Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

المنتال راي والفيراي

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • #31
    خبرين حلوين للمنتال والفيراي

    في ماكس 2010 منتال راي هيكون realtime


    فيراي ميسكتش برده هو كمان هينزل realtime


    انتهى عصر انك كل شوية تضغط f9

    تعليق


    • #32
      المشاركة الأصلية بواسطة esamdrsh مشاهدة المشاركة
      ههههههههههه
      معاك حق
      بالمناسبة يا اخ عصام عشان نستفيد من بعضنا

      بخصوص ال displacement بتاع الفيراي وبتاع المنتال راي
      انا شايف شغلك كله displacement
      ولا انا غلطان ؟

      وطبعا في الفيراي ملوش حل سعات ببص كده وبذهل من شكله
      ايه رأيك فيه في المنتال ؟

      تعليق


      • #33
        المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
        بالمناسبة ايه لازمة اخفاء المابات بالمنتال راي
        الناس دي بتخبي عننا المابات ليه ؟

        سعات تلاقي مابات جامدة جدا مخفية متعرفش ليه ؟

        معك حق هناك مابات رائعة ...و لكنها غير مفعلة ..
        أعتقد السبب و الله اعلم ...أنهم يريدون المحافظة عليها عند التفعيل ...حتى انهم ينصحون بعمل كوبي لها قبل ما تفعلها




        # Light
        # mib_light_point
        # mib_light_spot
        # mib_light_infinite
        # mib_light_photometric
        #
        # Light utils
        # mib_cie_d
        # mib_blackbody

        ^_^

        تعليق


        • #34
          http://vray.info/news/article.asp?ID=233

          تعليق


          • #35
            المشاركة الأصلية بواسطة ismail r مشاهدة المشاركة

            معك حق هناك مابات رائعة ...و لكنها غير مفعلة ..
            أعتقد السبب و الله اعلم ...أنهم يريدون المحافظة عليها عند التفعيل ...حتى انهم ينصحون بعمل كوبي لها قبل ما تفعلها




            # light
            # mib_light_point
            # mib_light_spot
            # mib_light_infinite
            # mib_light_photometric
            #
            # light utils
            # mib_cie_d
            # mib_blackbody

            ^_^

            حجات عجيبة

            تعليق


            • #36
              المشاركة الأصلية بواسطة Dimension مشاهدة المشاركة
              Name 1 thing you can do with mental ray and you can't do with Vray.
              I'll name things that you can do with Vray and you can't do with mental ray, at least not as easy:
              اجعل اوبجكت يعمل فقط 30% Color Bleed عوضا عن 100% مثال سجادة حمراء في غرفة بيضاء.
              ~sion

              ممكن 1% كمان مش 30
              اي ماده موجود فيها مقدار استجابتها للاضائه الغير مباشره والنزيف اللوني بل لو عايز انتي الياسنج مخلف لها
              بلاد الكوارث
              حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
              لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
              وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
              وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

              مدونتي

              تعليق


              • #37
                المشاركة الأصلية بواسطة esamdrsh مشاهدة المشاركة
                حسب ما فهمت تقصد خامه vraymtlwrapper
                لان بها معامل indirect GI وممكن تخليه اقل من 1
                في املنتال راي موجوده هذه الخاصيه وتقدر تحددها لكل اوبجكت ..
                عن طريق Mental ray properties, ولكن هذه الخاصية تتحكم ففط فيما اذا كان السجادة ستعطي Color Bleed من اساسا او لأ يعني 0 او 100%.
                المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
                المابة اسمها
                mr raytype switcher
                مخفية تقريبا

