بسم الله الرحمن الرحيم
المهمة :-
تأسيس فريق عربى قادر على مجاراه الفرق الحرة الأجنبية Indie Dvevlopers .. مهمه الورشة هى إعداد الفريق و تجهيزة قبل البدأ فى العمل على أولى المشاريع "بركان الغضب" ... إعداد فريق متكامل قادر على إنتاج لعبة ذات مواصفات عاليه و الهدف الأكبر هو بناء قاعده لتأسيس مجتمع عربى مهتم بهذا المجال لتكون لنا القدره على الإنضمام إى منظمه IGDA::http://igda.org:: .
تأسيس فريق عربى قادر على مجاراه الفرق الحرة الأجنبية Indie Dvevlopers .. مهمه الورشة هى إعداد الفريق و تجهيزة قبل البدأ فى العمل على أولى المشاريع "بركان الغضب" ... إعداد فريق متكامل قادر على إنتاج لعبة ذات مواصفات عاليه و الهدف الأكبر هو بناء قاعده لتأسيس مجتمع عربى مهتم بهذا المجال لتكون لنا القدره على الإنضمام إى منظمه IGDA::http://igda.org:: .
الرؤية :-
لا نمتلك القدره لإعداد فريق متكامل من الصفر , لكن نستطيع إعداد فريق ذو خبرة عمليه فى مجالات أخرى متعلقة بمجال صناعة الألعاب لنأهلهم لدخوله . و من هنا فالدور الأساسى للورشة هو وضع أقدامكم على الطريق الصحيح و عندها , سنترككم تسيرون فى دربكم .. و سيكون مشروع بركان الغضب بمثابة البداية و التدريب العملى , لذا سيتم انتقاء الأعضاء المناسبة من الورشة للبدأ فى المشروع .
نظام العمل فى الورشة:-
1- منتدى المنابر :-
سيكون هذا المنتدى هو المستضيف للورشة سيتم وضع مواضيع الورشة بالترتيب .. سيكون هناك موضوع للأسئلة والإستفسارات و موضوع أخر خاص بالورشة لعرض الدروس والمواضيع المتعلقة بالورشة . سيأخذ كل مجال فتره زمنية معينه و سيقتصر الدعم والإجابة على الأسئلة على الأعضاء المسجلين فقط و لن يتم الرد على أى أسئلة أو استفسارات خارج نطاق هؤلاء الأعضاء ..
2- النشرة اليومية :-
ستكون هناك نشرة يومية لأعضاء الورشة فيها أخر أخبار مجال صناعة الألعاب و وروابط لمواضيع ودروس أجنبية .. الهدف من النشرة اليومية هو تطوير أفكار الأعضاء عن هذا المجال و تحفيزهم على المتابعه فيه ^^...
3- الإجتماع الأسبوعى :-
سيكون هناك إجتماعات أسبوعية .. سيتم إختيار موضوع معين للتحدث عنه .. وستكون فرصة لعرض الأعمال ومناقشتها و فرصة لتبادل الخبرات .
مواضيع الورشة:-
لا نمتلك القدره لإعداد فريق متكامل من الصفر , لكن نستطيع إعداد فريق ذو خبرة عمليه فى مجالات أخرى متعلقة بمجال صناعة الألعاب لنأهلهم لدخوله . و من هنا فالدور الأساسى للورشة هو وضع أقدامكم على الطريق الصحيح و عندها , سنترككم تسيرون فى دربكم .. و سيكون مشروع بركان الغضب بمثابة البداية و التدريب العملى , لذا سيتم انتقاء الأعضاء المناسبة من الورشة للبدأ فى المشروع .
