اهلين نادر
بالنسبه للاضائه
سويت ثلاث اضائات لهذه الاسباب
1 -عملت اضائتين السبوت لايت وعمل ظل احداها soft والاخرى hard بسبب بطئ الريندر مع ظل area رايت هتين الاضائتين اسرع وفي نفس الوقت تعطي جوده مقاربه لل area
2-الاضائه الثالثه وضعتها لتقلل من الظلمه في النقاط اللتي لا يقع عليها ضوء الشمس مباشره
هاه ايه رايك يا معلم نادر
بالنسبه للاضائه المشكله اني عايز تدرج في نعومة الظل والوحيد اللي بيعمل كده هو الاريا .. انت مش مطالب انك تقلل وقت الرندر على حساب الجوده طبعا لكن بحيث انك تظبط كل حاجه من غير ما تاخد وقت يزيد عن الطبيعي .
بالنسبه للاضائه الغير مباشره انا مش عايزها خااالص .. الكلام ده هنعمله في ورشة رندر المشهد ده وطبعا هي دي وظيفة الجي اي .. Indirect lighting مش عايز احبطك لان نتيجتك فعلا ممتازه جدا جدا .. لكن انا مش عايزك تعتمد على اكثر من مصدر اضائه عشان هيتعبك بعد كده في تظبيط الشادو
بس على فكره انت لفت انتباهي لحته رائعه جدا وهشرحها ان شاء الله وهي Baking GI وهي افضل حل في تقليد تاثير الجي اي لكن بدون تفعيله تستخدم كثيرا في العاب الـ Next-Gen
بور مان : جميل جدا جدا .. حاول زيادة نسبة صفار الضوء بشكل بسييييط جدا جدا .. تقريبا انت من افضل النتائج حتى الان .. كمل
التعديل الأخير تم بواسطة N.nabil; 12 / 06 / 2010, 10:33 PM.
سبب آخر: اضافة الفيديو
و ديه بعد ما قريت والاهم من ده مش عايز Sky Object خااالص
sphere with luminance(compositing tag no shadows) + sun light with area shadows + environment object
بالنسبه لمشكله الاضائه عندك نسيت انبه ان لازم يكون مصدر الضوء على بعد كافي .. يعني حاول تبعد الاضائه عن مساحه العمل على قد ما تقدر وطبعا مش كتير قوي عشان تقدر تتحكم في دورانها بسهوله .. جرب وقولي
تعليق