                او الطريقة القديمة بالفوتون تحط فوتون بازيك وتتحكم منه في اللون الخارج وشكرا
                الraytype switcher مخفي, الطريقة الصحيحة هي ال Photon Basic من ال mental ray connection, بالله عليك كم من الوقت و البحث عن الانترنت لحتى وجدت هذه الخاصية؟ ولماذا اصلا Zap يتفاخر بال raytype switcher, مادامت مخفية؟
                كان هناك وقت كان هدفي الوحيد هو تجميع القدر الأكبر من المعلومات عن الشايدرز المخفية و الحركات المخفية هذه و كنت دائما اقول لمن يستعمل Vray انه سهل و بسيط ولايوجد متعة و فيزياء و هذا الهراء الذي اقنعونا به مطورون المنتال راي, بسبب كسلهم ان يقومو ب Integration جيد للمنتال راي في ماكس كما في ال Vray.
                المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
                المنتال بس محتاج واحد يفهم هو بيفكر ازاي


                انك تخرج انيميشن interactive animation بدون فليكر (في وقت قليل) وبدون حساب خرائط
                هو ده المستحيل مع الفيراي

                على الجانب الاخر ...ممكن جدا مع المنتال راي
                ليست سخرية والله ولكن لا تعلم كم هذه الجملة اضحكتني, لايكفي فقط ان تعتبر 2009 عندما تتكلم عن الinteractive animation, حيث اصبح لديك الOption ان تقوم ب Freeze (عملي و اكرر عملي) للFG و من ثم اعادة استعماله, هل جربت ان ترندر انيماشن 5000 فرايم بالمنتال راي؟ اذا كان الجواب بنعم كيف تقوم ب Merge لل fgm files?
                طبعا ال FG لايكفي لوحدة تحتاج Photon Map, هل قمت باستيراد مودل من Sketchup مثلا حيث ال Geometry تعاني من مشاكل جمة و جربت عمل Photon Map? هل تراه "وقت قصير" الوقت الذي قضيته في تصليح اخطاء ال Photon Map الحمراء التي كانت تظهر في ال Log وانت اصلا لاتدري لماذا؟ لحد الأن لليوم, كيف تقوم بجعل HDR تضيء مسرحك؟
                اليست مسخرة وقمة المسخرة ان يسوق ال Glare Shader على انه خاصية جديدة في 2008 و هو مخفي من 7؟ لماذا اخفاؤه اصلا؟ هل فعلا كما قال Zap لانه لايوجد دعم رسمي له ولا يريدون الناس ان تشتكي من خاصية غير مدعومة اصلا؟
                هل جربت ان تعمل Displacement في ال mental ray? شيء كالسجادة مثلا؟ هل ترى الوقت الذي ستقضيه في ضبط اعدادات ال Render Displacement, او Height Map Shader كونه افضل خيار لان Displacement mia حوار فاشل؟ بينما Vray يحوي Vray Displacement Modifier جعلني ارندر Terrains لم اكن اعتقد اني ساقدر ارندره بشكل شبه Real Time تقريبا؟
                ال mr photographic exposure لم يكن موجودا قبل 2008 قبله كنت مضطر ان تشيل الاخفاء عن Mia_exposure_simple وهو غير فيزيائي و يعمل على قيم ال Pixel وليس على exposure ال Image مثل ماتعمل ال Vray Physical Camera والتي تمثل Real World Camera بكل ماتعني الكلمة من معنى؟
                y@sser:
                مايا وضع مختلف تماما:
                1- تضارب المصالح: على الرغم مع موجود Vray للمايا الا انه مازال مليئا بالمشاكل ولا يقارن ب Vray Max و هذا تقصير من Chaos Group ليس اكثر.
                2- Mental Ray integration: طريقة ارتباط منتال راي بمايا, عندما نزل ctrl_buffer من فرانسيشكا اضطرينا ان نسرقه من مايا بسبب الطريقة التي يعمل بها ال Hypershade و سماح مايا بوجود عدة Buffers لليوزر شيء لايسمح به ماكس.
                ~sion
                هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

