Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكله فى محور z فى unity 3d

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • مشكله فى محور z فى unity 3d

    السلام عليكم
    انا عاوز اعمل لعبه 2d بس فى مشكله فى محور z ان المحرك بيعتبره ان هو الاتجاه الاصلى مع ان المفروض ان فى العاب 2d يكون محور x الموجب هو الاتجاه الاصلى هل هناك طريقه الغى بيها محور z

    على شان انا عامل مدفع بوذ المدفع الى هو x موجب ينظر الى اللاعب بس بيحصل مشكله غريبه محور z هو الى ينظر الى الاعب وليس محور x الموجب .

    فانا نفسى الغى عمل محور z فى العاب 2d على محرك unity 3d ارجو حل لهذه المشكله بعد ازنكم

  • #2
    عند عمل مشروع جديد اختار نمط ثنائي الابعاد كما في الصورة


    الملفات المرفقة

    تعليق


    • #3
      الف شكر على الرد بس برده نفس المشكله
      وهذا هو الكود المستخدم وهو بسيط جد وهو جعل السلاح ينظر الى الاعب بس المشكله انه بيعتبر z هو المحور الاساسى وليس x كما فى 2d .

      using UnityEngine;
      using System.Collections;

      public class wepon : MonoBehaviour {

      public Transform player;

      void Start () {

      player = GameObject.Find ("player").transform;

      }

      void Update () {

      transform.rotation = Quaternion.Lerp
      (transform.rotation, Quaternion.LookRotation (player.position - transform.position), 1*Time.deltaTime);

      }
      }

      تعليق


      • #4
        ارجو سرعه الرد يجماعه بعد ازنكم

        تعليق


        • #5
          73 زائر ورد واحد ارجو سرعه الرد بعد ازنكم يشباب

          تعليق


          • #6
            ارجو المساعده يشباب بعد ازنكم

            تعليق


            • #7
              فى اى يشباب مفيش حد عاوز يساعدنى لى ؟

              تعليق


              • #8
                الموضوع موجود من 3 او 4 ايام ومفيش غير رد واحد
                والسؤال مش صعب يعنى

                تعليق


                • #9
                  ثوانى اجيبلك الحل
                  مصر انتى أغلى درة
                  فـوق جبين الدهـر غرة
                  يا بلادي عيشي حرة واسلـمي رغـم الأعــادي




                  تعليق


                  • #10
                    اخوى اتوقع انك لازم تحدد الزوايا فى السكربت
                    يعنى x=player.position,z=0,y=player.position
                    لكن لو صغت السكربت كويس هيظبط معاك لانى عملتها قبل على الكاميرا ونفعت معى
                    ده شئ تقريبي يارب اكون افدتك
                    مصر انتى أغلى درة
                    فـوق جبين الدهـر غرة
                    يا بلادي عيشي حرة واسلـمي رغـم الأعــادي




                    تعليق


                    • #11
                      عفوا انا استخدم طريقة Quaternion.Slerp
                      وهي تحتاج الى تحديد قيمة الزاوية وعلى اي محور
                      مثلا
                      Quaternion target = Quaternion.Euler(0, 0, 90);
                      هذا قيمة الزاوية 90 على محور Z
                      او مثال اخر
                      Quaternion target = Quaternion.Euler(0, 90, 0);
                      هذا قيمة الزاوية 90 على محور Y

                      تعليق


                      • #12
                        المشاركة الأصلية بواسطة maxok مشاهدة المشاركة
                        عفوا انا استخدم طريقة Quaternion.Slerp
                        وهي تحتاج الى تحديد قيمة الزاوية وعلى اي محور
                        مثلا
                        Quaternion target = Quaternion.Euler(0, 0, 90);
                        هذا قيمة الزاوية 90 على محور Z
                        او مثال اخر
                        Quaternion target = Quaternion.Euler(0, 90, 0);
                        هذا قيمة الزاوية 90 على محور Y
                        ممتاز الطريقه دى ياريت تستخدمها افضل من طريقتى
                        مصر انتى أغلى درة
                        فـوق جبين الدهـر غرة
                        يا بلادي عيشي حرة واسلـمي رغـم الأعــادي




                        تعليق


                        • #13
                          متشكر جدا على الرد والمساعده
                          بس ممكن سوال اخير بعد ازنكم ازاى اعمل مدفع 2d بوز المدفع ينظر الى الاعب اينما ذهب .

                          تعليق

                          يعمل...
                          X