded...1354873953.jpg
        [/URL]

        تعليق


        • #5
          [/QUOTE]ياريت لو تكتب كيف تقوم باضافة العنصر(الشرط الخاص بالإضافة), حتى اقوم بالتعديل عليه إذا كان هناك خطأ.[/QUOTE]

          فعلا عند حضرتك لانى وضعت دالة add Question فى update خارج الشرط ولكن انا مضطره انى اعمل كده علشان يظهر اول مرة سؤال اللى اللى يحقق عليه الشرط collision وتزيد الدرجات ويظهر السؤال التالى وهكذا




          public override void Update(GameTime gameTime)
          {

          addQuestion();

          if (_currentKeyboardState.IsKeyDown(Keys.Space) && _previousKeyboardState.IsKeyUp(Keys.Space))
          {
          if (Reccc. Intersects(ansrec))
          {
          Score += 1;
          addQuestion();


          }


          }




          _previousKeyboardState = _currentKeyboardState;
          }

          تعليق


          • #6
            شكرا جزيلا يافندم انا وصلت للحل
            انى أضع add Question فى load
            مش عارفه اشكر حضرتك أزاى شكرا جزيلا على معلومات حضرتك الأكثر من قيمة

            تعليق


            • #7
              اهلاً وسهلاً, لا شكر على واجب.
              [URL="http://www.atg-syria.com/vb/forums/atg60/"]
              http://www.atg-syria.com/vb/uploaded...1354873953.jpg
              [/URL]

              تعليق

              يعمل...
              X