                تعليق


                • #38
                  انتهى عصر انك كل شوية تضغط f9
                  ما تتفائلش اوي يا هشام
                  اعتقد ان الموضوع كله هو الانتر اكتف رندر وهو ليس ريل تايم كما يعتقد الناس
                  لانه فقط يعتمد علي بيانات قمت انت بعمل رندر لها من قبل فيبداء بالتغير علي الخواص التي تغير فيما بعد
                  يعني مش علي طريقة فوتشوب مستر
                  ...........................
                  دايمنشن انت دخلت في نقاط تقنيه جدا احتاج لتجربتها اولا علي الماكس حتي استطيع الحوار فيها
                  انا معك في ان تعدد البافر خاصيه في مايا وذالك بسبب وجودها حتي بعيد عن الشيدر حيث ان كل عنصر يملك في الاصل اعدادت رندر اوفر لاي خاصه بيه لكل تفاصيل الرندر وده يمكن السبب انهم حلو المسألة دي بالطريقة الي انت اتكلمت بيها
                  لكن بخصوص الدسبليس وسأتكلم برضه عن مايا لاني لم احسبها في الماكس بصراحه
                  الدسبيلس في منتل راي ازمته في الاشكال الصريحه (لو تفتكر تحدي الرندر الي كان ابوسلطان عمله)
                  كنت عملت تاتو علي كبوت السياره وكنت ناوي فعلا اعمله ديسبليس لكن تراجعت لعدم اهدار الوقت
                  لكن لو الديسبيلس لو علي المثال الي طرحته يمكنني اللعب مع البروكسمشن قليلا وساحصل علي نتيجه تحقق عامل الوقت مع الجوده
                  بلاد الكوارث
                  حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
                  لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
                  وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
                  وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

                  مدونتي

                  تعليق


                  • #39
                    بالنسبة لموضوع f9 ...
                    الصور الموجودة هى صور ل directX shader ... و هى فى الحقيقة ريل تايم فعلا .. و ممكن تخرج لك نتائج باهرة ... لكن
                    شوشو يكمن فى التفاصيل ...

                    لان عمل مشهد كامل هكذا هو شىء ليس سهل و لا حاجة .. على العكس .. كانك بتتعلم رندر من جديد ... لان ده مش رندر ده .. realtime shader و عشان تعرف تعمل نتيجة شبه الموجودة فى الصورة ... انت محتاج معرفة تقنية غير قليلة بطريقة برمجة الشايدرز .... من النهاية .. اى شخص جرب mental mil يعلم ما اقصده و اى شخص كتب او حاول ان يكتب HLSL يعرف ايضا ما اقصد ...
                    كل الجديد انه اصبح فى الماكس ... و انك لا تحتاج لكتابة الكود .. بل تقوم بتوصيل مكونات الشايدرز مع بعضها بطريقة رسومية ... و مادمنا ذكرنا منتال ميل ... فمن يعجبه هذه التقنية .. فليذهب فورا الى موقع نفيديا و يبحث عن fx composer ايضا
                    هذه التقنية موجودة فى الالعاب اساسا و هى سبب من تسمية الاجيال الجديدة من الالعاب nextGen Games ... لانها تستخدم بيكسل شيدرز اعلى من بيكسل شيدر 1

                    على العموم ربما فلحت اوتوديسك "و هذا مشكوك فيه طبعا" فى جعل الموضوع سهل جدا
                    لكن فقط اردت توضيح .. انه لا يوجد ما يسمى ب وداعا ل F9
                    http://heilschwingung.at/188e0

                    تعليق


                    • #40
                      على العموم ربما فلحت اوتوديسك "و هذا مشكوك فيه طبعا" فى جعل الموضوع سهل جدا
                      لكن فقط اردت توضيح .. انه لا يوجد ما يسمى ب وداعا ل F9
                      ما تتفائلش اوي يا هشام
                      متشائمين ليه يا اخوة ؟

                      انا شفت الفيراي اكتيف شيد بعيني فديو في موقع فيراي بالاعلى
                      فعلا اكتيف شيد عادي جدا و realtime بس المشكلة هي هل هتقل الجهاز ولا لأ ؟

                      المنتال راي لسه مشفناش غير صورة منعرفش ايه اصلها ... هل هو محرك العاب زي ما بيقول الاخوة ...الله اعلم
                      بس مش معقول يفضل متخلف عن الفيراي يسبقه بعد القفزات السابقة
                      الشركات دي بتشوف الجديد بتاع بعض وبينافسوا بشدة واكيد عارفين اللي عند الفيراي وبيحاولوا يطوروا زيه او احسن منه !