نظام العمل فى الورشة:-
1- منتدى المنابر :-
سيكون هذا المنتدى هو المستضيف للورشة سيتم وضع مواضيع الورشة بالترتيب .. سيكون هناك موضوع للأسئلة والإستفسارات و موضوع أخر خاص بالورشة لعرض الدروس والمواضيع المتعلقة بالورشة . سيأخذ كل مجال فتره زمنية معينه و سيقتصر الدعم والإجابة على الأسئلة على الأعضاء المسجلين فقط و لن يتم الرد على أى أسئلة أو استفسارات خارج نطاق هؤلاء الأعضاء ..
2- النشرة اليومية :-
ستكون هناك نشرة يومية لأعضاء الورشة فيها أخر أخبار مجال صناعة الألعاب و وروابط لمواضيع ودروس أجنبية .. الهدف من النشرة اليومية هو تطوير أفكار الأعضاء عن هذا المجال و تحفيزهم على المتابعه فيه ^^...
3- الإجتماع الأسبوعى :-
سيكون هناك إجتماعات أسبوعية .. سيتم إختيار موضوع معين للتحدث عنه .. وستكون فرصة لعرض الأعمال ومناقشتها و فرصة لتبادل الخبرات .
مواضيع الورشة:-
1- Game Industry Basics(أحمد صقر) :- ده أول موضوع فى الورشه , هنتكلم فيه عن الأساسيات والقواعد فى مجال صناعة الألعاب , هنتكلم فيها عن كيفية إعداد نفسك لدخول المجال ده , إيه المصادر اللى تقدر تعتمد عليها , هتقدر تحدد بالظبط انت تقدر تخش أى مجال فى الصناعة دى , هنعمل إختبارات فى نهاية الجزء ده , عبارة عن تمارين نقدر نقيس منها مدى قدرتك على الإبداع و نقدر نحدد فيها انت تصلح لأى مجال من مجالات الصناعة .
2- Game Designing & Pre-Production Process (أحمد صقر و مصطفى بدر) :- هنا هنتكلم عن أولى المجلات فى صناعة الألعاب , تصميم الألعاب , هنا هنبدأ الشغل العملى , أنا و مصطفى بدر هنصمم و نخطط لمرحلة "رياض" اللى هى أحد مراحل لعبة بركان الغضب ., كل اللى احنا هنعمله حتى اللى بنفكر فيه هيكون قدامكم , عشان تعرفوا آليه العمل .. هيكون فيه تدريبات فى نهاية الجزء ده هنقيس منها مدى قدره العضو على شرح وتوضيح وتطوير أفكاره "اللى هى المهارة الأساسية فى مجال تصميم الألعاب"
3- Level Designing ( أسامه OMS ) :- أسامه هيشرحلك إزاى هيقدر ينفذ الأفكار اللى انا و مصطفى بدر كتبناها ووثقناها , إزاى هيصمم العالم و بيئة المرحلة .. هيكون فيه تمارين نظرية وعمليه فى المجال ده هنحكم من خلالها عن مدى قدرتم على إستيعاب أفكار الغير وتنفيذها على الحقيقة .
4- General Modeler ( لم يتم تحديده حتى الآن) :- سيتم شرح بعد القواعد و الأسس المتعلقة بمجال النمذجة فى صناعة الألعاب , جميع التمارين ستكون عملية . سيخصص جزء من هذا الموضوع للتحدث عن الـ Character Modeling و الـ Mapping ,,
5- Scriptor (أحمد صقر) :- سيكون هناك جزء نظرى صغير سيكون كالمدخل لمجال الـ Gameplay Programming والباقى سيكون شرح وتدريب على لغة FPI Scripting الملحقة بمحرك FPSCreator ,, سيكون هناك تدريبات عملية سنقيس من خلالها مدى قدرة العضو على تنفيذ المطلوب بأقل قدر من التعقيد فى كتبة الأكواد .
