انا شوفت التتوريال اللي شيرة ايكلون بتاع الكلونر .
اللي انا عايز اوضحه بس .. انا شفت اساليب كتير جدا للكرود .. في فيلم ما لا اذكره كانوا جايبين في الميكنج صور كام كومبارس لابسين محاربين وماسكين سيوف على كروما وبعدين عملها لوب وعمل كل ده بارتكل سيستم بعيد جدا ومحدش هيخد باله بعد الدخان والحجات دي.
في ناس تانية عملت كرود معركة حربية بالافتر افكت او برنامج كومبوزتنج بس تكرار بفن.
انت مش لازم تحتاج كوليجن ديتكشن يعني في كل الحالات لو مبيمشوش اصلا لو واقفين بس ..الخ
هتجيلك لقطة بيمشوا على ارضية طالعة نازلة .. لقطة تانية بيمشي وبعدين بيجري او بيقف .. لقطة رابعة ناس زحمة المفروض تفادي بعض نسبيا ..لقطة خامسة سرعات متعددة للكركترات مش بس اتجاهات مختلفة .
احيانا مبيقاش عندك اوبشن انك تشتغل ببرنامج تاني عشان الوقت مثلا ..فلازم تعملها بالابليكيشن اللي انت شغال عليه بغض النظر امكانياته فهتضطر تستخدم الموجود قدر الامكان.. ومش مشكلة في الاخر انت اشتغلت ازاي واشتغلت بايه اهم حاجة تحل مشاكلك .
اللي انا اقصده تول يديك التحكم بس مش بقلل من السينما ولا غيره .. اي حاجة بتتطور مع اي شركة غير اوتودسك ارفع لها القبعة
اللي انا عايز اوضحه بس .. انا شفت اساليب كتير جدا للكرود .. في فيلم ما لا اذكره كانوا جايبين في الميكنج صور كام كومبارس لابسين محاربين وماسكين سيوف على كروما وبعدين عملها لوب وعمل كل ده بارتكل سيستم بعيد جدا ومحدش هيخد باله بعد الدخان والحجات دي.
في ناس تانية عملت كرود معركة حربية بالافتر افكت او برنامج كومبوزتنج بس تكرار بفن.
انت مش لازم تحتاج كوليجن ديتكشن يعني في كل الحالات لو مبيمشوش اصلا لو واقفين بس ..الخ
هتجيلك لقطة بيمشوا على ارضية طالعة نازلة .. لقطة تانية بيمشي وبعدين بيجري او بيقف .. لقطة رابعة ناس زحمة المفروض تفادي بعض نسبيا ..لقطة خامسة سرعات متعددة للكركترات مش بس اتجاهات مختلفة .
احيانا مبيقاش عندك اوبشن انك تشتغل ببرنامج تاني عشان الوقت مثلا ..فلازم تعملها بالابليكيشن اللي انت شغال عليه بغض النظر امكانياته فهتضطر تستخدم الموجود قدر الامكان.. ومش مشكلة في الاخر انت اشتغلت ازاي واشتغلت بايه اهم حاجة تحل مشاكلك .
اللي انا اقصده تول يديك التحكم بس مش بقلل من السينما ولا غيره .. اي حاجة بتتطور مع اي شركة غير اوتودسك ارفع لها القبعة

تعليق