                      ديمنشن :
                      انت سألت عن حاجة معرفش اعملها بالمنتال اللي هي التحكم في ال colour bleed
                      انا اجبت بثلاث اجابات
                      1- انك تعمل 2 pass ودي طريقة بس مش عملية
                      2- انك تتحكم بالمابة الجديدة المخفية السويتشر تحطها في ال diffuse وتحط اللون اللي انت عايزه يعكس براحتك
                      3- انك تحط photon basic في المنتال كونيكشن وتتحكم في لون الفوتون الخارج

                      والاخوة اضافوا طريقة رابعة الا وهي من الخصائص بتاعة السجادة الحمرا تقدر تتحكم

                      يعني flexability مفيش بعد كده
                      سألتك عن انيميشن متفاعل بالفيراي بدون خرائط وبدون فليكر

                      انا لم ار جوابا فعلا بخصوص السؤال بل رأيتك تسأل اسئلة مضادة عن المنتال

                      عامة
                      يست سخرية والله ولكن لا تعلم كم هذه الجملة اضحكتني, لايكفي فقط ان تعتبر 2009 عندما تتكلم عن الinteractive animation, حيث اصبح لديك الOption ان تقوم ب Freeze (عملي و اكرر عملي) للFG و من ثم اعادة استعماله, هل جربت ان ترندر انيماشن 5000 فرايم بالمنتال راي؟ اذا كان الجواب بنعم كيف تقوم ب Merge لل fgm files?
                      طبعا ال FG لايكفي لوحدة تحتاج Photon Map, هل قمت باستيراد مودل من Sketchup مثلا حيث ال Geometry تعاني من مشاكل جمة و جربت عمل Photon Map? هل تراه "وقت قصير" الوقت الذي قضيته في تصليح اخطاء ال Photon Map الحمراء التي كانت تظهر في ال Log وانت اصلا لاتدري لماذا؟ لحد الأن لليوم, كيف تقوم بجعل HDR تضيء مسرحك؟
                      لم افهم النقطة التي تريد ان تصل اليها فياريت بعض التفصيل فأنا لا استخدم سكتش اب
                      ولا احتاج عادة عمل خريطة fg لكي اتجاوز الفليكر كما يوجد بالفيراي

                      هل جربت ان تعمل Displacement في ال mental ray? شيء كالسجادة مثلا؟ هل ترى الوقت الذي ستقضيه في ضبط اعدادات ال Render Displacement, او Height Map Shader كونه افضل خيار لان Displacement mia حوار فاشل؟ بينما Vray يحوي Vray Displacement Modifier جعلني ارندر Terrains لم اكن اعتقد اني ساقدر ارندره بشكل شبه Real Time تقريبا؟
                      ال mr photographic exposure لم يكن موجودا قبل 2008 قبله كنت مضطر ان تشيل الاخفاء عن Mia_exposure_simple وهو غير فيزيائي و يعمل على قيم ال Pixel وليس على exposure ال Image مثل ماتعمل ال Vray Physical Camera والتي تمثل Real World Camera بكل ماتعني الكلمة من معنى؟
                      معك حق في النقطتين طبعا
                      فعلا لا مجال للمقارنة

                      في النهاية الكل مع الافضل والاحسن لو خرج محرك رندر افضل من الاثنين انا سأتجه له
                      بلاش نأخذ الموضوع بتعصب

