Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

[Unity3D] - لعبة Online ؟

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • #16
    المشاركة الأصلية بواسطة amineGS مشاهدة المشاركة
    انا لا افقه شيء في يونيتي لاكن انا حكيت لك عن طريقة الي ستعملت في أكنس لعمل لعبة اونلاين وهي طريقة جيدة لتبادل بيانات من محرك الى قاعدة بيانات عن طريق php
    شكرا على المساعدة

    المشاركة الأصلية بواسطة naoufal مشاهدة المشاركة
    بطبع لا db فقط لتخزين معلومات مثل السكور او معلومات العضوية الاسم كلمة السر
    اذا نرجع للنقطة صفر ما هو المطلوب لعمل اللعبة اونلاين
    {قل لي وسوف أنسى, أرني ولعلي أتذكر, أشركني وسوف أفهم}

    تعليق


    • #17
      اذا نرجع للنقطة صفر ما هو المطلوب لعمل اللعبة اونلاين
      حسنا اخبرني على اي نوع تعني
      لان لو كنت تريد عمل لعبة مثل لعبة مسجدي للاخ اسامة ف تعامل مع php يكفي
      الثورة الاسلامية الكبرى لاعادة الخلافة الراشدة
      بسم الله الرحمان الرحيم... انما النصر صبر ساعة فلا هوان ولا ستكان حت يعود الضلم تحت الاقدام ويعاقب الخونة وانجاس وترفع الرايات سود و لترتاع يهود لقرب الوعود فالتكن هته الثورة يا اهل مصر و سورية ويا اخواني في العالم اجمع ثورة غضب ثورة غضب خالصة لوجه الله فالتكن بداية النهاية ليعلم اليهود ان الامة اصبحت على فجر النصر وليكن اول بشارات النصر الانتقام من الخونة هم من بني جلدتنا وما هم منا...
      امة واحدة راية واحد حرب واحدة

      تعليق


      • #18
        المشاركة الأصلية بواسطة naoufal مشاهدة المشاركة
        حسنا اخبرني على اي نوع تعني
        لان لو كنت تريد عمل لعبة مثل لعبة مسجدي للاخ اسامة ف تعامل مع php يكفي
        انا لم احدد فكرة معينة حاليا لكن بشكل عام ما هى الطريقة
        كمثال لعبة fps
        https://apps.facebook.com/uberstrike

        لكن بتفاصيل اقل بكثييير
        {قل لي وسوف أنسى, أرني ولعلي أتذكر, أشركني وسوف أفهم}

        تعليق


        • #19
          اهلا بك اخى GameGun
          اولا اريد ان ترى هذا الموضوع من الممكن ان يجيب على تسائلات كثيرة
          RealSpace Online

          اولا انا موش عارف ال PHP ايش دخلو فى الموضوع بدرى اوى كدا ال PHP لسة علية شوية موش لما نعرف نعمل اللعبة الاول نبقى نعملها نظام الداتا بيز وتسجيل الحسابات هذا الكلام سابق لاوانة وارجو ان تغلقة اذا كنت تريد ان تفهم بسرعة

          لنرى انت تريد عمل لعبة MMORPG(Online) not Multi-Player Game لازم تفرق بين اتنين لءنو فية فرق كبير

          النوع الاول Multi-Player
          ودة زى لما بنلعب شبكة فى لعبة ميدل اوف هونور او سولدجر فى الكافى نت مع بعض الاصدقاء

          الية عملها :
          هو ان اللعبة نفسها بيبقى فيها السرفر والكلينت فى بعض فلما شخص يعمل الجيم يعنى يدخل ب Host بيبقى كدا دخل على الجزء الخاص بالكلينت+الجزء الخاص بالسرفر ايضا الى فى اللعبة نفسها ولما بيدخل شخص اخر بيجد ان في جيم معمول اسمو حسب الى عمل الجيم(Host) فبيدخل على الجيم وبيكون كدا دخل على الجزء الخاص بالكلينت فقط الى فى اللعبة

          والنوع دة موجود فى اليونتى والى هو Networking الخاص بتاع اليونتى والى خلى العملية دى سهلة جدا فى التحكم ولكن يبقى انه لايسمح الى بعدد محدد تقريبا 32 او ما يقرب وحتى لو اليونتى محددش الرقم دة هيبقى من المستحيل ان الجيم يستمر فوق هذا العدد لأنو هيحتاج جهاز بأمكانيات عالية نسبيا

