اى محرك العاب ..... واى ربنامج تصميم ..... واى برنامج رسم ....... واى برنامج صوتيات ..... واى برنامج مونتاج ...... وفريق كامل .... وكبير .... وتمويل بسيط .... وهتوصلوا لنتيجة كويسة ..... مش هتكون زى الالعاب اللى انت كاتبها لأنها اتعملت بتمويل ضخم وشركات كبيرة .... لكن هتوصلوا لحاجة حلوة .... وممكن تنافسوا لو فريقكوا كبير وخبراته عالية .... ويكون الفريق مكون من كل الأختصاصات ....
طيب اخوي ممكن سوال
شنو افضل انواع برامج الصوتيات عشان اصمم اصوات إلى العاب خاصه فيني
ممكن تعملى موسيقى على Fruity Loops وده يعتبر من احسن البرامج فى المجال ده ..... اما المؤثرات الصوتية فهتلاقي برامج كتير جداً بتعمل مؤثرات صوتية بسيطة ... لكن معظم المؤثرات هتحمليها .... او هتعمليها بنفسك ... او فى استوديو
اى محرك العاب ..... واى ربنامج تصميم ..... واى برنامج رسم ....... واى برنامج صوتيات ..... واى برنامج مونتاج ...... وفريق كامل .... وكبير .... وتمويل بسيط .... وهتوصلوا لنتيجة كويسة ..... مش هتكون زى الالعاب اللى انت كاتبها لأنها اتعملت بتمويل ضخم وشركات كبيرة .... لكن هتوصلوا لحاجة حلوة .... وممكن تنافسوا لو فريقكوا كبير وخبراته عالية .... ويكون الفريق مكون من كل الأختصاصات ....
اجابة مختصرة مفيدة
ماعدا الجزء المتعلق ب فريق كامل .........وكبير
هذا الجزء غير صحيح بالمرة وعن تجربة شخصية وهى انى
me بلاش انا (مطور مواقع php ومبرمج متوسط فى ال#C)
واخويا التوأم (مبرمج #C تخصص سرفرات وقواعد بياناتMySQL)
وخويا الصغير (اتعلم برنامج المايا فى اسبوعين موديلين بس طبعا بس عمل حجات جميلة)
انا بحثت فى موضوع تصميم الالعاب ولاءيت انى افضل برنامج هوا Unity3D وجهة نظر شخصية
اتعلمت عية (تصميم وبرمجة خفيفة)
بعد كدا اخويا دخل معايا فى الموضوع وقررنا نعمل لعبة اون لاين (Server and Clients)
عملنا حوالى 80% من اساسيات اللعبة عشان تبان لعبة ويتال عليها لعبة
حوالى 30% من برمجة المستوا الثانى انا بسميها كدا او تعتبر شكل اللعبة والGUI وخلافة
10% من التصميم (موديلين وخلافة)
والكلام دة كلو فى اد اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فى شهريين بالظبط وشد تحت شهريين مليون خط
ودة رابط اللعبة الى انا شغال عليها RealSpace Online
الى انا عاوز اوصلو اية انى موش لازم تحتاج فريق كامل لصناعة لعبة وكمان موش هتاخد منك الوقت الطويل الى انتا متخيلو
والحاجة الى بأكد عليها كل ما ارد فى اى موضوع زى كدا هوا لازم منهتمش بالجرافكس اوى زيادة عن اللزوم وننسى البرمجة الهيكلية للعبة والافكار الى بتتميز بيها لعبتك عن اى لعبة اخرى من نفس النوع
اهم حاجة ابدا فى فى تصميم لعبتك وهتلاءى العنلية سهلة
انا اريد ان اتعلم كل شئ
تصميم الثريدي
برمجة الالعاب
لا اريد ان اعتمد على فريق عمل لو تأخد معي كل للعبة مدة طوبلة لا يوجد مشكلة
ما فى شى اسمو انا اريد ان اتعلم كل شى
دة غلط الصح انك تشوف نفسك بتعرف تبدع فى انهى مجال
موسيقى
برمجة
سرى دى
فا انتا تركز على الى انتا تعرف تبدع فية الاول وبعد كدا تادر تخش فى باقى المجالات بالتدريج لصناعة لعبتك بنفسك من الالف الى الياء
