ماشاء الله تبارك الله .. مبهررر ورائع
لكن أخي مصطفى ممكن فكره عن الخياطه في رأس المراتب (الكراسي) دوما أراها في السي جي تووك بمواضيع الـ wip
وهاأنت تعملها وأذكر أنك عملتها من قبل
بصراحة أكثر شيء أضاف الجمال للكراسي هي هذه الخياطة أو "الغرز" في رأس المرتبة
- إذا كنت تستطيع تعلم التصوير الفوتوغرافي فهذا أفضل ، فعندما تتعلم التصوير يمكنك فهم كيف تسير الامور في واقع الحياة ثم تترجمها الى الجرافيكس.
- معلم التصوير قال لي ذات مرة «الجميع يمكن أن يمسك الكاميرا ويلتقط صورة ،ولكن ماهو اللازم ليكون الشخص مصور محترف إذا كانت المسألة هي ضغطة زر واحدة فقط؟ اللازم هو أسلوبك الخاص والإضاءة والطريقة التي ترى بها العالم. دائماً ما أفكر في هذه النصيحة كلما ضغطت على زر Render
اهلا اخى
عملك رائع
انا اشتهرت بدقة تفاصيل اعمالى كمودلنج و لكن انت فعلا منافس قوى (علىالرغم من انى لم ابنى ولا سيارة فى حياتى)
و لكن الى انا لاحظتة فى شغلك حاجة من اتنين يا اما انت خريج هندسة سيارات و فاهم كويس انت بتعمل اية
يا اما انت امامك المحرك مفكوك حتة حتة
ارجوك وضح
انا لسة عضو جديد بس سامع عنك كل خير و اتمنى انا احظى بشرف معرفة سيادتك
اخوك محمد على رمضان من منبر المايا-المنابر
و البتوفيق لك و للجميع ان شاء الله
مرحبا اخى محمد بارك الله فيك اخى
بالنسبة لدراستى هو انا ماليش علاقة خالص بالهندسة ولاهندسة السيارات وبالنسبة للمحرك هو طبعا بردوا مش موجود عندى بالنسبة للعمل بشكل عام يعنى العين للانسان نعمة نحمد الله عليها دائما
انا الذى يسعدنى التعرف عليك اخى بارك الله فيك واى خدمة انا تحت امرك
ماشاء الله عليك تصميم جامد أوي ...ومش قادر أنقد أي حاجة ...
ربنا يحفظك ياباشا ....
بس مو حرام عليك ليه تتعب نفسك في شئ مايخرج في الريندر النهائي للسيارة ؟؟..
يعني لو تصمم بيئة خارجية (طبيعة أو مدينة) بتفاصيل دقيقة وتحط السيارة فيها لكان أحسن ..
طبعاً دي وجهة نظر ...
وربنا يوفقك ...
الله يخليك اخى
بالنسبة للمحرك هو الفكرة كلها فى عمل شىء لم يتم عمله من قبل يعنى بنشوف الناس بتعمل سيارات وفى القليل بيعمل الداخلى وفى ناس قليلة بتعمل المحرك بس انا ما شوفت حد بيعمل المحرك نفسه فشىء جيد ان اشعر انى دخلت فى شىء لم يدخل فيه احد وفى نفس الوقت نوع من التطور وربنا يسهل
- إذا كنت تستطيع تعلم التصوير الفوتوغرافي فهذا أفضل ، فعندما تتعلم التصوير يمكنك فهم كيف تسير الامور في واقع الحياة ثم تترجمها الى الجرافيكس.
- معلم التصوير قال لي ذات مرة «الجميع يمكن أن يمسك الكاميرا ويلتقط صورة ،ولكن ماهو اللازم ليكون الشخص مصور محترف إذا كانت المسألة هي ضغطة زر واحدة فقط؟ اللازم هو أسلوبك الخاص والإضاءة والطريقة التي ترى بها العالم. دائماً ما أفكر في هذه النصيحة كلما ضغطت على زر Render
الله أكبر ...........( فعلاً >> أنت شخص من الأشخاص الذين أفتخر بمعرفتهم والله ) .
-ممكن بس شرح سريع للطريقة البداية في الموديل . -هل ستبدأ من أعلى .ثم إلى أسفل وبعدها تقوم بالتقطيع ? -هل لديك صورة للمخطط بتاع السيارة .?! إن لم أكن أزعجك أرجوا رفعها لنا يا معلم .
كل الشكر و التقدير للأساذ مصطفى ..
المهندس أحمد الرويثي
_______(الرويثي للديكور و الإخراج المعماري )_______
اللخ يخليكم جبايبى
ازيك يا كيمو انا هتبدء بقى
بالنسبة للكرسى هو عبارة عن ثلاث قطع
قطعة التى تمثل الرأس وقطعة تمثل الظهر وقطعة تمثل القاعدة
كل قطعة تم عملها على حدة
بالنسبة للطريقة انا بدأت ب BOX وبعد كدا قمت بتحريك النقاط واضافة تفاصيل ليظهر بهذا الشكل
الله يخليك اخى الحبيب ابو محمد انا الذى يسعدنى ويشرفنى انا اتعرف على شخص مثلك بارك الله فيك
بالنسبة للطريقة انت تقصد الكرسى ام السيارة
عموما هو الكرسى بشكل عام بدأت بب BOX بابعاد تمثل ابعاد راسى الكرسى الاصلى وبعد كدا تم تحريك النقاط ليكون فى النهاية شكل الرأسى مثل الرأسى الاصلى
اما اذا كمنت تقصد السيارة فهو انا ببدء بب Plane وباقوم بسحب ال Edges من السقف لاغطى السيارة من فوق وبعد كدا ببدء بتقفيل السيارة قم يعد انتهاء المجسم
ابدء بتقطيع الاجزاء واشتغل فى التفاصيل فيها
بالنسبة للمخطط هو شركة مرسيدس بتعرض كل المخططات لها فى ملفات PDF هتلاقى على موقع الشركة الالمانى
تعليق