Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

TO Nazeem... spacial order ...!! lets go

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • #61
    السلام عليكم ياجدعان....
    انا سعيد جداً لتوجد مشاركات كتيره ....
    اما انا كان عندي اجازه ... فامعرفتش ادخل علي النت
    خلال الفتره ده....

    فانكمل ......
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

    تعليق


    • #62
      حمدالله على سلامتك يا ريس
      يا ريت يا حازم نكمل الرحلة ولى وجهة نظر لو هتكمل معانا الموضوع دون توقف يعنى فور ايفر
      وجهة نظرى اننا بعد اخذ مواضيع الرندر والتكامل مع الافتر لعمل كومبسشن ناخد الموضوع من اوله بمعنى نصنع المويلز ونقوم بتوحيد العمل للناس كلها ونشوف اختبارات العمل والنقاشات فيها ده بيتهيألى الناس هتاخد بيه فكرة
      مع اعطاء كل شخص منا ما يملك من فتافيت من البرنامج ومن البرامج المجاورة التى قد تفيد
      لى تساؤل
      عاوز اعرف من فضلك ازاى الموديل بيتجزأ مثلا سيارة بتتحول اجزائها من سيارة الى سيارة اخرى موديل اخر اكنه مومرف بس بصراحة بشكل غير تقليدى للمورف
      فيه اعلا لسيارة نصف نقل اجزائها تحولت من الوجه الامامى وامتدت من الخلف

      دى عبارة عن برامج ولا اتنين موديل للسيارة والانيميشن فيه جزء جزء ولو ان ده هيكون صعب شوية

      السلام عليكم
      ________________________________________
      ولو كنت واثقا من رحمته تمام الثقة ,لما يئست من الفرج
      ولو كنت موقنا بحكمته كل اليقين ,لما عتبت عليه في قضائه وقدره
      ولو كنت مطمئنا إلى عدالته بالغ الاطمئنان, لما شككت في نهاية الظالمين

      _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
      اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا


      My 3D Visualization Work

      فيس بوك
      Freelancer

      تعليق


      • #63
        حمدا لله و مرحبا بعودتك
        اخي حازم راجع الرابط الدي وضعته سابقا عن الملف فيه مشكلة و ارجو
        ان تراجع استفساري السابق الدي له اتصال بالموضوع

        اخي ahmedyounis سؤالك على العين و الراس و لكن الا ترى انه
        ليس له علاقة بالموضوع و ان الافضل ان يطرح في موضوع خاص به
        و ان شاء الله سنتعاون و نجيبك عنه هناك
        فكما تعرف الحرب هنا قائمة على ال rendering و ال compositing
        يا ريت يا ريت لا تزعل مني و مبدئيا حتى لا تزعل مني فموضوعك ان كنت
        فهمت مقصودك فان له علاقة بال transformers توجد الكثير من الدروس
        عنها بالمنتديات. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

        تعليق


        • #64
          حبيبى ربنا ما يجيب زعل
          انا لم اقصد اجابة هذا الامر بالتحديد هنا فقط التنويه عنه كما ذكرت لى جزاك الله خيرا

          سأبحث على النت بخصوص هذا الموضوع
          ________________________________________
          ولو كنت واثقا من رحمته تمام الثقة ,لما يئست من الفرج
          ولو كنت موقنا بحكمته كل اليقين ,لما عتبت عليه في قضائه وقدره
          ولو كنت مطمئنا إلى عدالته بالغ الاطمئنان, لما شككت في نهاية الظالمين

          _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
          اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا


          My 3D Visualization Work

          فيس بوك
          Freelancer

          تعليق


          • #65
            the scene

            uploaded again......try it
            Hazem M. Sabry
            VFX Artist
            MBC Creative Service
            ===========
            www.hmsabryworks.com
            Voxel Works - My Tutorials Page

            تعليق


            • #66
              شكرا للرابط حازم و في انتظارك دائما

              تعليق


              • #67
                المشاركة الأصلية بواسطة Nazeem R مشاهدة المشاركة
                ....
                اخي حازم منذ ان قمت بالريندر للنموذج الذي عندي و انا متوقف للآن ماذا افعل بعد
                rendering passes ام انتظر حتى تشرح لنا ال depth pass؟
                اولاً ... انا اسف جداً لعدم المتابعه اليومين اللي فاتوا.... بس ضغط شغل ...!!

