Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص

رثاء

‏خالص العزاء والمواساه في وفاة العضو القدير الأخ ياسر ياسين رحمه الله

https://www.maxforums.net/node/3676654
شاهد أكثر
شاهد أقل

Blender اصابنى الملل

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • Blender اصابنى الملل

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعضاء المنتدى الكرام


    بما ان اول مشاركة ليه فى المنتدى هتبقى عبارة عن شكوى

    فأتمنى فعلا ان حد يساعدنى فى المشكلة دى

    انا بدات بتعلم بلندر حتى اقوم بتصدير الموديلات الى يونيتى وفعلا قدرت اعمل موديلينج لحجات كتير بس بصراحة زهقت

    انا كل ما ابدا فى موديلينج لحاجه اتخنق والسبب انى مش عارف (بالبلدى كده الونهه )
    دورت على النت على دروس UV بس معرفش ليه دايما بتشتت فى نص الدرس من كتر الحجات الى بتتفتح قدامى
    ساعدونى لو سمحتوا يا جماعة انا نفسى اعمل موديلنج كده وانا عارف ان نهايته مش هتبقى Solid
    واهم حاجه وهى دى الى لغبتطنى
    انا الى بيشرح يخش فى السايكل ويرجع الرندرر يخش فى السايكل ويرجع للرندرر انا اتلغبط بصراحة
    ياريت تدلونى على دروس تلبى طلبى
    و يا ريت تقولولى ايه الفرق بين السايكل والرندرر (blender cycles) (blender renderer)

    انا بقالى فترة متابع المنتدى من بعيد و ان الاون انى ابدأ فى المشاركة معاكوا
    http://im69.gulfup.com/Bkvktb.png

  • #2
    بالنسبة للـ UV يجب أن تأخذ غدة دروس متنوعة وتقوم بالتجارب أكثر من مرة على كل درس ومع المداومة ستصبح محترف
    أما بالنسبة للفرق بين : blender renderer و blender cycles فهي محركات الرندر المعتمدة داخل برنامج بلندر:
    blender renderer :
    هو محرك الرندر الأول الذي كان داخل برنامج بلندر وهو من محركات الرندر البدائية ويعتمد على CPU فقط ويفتقد للعديد من الخواص وخاصة الكوستيك لأن تطويره توقف لانتقال مؤسسة بلندر إلى cycles.
    blender cycles :
    وهو محرك رندر مفتوح المصدر كان في بادئ الأمر خارج البرنامج إلى أن تم اعتماده من مؤسسة بلندر وتم دمجه بالبرنامج وهو محرك رندر فيزيائي أي أنه يعتمد على المعادلات الفيزيائية في الإضاءة والخامات بشكل عام وهي الأكثر واقعية ويعتمد محرك الرندر هذا على CPU و GPU وخاصة كروت الشاشة التابعة لشركة NVIDIA باعتمادها على لغة البرمجة CUDA وهو سريع بكروت الشاشة القوية مثل : QUADRO حيث تستطيع الرندر في الوقت الحقيقي.
    اللهم كن لإخواننا المسلمين في بورما وفي سوريا والعراق وفي كل مكان معينا وانصرهم على عدوك وعدوهم
    _____________________________________
    صفحتي في
    behance:

    تعليق


    • #3
      شكرا لك اخي على تقديم المساعده
      اللهم آتنا في الدنيا حسنه وفي الآخره حسنه وقنا عذاب النار

      تعليق


      • #4
        المشاركة الأصلية بواسطة يوغرطا مشاهدة المشاركة
        بالنسبة للـ uv يجب أن تأخذ غدة دروس متنوعة وتقوم بالتجارب أكثر من مرة على كل درس ومع المداومة ستصبح محترف
        أما بالنسبة للفرق بين : Blender renderer و blender cycles فهي محركات الرندر المعتمدة داخل برنامج بلندر:
        Blender renderer :
        هو محرك الرندر الأول الذي كان داخل برنامج بلندر وهو من محركات الرندر البدائية ويعتمد على cpu فقط ويفتقد للعديد من الخواص وخاصة الكوستيك لأن تطويره توقف لانتقال مؤسسة بلندر إلى cycles.
        Blender cycles :
        وهو محرك رندر مفتوح المصدر كان في بادئ الأمر خارج البرنامج إلى أن تم اعتماده من مؤسسة بلندر وتم دمجه بالبرنامج وهو محرك رندر فيزيائي أي أنه يعتمد على المعادلات الفيزيائية في الإضاءة والخامات بشكل عام وهي الأكثر واقعية ويعتمد محرك الرندر هذا على cpu و gpu وخاصة كروت الشاشة التابعة لشركة nvidia باعتمادها على لغة البرمجة cuda وهو سريع بكروت الشاشة القوية مثل : Quadro حيث تستطيع الرندر في الوقت الحقيقي.
        شكرا جزيلا يا جماعة على الرد السريع والاهتمام الزائد ان شاء الله
        هبدا ادور على دروس uv فى بلندر كوكييز وبلندر جورو وان شاء الله اجد ما يساعدنى وشكرا تانى على سرعة الرد

        يوغرطا

        فلاشى 8
        http://im69.gulfup.com/Bkvktb.png

        تعليق


        • #5
          بالتوفيق إن شاء الله
          اللهم كن لإخواننا المسلمين في بورما وفي سوريا والعراق وفي كل مكان معينا وانصرهم على عدوك وعدوهم
          _____________________________________
          صفحتي في
          behance:

          تعليق

          يعمل...
          X