بسم الله الرحمن الرحيم
دلوقتى عندى لعبة عبارة عن Scene واحد
الفكرة بتقول بعد ما ينفذ البلاير(First Person Controller) المهام المطلوبة منه يتوجة الى نقطة ال Win point لينتقل الى مستوى اعلى فى نفس ال scene
1- هل الكلام ده فى خطأ
2-عاوز عندما يدخل الى نقطة الفوز تظهر رسالة انه اذا لم ينفذ المهام تعطى عدد المهام التى تم انجازها وعدد المهام المتبقية...او رسالة تفيد بانه تم انجاز المهام جميعا وانتقاله الى المستوى التالى
3- عدد المهام يتضاعف تلقائى مع عدد المستويات الغير متناهى
حاولت اعمل نقطة فوز واحمل على البلاير اسكربت الكود رفض لوجود خطأ
طب نبدأ خطوة خطوة
اولا: خطوة الانتقال الى مستوى اعلى (يرفض ارفاقة ب First Person Controller قبل اصلاح الخطأ)
رجاء المساعدة فى كود ال c# ده
اصدارة البرنامج (UnitySetup-3.5.1)
using UnityEngine;
using System.Collections;
public class LevelEnd : MonoBehaviour {
public String NextLevel;
// Use this for initialization
void Start () {
}
// Update is called once per frame
void Update () {
}
void OnTriggerEnter(Collider etherObjects)
{
if (etherObjects.tag.equals("WinPoint"))
{
Application.loadedLevel(NextLevel);
}
}
}
شكرآ
دلوقتى عندى لعبة عبارة عن Scene واحد
الفكرة بتقول بعد ما ينفذ البلاير(First Person Controller) المهام المطلوبة منه يتوجة الى نقطة ال Win point لينتقل الى مستوى اعلى فى نفس ال scene
1- هل الكلام ده فى خطأ
2-عاوز عندما يدخل الى نقطة الفوز تظهر رسالة انه اذا لم ينفذ المهام تعطى عدد المهام التى تم انجازها وعدد المهام المتبقية...او رسالة تفيد بانه تم انجاز المهام جميعا وانتقاله الى المستوى التالى
3- عدد المهام يتضاعف تلقائى مع عدد المستويات الغير متناهى
حاولت اعمل نقطة فوز واحمل على البلاير اسكربت الكود رفض لوجود خطأ
طب نبدأ خطوة خطوة
اولا: خطوة الانتقال الى مستوى اعلى (يرفض ارفاقة ب First Person Controller قبل اصلاح الخطأ)
رجاء المساعدة فى كود ال c# ده
اصدارة البرنامج (UnitySetup-3.5.1)
using UnityEngine;
using System.Collections;
public class LevelEnd : MonoBehaviour {
public String NextLevel;
// Use this for initialization
void Start () {
}
// Update is called once per frame
void Update () {
}
void OnTriggerEnter(Collider etherObjects)
{
if (etherObjects.tag.equals("WinPoint"))
{
Application.loadedLevel(NextLevel);
}
}
}
شكرآ
تعليق