                بص ياسيدي ... إحنا هنأخر ال depth لحد ماتفهموا ال passes التانيه
                لانه عاوز plugin مش موجود في ال after FX فا بدل منشعب نفسنا
                فوحده وحده....
                عاوزين نبتدي بالموجود داخل ال after FX لحد ما يبقي الموضوع تمام

                بالنسبة لل shadow pass هل هي ضرورية بعد ان قمنا بال occ و ال occID
                ؟
                اكيـــــــــــــــــد محتاجينه....
                بص ... ال occiD or Occ ده بيأكد علي حواف المودلز و التفاصيل الصغيره
                لكن انت محتاج ضل .. واضح و ال occiD يأكد عليه ....
                Hazem M. Sabry
                VFX Artist
                MBC Creative Service
                ===========
                www.hmsabryworks.com
                Voxel Works - My Tutorials Page

                تعليق


                • #68
                  مرحبا شباب , وين التفاعل ياريت نبدا نعمل تجارب علي ال Scene اللي نزله حازم.

                  هي التجربه تبعتي حسب ال Passes اللي عاملها:

                  1* Color



                  2*Diffuse



                  3* Refliction



                  4* Occ



                  5* OcciD



                  6* Depth

                  تعليق


                  • #69
                    اخي حازم , انا عندي اشكاليه في ال Shadow Pass , ياريت توضحلنا اكتر في الموضوع ده.

                    انا عملت ال Light - - AreaLight وفعلت ال MentalRay تبعها , لانها تقريبا بتعطي نتيجه افضل.

                    وكان عندي بعض الاستفسارات عن ال Depth , لكن خلينا الان نشتغل اكتر على ال Passes الاساسيه.


                    وياريت الشباب في المنتدى يتفاعلوا معنا اكتر.

                    اخي Nazeem وينك.

                    تعليق


                    • #70
                      مبدئياً....
                      لما تكون عايز تمسك ال shadow إدي كل المودلز بتاعتك
                      Use Background shader وتخلي ال speculare color
                      إسود وال reflectivity صفر.
                      وحط light فيه raytrace shadow
                      بس .... وجرب
                      Hazem M. Sabry
                      VFX Artist
                      MBC Creative Service
                      ===========
                      www.hmsabryworks.com
                      Voxel Works - My Tutorials Page

                      تعليق


                      • #71
                        المشاركة الأصلية بواسطة aloshM مشاهدة المشاركة
                        اخي حازم - هي ال passes لشعار عملته من فتره :

                        تقريبا في مشكله عندي بال Rim

                        Rim


                        انا اسف بجد انا لم اقرء الرساله ده...

                        شوف ياصديقي .....
                        ال rim light اكيد فيه حاجه غلط ....
                        1) لازم ال shader تكون surface shader عشان ماتاخدش diffuse..
                        2) ال ramp من ابيض لاسود ...الابيض فوق والاسود تحت ...وعادتاً الابيض
                        ممكن يضغط علي الاسود شويه....

                        جرب تاني و قولي....
                        Hazem M. Sabry
                        VFX Artist
                        MBC Creative Service
                        ===========
                        www.hmsabryworks.com
                        Voxel Works - My Tutorials Page

                        تعليق


                        • #72
                          السلام عليكم
                          عاوزين نبتدي بالموجود داخل ال after FX لحد ما يبقي الموضوع تمام
                          هل هو plugin او filter يا حازم يا ريت لو تشرح لنا اكثر في هذه النقطة و من اين نبدأ ذلك.