                      لكل مميزات وعيوب وربما يقلب الفيراي الميزان بخاصية جديدة في موضوع الفليكر ده
                      والمنتال في قفزاته الاخيرة لا يحتاج الا لبعض تبسيط وشفافية وسوف يكون اختيار الجميع

                      تعليق


                      • #41
                        بارك الله فيكم

                        والله استفدت من الموضوع
                        سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

                        تعليق


                        • #42
                          المشاركة الأصلية بواسطة فارس ماكس مشاهدة المشاركة
                          بارك الله فيكم

                          والله استفدت من الموضوع
                          وفيك بارك

                          ياريت الجميع يشارك بمعلوماته عشان نستفيد

                          تعليق


                          • #43
                            [quote=doctor3d;1291129]
                            ديمنشن :
                            انت سألت عن حاجة معرفش اعملها بالمنتال اللي هي التحكم في ال colour bleed
                            انا اجبت بثلاث اجابات
                            1- انك تعمل 2 pass ودي طريقة بس مش عملية
                            2- انك تتحكم بالمابة الجديدة المخفية السويتشر تحطها في ال diffuse وتحط اللون اللي انت عايزه يعكس براحتك
                            لماذا اصلا Zap يتفاخر بال raytype switcher, مادامت مخفية؟
                            3- انك تحط photon basic في المنتال كونيكشن وتتحكم في لون الفوتون الخارج
                            بالله عليك كم من الوقت و البحث عن الانترنت لحتى وجدت هذه الخاصية؟
                            والاخوة اضافوا طريقة رابعة الا وهي من الخصائص بتاعة السجادة الحمرا تقدر تتحكم
                            عن طريق Mental ray properties, ولكن هذه الخاصية تتحكم ففط فيما اذا كان السجادة ستعطي Color Bleed من اساسا او لأ يعني 0 او 100%.
                            يعني flexability مفيش بعد كده

                            ----
                            سألتك عن انيميشن متفاعل بالفيراي بدون خرائط وبدون فليكر

                            انا لم ار جوابا فعلا بخصوص السؤال بل رأيتك تسأل اسئلة مضادة عن المنتال

                            عامة


                            لم افهم النقطة التي تريد ان تصل اليها فياريت بعض التفصيل فأنا لا استخدم سكتش اب
                            ولا احتاج عادة عمل خريطة fg لكي اتجاوز الفليكر كما يوجد بالفيراي



                            /quote]
                            اخي اذا كنت لاتحتاج fg, كيف تقوم بعمل Indirect Illumination بالزبط؟!!
                            ~sion
                            هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

                            تعليق


                            • #44
                              لا اعتقد يا جماعه لو كنا بنكلم في انميشن حقيقي ممكن استخدام الاضائه المتقدمه عموما (باستثناء مشاهد تتحرك فيها الكاميرا
                              في المنتل راي عن طريق فريز للفانيال
                              وفي الفي راي عن طريق لايت كاش
                              انما دي حاله استثنائيه
                              ممكن لو فواصل قنوات او حاجه لن تزيد عن 30 ثانيه اوكي وبرضه هتكون بالتحكم في القيم الصفريه ولا اعتقد انها مجديه لو فكرنا نعمل فيلم مثلا
                              كل الحكايه اننا هنحدد طول ونقاط البداء للاشعه ولا اعتقد ان هذا الغاء كامل للفلاكر ولكن الي حد لا تلاحظه العين
                              لو بنتكلم في انميشن لامسر من استخدام الاضائه الاساسيه وتزييف الجلوبال يدوي
                              بلاد الكوارث
                              حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
                              لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
                              وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
                              وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

                              مدونتي

                              تعليق


                              • #45
                                اخي اذا كنت لاتحتاج fg, كيف تقوم بعمل Indirect Illumination بالزبط؟!!
                                فرق بين قولي ......لا احتاج خريطة fg وبين قولك الذي قولتني اني لا احتاج fg

                                تعليق

                                يعمل...
                                X