الفرق كبيييييييييييييييييييير جدااااااااااااااااااااااا
ممكن خبير يشرح أحسن منى .....
بس أنا أعرف إن البوكس موديلينج ..يعنى نبدأ ببوكس Cube و نبدأ نغير فيه حتى نصل للتصميم المراد ..
مثلا زى الشخصيات كده ..فيه ناس تبدأ بمكعب ...
و النوع التانى ..فى ناس تبدأ بنقاط أو palne و تعمل إكسترود حتى تصل لتجسيم الشخصية مثلا...
مش عارف فهمتنى و لا لأا ؟؟؟
انا استخدم الاثنين ... و لكن بدات اشعر اني اركز على ال box modeling .. . لكن كل ما يهمني هو الحصول ع الشكل الاساسي و بعد كده يمشي الحال
البوكس موديلينج فعلا أسهل... بس فيه مشكلة..بالذات مع السينما ..هو إنك ممكن تعمل مثلثات فى النمذجة و الرندر فى السينما بيحولها إلى مستطيلات ..و بتكون مش كويسة فى الرندر ....
اكيد البوكس مودلينج افضل بكثيييييييير
لو مع الشخصيات , وهتبدأ بالقدم الاستخدام الافضل بلا شك ,
في عمل الوجه البوليجن افضل مع السيمتري
وكذلك ف التصميمات المعمارية , البوكس اسهل
في تصميمات السيارات البوليجن اسهل ,
يعني غالبا ممكن تقول ان 75 % من التصميمات تعتمد علي البوكس والباقي علي البوليجن
والاثنين لاغني عنهم ...
تعليق