لو انتا عاوز تعنلها بنفسك بدون فريق وموش شرط يكون انتا لوحدك الى هتعمل اللعبة تبأة لعبة بسيطة
ماعدا الجزء المتعلق ب فريق كامل .........وكبير
هذا الجزء غير صحيح بالمرة وعن تجربة شخصية وهى انى
me بلاش انا (مطور مواقع php ومبرمج متوسط فى ال#c)
واخويا التوأم (مبرمج #c تخصص سرفرات وقواعد بياناتmysql)
وخويا الصغير (اتعلم برنامج المايا فى اسبوعين موديلين بس طبعا بس عمل حجات جميلة)
انا بحثت فى موضوع تصميم الالعاب ولاءيت انى افضل برنامج هوا unity3d وجهة نظر شخصية
اتعلمت عية (تصميم وبرمجة خفيفة)
بعد كدا اخويا دخل معايا فى الموضوع وقررنا نعمل لعبة اون لاين (server and clients)
عملنا حوالى 80% من اساسيات اللعبة عشان تبان لعبة ويتال عليها لعبة
حوالى 30% من برمجة المستوا الثانى انا بسميها كدا او تعتبر شكل اللعبة والgui وخلافة
10% من التصميم (موديلين وخلافة)
والكلام دة كلو فى اد اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فى شهريين بالظبط وشد تحت شهريين مليون خط
ودة رابط اللعبة الى انا شغال عليها realspace online
الى انا عاوز اوصلو اية انى موش لازم تحتاج فريق كامل لصناعة لعبة وكمان موش هتاخد منك الوقت الطويل الى انتا متخيلو
والحاجة الى بأكد عليها كل ما ارد فى اى موضوع زى كدا هوا لازم منهتمش بالجرافكس اوى زيادة عن اللزوم وننسى البرمجة الهيكلية للعبة والافكار الى بتتميز بيها لعبتك عن اى لعبة اخرى من نفس النوع
اهم حاجة ابدا فى فى تصميم لعبتك وهتلاءى العنلية سهلة
شكرا.....
انت مفهمتش ردى ........ انا مقولتش انك محتاج فريق كبير عشان تعمل لعبة ...... وعمرى ما هقول كدة ... وانا ضد اللى بيقولوا كدة ....... لكن انا قولت انك محتاج فريق كبير .. مكون من كل التخصصات .... عشان تعمل لعبة زى اللى هو قال عليهم .....
لعبة gta iv اتعملت فى 3 سنين ونص .... واشتغل فيها اكتر من 1000 شخص وكلفت 100 مليون دولار ....... هو ده قصدى بالظبط
انت مفهمتش ردى ........ انا مقولتش انك محتاج فريق كبير عشان تعمل لعبة ...... وعمرى ما هقول كدة ... وانا ضد اللى بيقولوا كدة ....... لكن انا قولت انك محتاج فريق كبير .. مكون من كل التخصصات .... عشان تعمل لعبة زى اللى هو قال عليهم .....
لعبة gta iv اتعملت فى 3 سنين ونص .... واشتغل فيها اكتر من 1000 شخص وكلفت 100 مليون دولار ....... هو ده قصدى بالظبط
تمام كدا بأة انا الى فهمت غلط
بس الى انتا اوتو معناه المباشر هوا الى انا فهمتو وارجو بعد كدا توضحو اكتر عشان دة بيعقد الدنيا فى مش الناس المبتدءة فى الموضوع دة
تمام كدا بأة انا الى فهمت غلط
بس الى انتا اوتو معناه المباشر هوا الى انا فهمتو وارجو بعد كدا توضحو اكتر عشان دة بيعقد الدنيا فى مش الناس المبتدءة فى الموضوع دة
تصميم لعبة متل gta بدون مهمات اعتقد انه امر ليس صعبا كتيرا يعني لو انت تريد فقط تصميم مدينة صغيرة وبعض السيارات وتجعل البطل يركب من سيارة لاخرى. ويمكن تعتمد على برامج عدة كما قال لك الاخ Shiny Arrow
كما انه يمكنك تعلم كل شيء وحدك لاكن بالتدريج من تصميم المراحل مرورا بالموديلينغ الى السكربت.
تعليق