                          مرحبا شباب , وين التفاعل ياريت نبدا نعمل تجارب علي ال Scene اللي نزله حازم.
                          انا معاك اخي aloshM واصل تجاربك حتى نصل الى النتائج التي نرجوها انا كان فقط عندي مشكلة
                          في ال scene التي وضعتها سابق و هي انني وضعت ارضية للمجسم plane بها texture فهل يجب علي
                          ان اقوم ب passes للارضية لوحدها و passes للمجسم لوحده ام يجب عمل ذلك للارضية و المجسم
                          مع بعض مع العلم ان الارضية (فيها تكسشر) تملأ كل ال background يعني الكمرا موجهة 100 بال 100
                          الى ال plane
                          و معاكم على طول

                          تعليق


                          • #73
                            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                            شكرا لك اخي hmsabry على فتح هذا الموضوع
                            فمثل هذه المواضيع الاحترافيه ترشد المبتدئين مثلي الى طرق اكثر تقدما وتفتح لنا المجال الى عالم اخر
                            حاولت ان اتابع واجرب الطرق من البدايه ولكن ظهرت بعض المشاكل
                            بالاضافه الى عدم فهمي لبعض الامور
                            هذه بعض الأسئله ارجو ان اجد اجابتها عندك اذا كان لديك الوقت الكافي
                            1- ذكرت في بداية الموضوع ان اول مرحله هي color ..فهل يتم اعطاء كل مجسم surface shader فقط ثم عمل رندر له؟ واذا كان بعض المجسمات تحتاج الى ان تكون شفافه فماذا نفعل .. هل تبقى شفافه بكل المراحل بمعنى ان اصنع بكل مرحله عدد من الـ shaders لكل جسم حسب شفافيته ؟

                            2-مرحلة diffuse هل تكون بدون اي color ? فقط gray color?

                            3-مرحلة Occ ظهرت معي تقريبا مثل الصور التي وضعتها، ولكن مرحلة Occ iD لم اعرف كيف اقوم بعملها ؟ وهل نقوم بعمل render مع الـ Shadow او من دونه؟

                            4- مرحلة Rim light لم استطع عملها لاني لم اعرف اين اجد sampler info كما ذكرت في طريقة عمله ؟

                            5- الانعكاس مشى مع والظل مرات يظهر ومرات لا يظهر
                            يوجد شيء اخر بشأن الـ Shadow عندما تاخذ الناتج وتضعه على الناتج من المرحله الاولى والثانيه (علما ان الـ Shadow يكون Alpha ) وتعمل له Blur باي برنامج اخر فسوف يكون عند حافة المجسم شفاف بسبب الـ Blur
                            فهل هذا شيء طبيعي او لا ؟

                            واعذرني على اسألتي الطويله

                            وشكرا لك مره اخرى وجزاك الله كل خير
                            ابتسم

                            تعليق


                            • #74
                              المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة
                              مبدئياً....
                              لما تكون عايز تمسك ال shadow إدي كل المودلز بتاعتك
                              Use Background shader وتخلي ال speculare color
                              إسود وال reflectivity صفر.
                              وحط light فيه raytrace shadow
                              بس .... وجرب

                              مرحبا اخي حازم

                              انا جربت زي ماقلت انت , لكن حاسس انه فيها مشكله.



                              هل لازم نعمل

                              turn off primary visibility on the shadow casting object

                              او مش ضروري .

                              هي صوره من الجنب لل Scene تبعي:

                              تعليق


                              • #75
                                المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة
                                انا اسف بجد انا لم اقرء الرساله ده...

                                شوف ياصديقي .....
                                ال rim light اكيد فيه حاجه غلط ....
                                1) لازم ال shader تكون surface shader عشان ماتاخدش diffuse..
                                2) ال ramp من ابيض لاسود ...الابيض فوق والاسود تحت ...وعادتاً الابيض
                                ممكن يضغط علي الاسود شويه....

                                جرب تاني و قولي....

                                ولايهمك اخي حازم , انشالله اجرب واقولك.

                                شكرا كتير

                                تعليق

                                يعمل...
                                X