          يتبع .....
          -:| My Games |:-
          AfterEarth Online SOON

          -:| Contact Us |:-
          Facebook Page :- NTStudio

          تعليق


          • #20
            حسنا انا فهمت قصدك تريد تعمل لعبة onl مثل fps
            حسنا هناك طريقتين انضر ان كنت تريد عمل لعبة حيت واحد يفتح سيرفر والاخرين يتصلون
            فيكمكن عمله باليونتي فقط حسنا يعني انضر معي يعني مثلا
            انت تفتح سيرفر في جهازك واسدقائك يتصلون بسيرفر
            مثل لعبة wolfenstein
            حسنا يمكنك فعل دالك باليونتي فقط
            وطريقة فتح السيرفر سهلة
            http://docs.unity3d.com/Documentatio...izeServer.html
            يعني هي بضعة اوامر ويصبح جهازك سيرفر يعني بطبع هده تستعمل في حالة عدم تعدي 32 لعب لان جهاز العادي من المفترض ان لا يتحمل عدد كبير من العبين
            اتصال بسيرفر
            http://docs.unity3d.com/Documentatio...k.Connect.html
            هذا النوع الاول ستعتمد على بروتكول rpc وهو خاص بتطبيقات الشبكات حيت لا يقوم بفحص المعلومات كل مرة لكي يكون هناك سرعة في الاداء
            المهم في مجموعة دروس لا ادكر من اين حملتها سابحت لك لاحقا
            حسنا النوع التاني هي العاب الاجتماعية مثل dofus
            ستحتاج الى ستعمال احد سرفرات الجاهزة مثل SmartFoxServer وهي توفر لك مكتبة لتعامل معها من اليونتي
            وهو سيرفر جاهز تتعامل معه من خلال مكتبة جاهزة
            او تقوم ببرمجة سيرفر كما فعل الاخوة NTSoft وهذى سياخدك الى تعلم ال .net وامور معقدة
            الثورة الاسلامية الكبرى لاعادة الخلافة الراشدة
            بسم الله الرحمان الرحيم... انما النصر صبر ساعة فلا هوان ولا ستكان حت يعود الضلم تحت الاقدام ويعاقب الخونة وانجاس وترفع الرايات سود و لترتاع يهود لقرب الوعود فالتكن هته الثورة يا اهل مصر و سورية ويا اخواني في العالم اجمع ثورة غضب ثورة غضب خالصة لوجه الله فالتكن بداية النهاية ليعلم اليهود ان الامة اصبحت على فجر النصر وليكن اول بشارات النصر الانتقام من الخونة هم من بني جلدتنا وما هم منا...
            امة واحدة راية واحد حرب واحدة

            تعليق


            • #21
              اهلا بك اخى GameGun
              اولا اريد ان ترى هذا الموضوع من الممكن ان يجيب على تسائلات كثيرة
              RealSpace Online

              اولا انا موش عارف ال PHP ايش دخلو فى الموضوع بدرى اوى كدا ال PHP لسة علية شوية موش لما نعرف نعمل اللعبة الاول نبقى نعملها نظام الداتا بيز وتسجيل الحسابات هذا الكلام سابق لاوانة وارجو ان تغلقة اذا كنت تريد ان تفهم بسرعة

              لنرى انت تريد عمل لعبة MMORPG(Online) not Multi-Player Game لازم تفرق بين اتنين لءنو فية فرق كبير

              النوع الاول Multi-Player
              ودة زى لما بنلعب شبكة فى لعبة ميدل اوف هونور او سولدجر فى الكافى نت مع بعض الاصدقاء

              الية عملها :
              هو ان اللعبة نفسها بيبقى فيها السرفر والكلينت فى بعض فلما شخص يعمل الجيم يعنى يدخل ب Host بيبقى كدا دخل على الجزء الخاص بالكلينت+الجزء الخاص بالسرفر ايضا الى فى اللعبة نفسها ولما بيدخل شخص اخر بيجد ان في جيم معمول اسمو حسب الى عمل الجيم(Host) فبيدخل على الجيم وبيكون كدا دخل على الجزء الخاص بالكلينت فقط الى فى اللعبة

              والنوع دة موجود فى اليونتى والى هو Networking الخاص بتاع اليونتى والى خلى العملية دى سهلة جدا فى التحكم ولكن يبقى انه لايسمح الى بعدد محدد تقريبا 32 او ما يقرب وحتى لو اليونتى محددش الرقم دة هيبقى من المستحيل ان الجيم يستمر فوق هذا العدد لأنو هيحتاج جهاز بأمكانيات عالية نسبيا

