Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

يا جماعه انا تايه و عاوز حد يدلني (انا ايه اللي جبني هنا)استاذ اسامه ارجوك تلحقني

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• يا جماعه انا تايه و عاوز حد يدلني (انا ايه اللي جبني هنا)استاذ اسامه ارجوك تلحقني

السلام عليم ورحمة الله وبركاته
    يا جماعه دي اول مرة ادخل المنبر بتاعكم و الله وتهت جدا هنا ومش عارف اعمل شوفت حاجات كتير قوي هنا حاسس ان الدنيا واسعه قوي عليا وانا هنا
    بصو يا اخواني ويا خلاني
    انا كانت اول امنياتي - وما تزال - اني اعمل لعبه ثلاثية الابعاد فبدات في تعلم الثري دي ماكس
    و تطور مستواي فيه لكن برضه الامنية لم تتحقق و ظللت اغوص في عالم الماكس و اتبحر حتي هداني الله الي منبركم الرائع فدخلت ووجدت ان فيه مصطلحات و حاجات غريبة قوي معرفش عنها حاجة وكانني من كوكب اخر
    خلاصة الموضوع و بعيدا عن التطويل و الاطناب و الاسهاب
    انا عاوزكم ترشحولي برنامج ممكن التعامل معه بسهولة ويكون بيدعم ملفات الماكس obj وخلافه
    استخدمه في عمل انيمشن او البداية في عمل لعبه مع العلم ان الماكس يحتوي علي نظام انيمشن خاص به ولكنه صعب و يحتاج الي امكانيات جهاز عاليه و انتم تعلمون امكانيتنا المتواضعة
    انا رايت برنامج من اوتوديسك اسمه motionbuilder هل يستخدم هذا البرنامج في عمل انيميشن فقط ام يستخدم في الالعاب ايضا وما رايكم الخبير فيه
    كما انني اريد نبذة مختصرة عن برنامج الفييرتول لانني اريد ان اتعلمه (يعني عن كيفية تعامله مع ملفات الماكس وعمل بعض الحركات البسيطة عبارة عن فكرة عامة عن البرنامج )
    انا اسف علي التطويل ياريت حد يجاوبني بسرعه و يخرجني من الحيرة التي انا فيها
    ارجو الافادة العاجلة
    وشكرا
    Edge Loop
    ...........................
    ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
    ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
    وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
    ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

........................

عينى رأَت مولود على كتف أُمه
    يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
    يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
    ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
    عجبى!!

......................................................
    تأبط شرا

يا سيدي وصلت ...
    أول شيء هدئ من روعك .. ( وخذلك كاس شربات على شان تمخمخ عليه ) .

بالنسبة للمصطلحات اللي حكيت عنها .. فمع الزمن ستصبح سهلة عليك لأنك ستكون قد تجرعتها تدريجياً . أما بالنسبة للبرنامج اللذي ستستخدمه .. بصراحة هون راح يطلعلك معارضين وكلهم أنصار لبرنامج معين ..

برنامج البليندر : برنامج قوي وهو مجاني . وفي ناس خبراء عندنا هنا وفي قسم البلندر الأساسي .
    برنامج الدارك بيسك : برنامج جيد جداً ... وسهل .. وأتوقع في ناس هنا بتعرفه .
    برنامج الجيم ميكر : برنامج ممتاز كبداية .. ولكن على حسب علمي إنوا لا يدعم الثري دي بشكل كامل .
    برنامج الموشن بيلدر على حسب معلوماتي إنه يستخدم للأنيميشن .. وهذا يعني إنوا له علاقة بالألعاب .. ولكن لا أتوقع أنك تستطيع عمل لعبة كاملة عليه .
    أخيراً برنامج الفيرتوولز ... برنامج قوي وبصراحة أنا أعمل عليه ومن البديهي أن أنصحك به كونه أيضاً ظهر هنا أعضاء وعوا البرنامج وقدموا الدروس فيه ..

الفكرة إنوا لما تتعلم برنامج بدك تاخذ عدة أمور ببالك أولها وأهمها .. هل في دروس عنه ؟؟ هل في خبرات ؟؟ يعني لو وقعت بمشكلة في ناس تساعدك !!!!

بالنهاية الخيار لك والبندورة لينا . إختر ما تشاء .

اضافة الى كلام الاخ اسامة
      يمكنك ان تطلع على هذين الموضوعين فهما من افضل المواضيع للمبتدئين هنا:
      http://www.maxforums.net/showthread.php?t=100540
      ___
      http://www.maxforums.net/showthread.php?t=106394
      Egypt

I Love Direct-X

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
      اللهم صلي وسلم و بارك علي سيدنا محمد

اخي اسهل برنامج لصنع الالعاب و يدعم جميع الملفات و منهم الماكس هو Blender و فيه محرك العاب سهل جدا

و هدا الموضوع سيفيدك في صناعة اللعبة جدا جدا ف فيه اكتر من 30 درس مختلف

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=103684

و شكرا و لا تخف و عالم صناعة الالعاب ليس بصعب لكن يجب علييك ان تكون مصر
        Email: 3DGameStudio@WindowsLive.com

-------------------------------------------------------------------

يعمل...
        X