Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكلة للخبراء فى Rendring

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • #16
    اعمل نودين بوتال افضل اظن
    لا اعرف السبب لكن لاحظت انهم يفعلون ذلك
    https://www.facebook.com/MomenAlAttar3dArtist?ref=hl

    قوي قلبك

    تعليق


    • #17
      أخي فعل ال gi

      تعليق


      • #18
        اذا انت عامل للسكاي لايت على شان تدخل معاه الشمس من النافذة لازم تعمل نود خاص لربط الاضاءة الخارجية مع الاضاءة الداخلية وهو موجود داخل المنتل راي على شكل نافذة داخلة عليها الاشعة من الخارج

        تعليق


        • #19

          تعليق


          • #20

            تعليق


            • #21
              وبهذا اتكون انحلت المشكلة إن شاء الله

              تعليق


              • #22
                المشاركة الأصلية بواسطة ابو الزناد مشاهدة المشاركة
                انا عامل كده بالظبط
                نفس الفكرة
                انا متأكد ان المشكلة فى ray trace shadow
                لانى لما زودت السامبلز لـ 1000 اتحلت المشكلة
                لكن على حساب وقت الرندر اللى بقى خراااااااااااااااافى
                اكيد فيه مشكلة انا احترت بجد ومش عارف شكلى هرجع لمايا 2012 اقل نسخة عملت معايا مشاكل
                2013 و 2014 مش عارف مش ماشيين معايا كويس

                تعليق


                • #23
                  حبيبى علوة واحشنى كتير
                  موش ناوى تكمل دروس الاضاءة والريندر
                  محتاجنها جدا يا على
                  بارك اللة فيك
                  hossam salm

                  تعليق


                  • #24
                    ali mahdi :حاول انك تزيد ال sampling level= 0-2و area light high samples =196. واضيف ال Blackbody Node في ال node color of sky portal
                    او كرر نفس الخطوات بس اضيف ال black body node الى ال color of area light
                    جرب الاثنين وان شاء الله تزبط
                    اللهم صلي وسلم وبارك على محمد وعلى اله وصحبه في العالمين انك حميد مجيد
                    اللهم ارزقنا الابداع
                    اعمالي http://www.wix.com/nassir212/bionic?ref=nf
                    ولتعم الفائدة دروس الاخ ابونواف http://www.youtube.com/user/PacimaNTubE

                    تعليق


                    • #25
                      كذلك لو أنت تستعمل global illumination + final gathering لا تنس أن تضيف 1 bounce على الأقل و كذلك في final gahter quality عدل الفيلتر إلى 2

                      تعليق


                      • #26
                        المشاركة الأصلية بواسطة Ali Mahdi مشاهدة المشاركة
                        انا عامل كده بالظبط
                        نفس الفكرة
                        انا متأكد ان المشكلة فى ray trace shadow
                        لانى لما زودت السامبلز لـ 1000 اتحلت المشكلة
                        لكن على حساب وقت الرندر اللى بقى خراااااااااااااااافى
                        اكيد فيه مشكلة انا احترت بجد ومش عارف شكلى هرجع لمايا 2012 اقل نسخة عملت معايا مشاكل
                        2013 و 2014 مش عارف مش ماشيين معايا كويس
                        على صح كلامك المشكلة في الraytracingshadow اختر الاضاءة المستخدمة وروح للraytracingshadow وحاول انك تنعم shadow و تزود الrays .
                        او في طريقة ثانية انك ترندر ال shadow في ريندير لاير لحاله وتجمعهم في الphotoshop

                        اقرا هذا المقال بيفيدك كثير
                        http://elementalray.wordpress.com/20...ea-lights-101/
                        اللهم صلي وسلم وبارك على محمد وعلى اله وصحبه في العالمين انك حميد مجيد
                        اللهم ارزقنا الابداع
                        اعمالي http://www.wix.com/nassir212/bionic?ref=nf
                        ولتعم الفائدة دروس الاخ ابونواف http://www.youtube.com/user/PacimaNTubE

                        تعليق


                        • #27
                          لحد دلوقتى مش عارف الحل ايه
                          اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	Untitled.jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	33.6 كيلوبايت 
الهوية:	3288590

                          اظن المشكلة فى الاوبشن ده لانى لما بعلى القيمة جدا
                          بتتحل بس على حساب وقت الرندر

                          تعليق


                          • #28
                            قد تكون المشكلة من الظل
                            https://www.facebook.com/MomenAlAttar3dArtist?ref=hl

                            قوي قلبك

                            تعليق


                            • #29
                              ايوة يا مؤمن المشكلة من الضل
                              والمشكلة جاية من area light
                              وبخاصة السامبلز
                              لما بعليها جامد بتتحل المشكلة بس على حساب وقت الرندر

                              تعليق


                              • #30
                                بص من خلال التجارب
                                لاحظت ان الضل اللى عامل المشكلة مش طالع من use trace shadow
                                ده طالع من arae light لما بفعل use light shape
                                يعنى كل المشكلة فى use light shape

                                تعليق

                                يعمل...
                                X