2- Game Designing & Pre-Production Process (أحمد صقر و مصطفى بدر) :- هنا هنتكلم عن أولى المجلات فى صناعة الألعاب , تصميم الألعاب , هنا هنبدأ الشغل العملى , أنا و مصطفى بدر هنصمم و نخطط لمرحلة "رياض" اللى هى أحد مراحل لعبة بركان الغضب ., كل اللى احنا هنعمله حتى اللى بنفكر فيه هيكون قدامكم , عشان تعرفوا آليه العمل .. هيكون فيه تدريبات فى نهاية الجزء ده هنقيس منها مدى قدره العضو على شرح وتوضيح وتطوير أفكاره "اللى هى المهارة الأساسية فى مجال تصميم الألعاب"
3- Level Designing ( أسامه OMS ) :- أسامه هيشرحلك إزاى هيقدر ينفذ الأفكار اللى انا و مصطفى بدر كتبناها ووثقناها , إزاى هيصمم العالم و بيئة المرحلة .. هيكون فيه تمارين نظرية وعمليه فى المجال ده هنحكم من خلالها عن مدى قدرتم على إستيعاب أفكار الغير وتنفيذها على الحقيقة .
4- General Modeler ( لم يتم تحديده حتى الآن) :- سيتم شرح بعد القواعد و الأسس المتعلقة بمجال النمذجة فى صناعة الألعاب , جميع التمارين ستكون عملية . سيخصص جزء من هذا الموضوع للتحدث عن الـ Character Modeling و الـ Mapping ,,
5- Scriptor (أحمد صقر) :- سيكون هناك جزء نظرى صغير سيكون كالمدخل لمجال الـ Gameplay Programming والباقى سيكون شرح وتدريب على لغة FPI Scripting الملحقة بمحرك FPSCreator ,, سيكون هناك تدريبات عملية سنقيس من خلالها مدى قدرة العضو على تنفيذ المطلوب بأقل قدر من التعقيد فى كتبة الأكواد .
ملفات متعلقة الورشة:-
1- الخط الرسمى للعبة :-
1- الخط الرسمى للعبة :-
2- الوثائق المجهزة و الخاصة باللعبة :-
Concept Document
Prototype Document
Prototype Document
ملحقات :-
مواقع
1- شبكات متخصصة فى مجال صناعة الألعاب :-
Gamasutra - The Art & Business of Making Games
Game Programming Wiki - GPWiki
Game Programming, Video Game Design, Video Game Programming
GameDev.net - all your game development needs
GameDiscovery.com Game Ideas Video Game Design Game Development and
Programming
GamesIndustry.biz
Daily Game Development, Business and Production Articles
Main - GameCareerGuide.com
GDSE
Gamasutra Podcast on GDC Radio
DevMaster.net - Your source for game development
gamedevmap
Serious Games Source
IGDA - International Game Developers Association
2- أدوات :-
FPS Creator » Welcome
Game Maker Pages
FPS FREE - for FREE First Person Shooter Content
DX Studio - 3D Editor & Real-time 3D Engine
Realmware Corporation - Rapid World Creation with Visual3D.NET
Arkham Development
XNA Creators Club Online
XNA Developer Center
Home - StoneTrip - Game Development Tool
فى النهاية أتمنى من الجميع التفاعل ,...
Gamasutra - The Art & Business of Making Games
Game Programming Wiki - GPWiki
Game Programming, Video Game Design, Video Game Programming
GameDev.net - all your game development needs
GameDiscovery.com Game Ideas Video Game Design Game Development and
Programming
GamesIndustry.biz
Daily Game Development, Business and Production Articles
Main - GameCareerGuide.com
GDSE
Gamasutra Podcast on GDC Radio
DevMaster.net - Your source for game development
gamedevmap
Serious Games Source
IGDA - International Game Developers Association
2- أدوات :-
FPS Creator » Welcome
Game Maker Pages
FPS FREE - for FREE First Person Shooter Content
DX Studio - 3D Editor & Real-time 3D Engine
Realmware Corporation - Rapid World Creation with Visual3D.NET
Arkham Development
XNA Creators Club Online
XNA Developer Center
Home - StoneTrip - Game Development Tool
فى النهاية أتمنى من الجميع التفاعل ,...
تعليق