اعتقد ان الشخصية لا تشبه الاصليه كثيرا لنقل 70 % او اقل ... و لقد تعبت حقيقة من الموديولينج و ساعمل الان على uv edit بس سؤال على يمكن ان ابقي على الsymmetry اثناء الuv edit ولا لازم احوله ل editable !!
طبعا تبقي على السيمتري و تعمل ال uv unwrap editing عليه و بعد ما تعمل الثيم و يستحسن أن يكون سيليندر تختار البوليجونز كلها ثم من النافذه الخاصه ب"uv edit" تعمل mirror لهم وweld للنقاط المتقابله بين النصفين تعدل الشبكه و تعمل relax للoverlapping polygons و ترندر الuv map و تبدأ تفرد عليها صورة الوجه في الفوتو شوب باستخدامها كمرجع للأماكن علي المجسم
"متنساش تعمل uvmap save في مكان معروف لأن في بعض الأوقات ممكن يحصل تغييير فيها"
"عملك رائع جدا جدا و لو اهتميت بالmapping هيكون جبار و حاول تعمل bump map باستخدام فلتر الhighpass في الفوتو شوب بعد طبعا ما تعمل desaturate للlayer اللي هتخصصها لbump
يا نهار ابيض .. كل ده ... شكل الموضوع بتاع uv ده مش سهل . بس برده ان شاء الله حكمله ..
شوف اخي احمد انا كنت حعمل ايه ..
انا كنت بفكر اعمل الانف و الاذن و الفم في مناطق لوحدهم بعيد عن بقيت الجسم و اخذ راحتي بقى و العب بالنقاط الى انا اضبطهم على اللوحة على اليمين .. و بعدين اعدل الانف و الاذن و الفم ..
من الصروري دائما استخدام برامج مساعدة وليس في ذلك عيب .. لكن في النهاية على كيفك ..
--------------------------------- كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان حبيبتان الى الرحمنِ
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم --------------------------------- شبكة احتراف,,,e7tirafc4d --------------------------------- .. ^_^ ..
تم و الحمدلله الانتهاء من ال uv edit .. و للعلم قمت بتحميل الدرس الخاص بالسمكة من c4dportal و كان مفيد جدا .. ولكن لاحظت انه قام بالuv لجانب واحد من السمكة فقط و لذلك قمت بنفس الشئ ..
الحمدلله في اللحظات الفائتة قمت بعمل lock لل uv map حتى لا اغيرها عن طريق الخطأ .. كما قمت بوضع نويز في الـ bump channel لارى النتيجة و كانت كالاتي ..
الحمدلله ما اعتقد ان هنالك اخطاء واضحة
لكن هنالك اخطاء عند بداية الاذن لو تلاحظون زو كذلك بداية الانف و بداية الفم ... وذلك لانهم في ال uv map مفصولين عن بعض و لكن لا اعتقد انهم و اضحين كثيرا .. ما رايكم ؟؟
تعليق