              يتبع .....
              اهلا بامير online خخخ نعم دائما حاضر للاجابة
              بطبع ف 32 هي حكمة من مبرمجي يونتي لان الجهاز الخاص لا يستطيع تحمل عدد كبير
              لكن من ناحية التسميات فاضن ان فيه التباس
              massively multiplayer online role-playing game : MMORPG
              حسنا ال multiplayer فيها انواع كتيرة منها المحلية يعني انك تلعب محلي في حاسوب واحد
              اضن ان massively و rpg
              هي التي تميز العاب الاجتماعية عن العاب الاخرى
              وكلها تجتمع في multiplayer game online
              الثورة الاسلامية الكبرى لاعادة الخلافة الراشدة
              بسم الله الرحمان الرحيم... انما النصر صبر ساعة فلا هوان ولا ستكان حت يعود الضلم تحت الاقدام ويعاقب الخونة وانجاس وترفع الرايات سود و لترتاع يهود لقرب الوعود فالتكن هته الثورة يا اهل مصر و سورية ويا اخواني في العالم اجمع ثورة غضب ثورة غضب خالصة لوجه الله فالتكن بداية النهاية ليعلم اليهود ان الامة اصبحت على فجر النصر وليكن اول بشارات النصر الانتقام من الخونة هم من بني جلدتنا وما هم منا...
              امة واحدة راية واحد حرب واحدة

              تعليق


              • #22
                المشاركة الأصلية بواسطة NTSoft مشاهدة المشاركة
                اهلا بك اخى GameGun
                اولا اريد ان ترى هذا الموضوع من الممكن ان يجيب على تسائلات كثيرة
                RealSpace Online

                اولا انا موش عارف ال PHP ايش دخلو فى الموضوع بدرى اوى كدا ال PHP لسة علية شوية موش لما نعرف نعمل اللعبة الاول نبقى نعملها نظام الداتا بيز وتسجيل الحسابات هذا الكلام سابق لاوانة وارجو ان تغلقة اذا كنت تريد ان تفهم بسرعة

                لنرى انت تريد عمل لعبة MMORPG(Online) not Multi-Player Game لازم تفرق بين اتنين لءنو فية فرق كبير

                النوع الاول Multi-Player
                ودة زى لما بنلعب شبكة فى لعبة ميدل اوف هونور او سولدجر فى الكافى نت مع بعض الاصدقاء

                الية عملها :
                هو ان اللعبة نفسها بيبقى فيها السرفر والكلينت فى بعض فلما شخص يعمل الجيم يعنى يدخل ب Host بيبقى كدا دخل على الجزء الخاص بالكلينت+الجزء الخاص بالسرفر ايضا الى فى اللعبة نفسها ولما بيدخل شخص اخر بيجد ان في جيم معمول اسمو حسب الى عمل الجيم(Host) فبيدخل على الجيم وبيكون كدا دخل على الجزء الخاص بالكلينت فقط الى فى اللعبة

                والنوع دة موجود فى اليونتى والى هو Networking الخاص بتاع اليونتى والى خلى العملية دى سهلة جدا فى التحكم ولكن يبقى انه لايسمح الى بعدد محدد تقريبا 32 او ما يقرب وحتى لو اليونتى محددش الرقم دة هيبقى من المستحيل ان الجيم يستمر فوق هذا العدد لأنو هيحتاج جهاز بأمكانيات عالية نسبيا

                يتبع .....
                بالصدفة قرات انك استعملت سيرفر ب xna هل حقا اشتغل ؟

                تعليق


                • #23
                  حسنا شيئ مهم في العاب الانلين مثل العاب الحرب حسنا وهي
                  لائحة السيرفرات يعني لما تدخل للعبة تفتحلك لائحة من سيرفرات المفتوحة الوتي يكون فاتحها شخص ما في نتضار لاعبين للعب معه او في نتضار اتصال اسدقائه
                  بطبع فهي مهمة في العاب fps ولابد ان ترغب في عملها مرة
                  هته التقنية تندرج تحت اسم master server
                  هدا الاخيرة تقوم لما تفتح سيرفر يتم ارسال معلومات الى سيرفر معين (اليونتي يوفر لك سيرفر عام لكل مستخدمين لتجربة الى حين توفرك على سيرفر خاص يعني لو كانة لعبتك ستصبح تجارية و يقدم لك سكريبت جاهز لتنصيبه في سيرفر خاص بك )
                  ومثال عن هته الوضيفة
                  http://perlbal.hi-pi.com/blog-images...y-online-2.jpg
                  http://docs.unity3d.com/Documentatio...terServer.html
                  الثورة الاسلامية الكبرى لاعادة الخلافة الراشدة
                  بسم الله الرحمان الرحيم... انما النصر صبر ساعة فلا هوان ولا ستكان حت يعود الضلم تحت الاقدام ويعاقب الخونة وانجاس وترفع الرايات سود و لترتاع يهود لقرب الوعود فالتكن هته الثورة يا اهل مصر و سورية ويا اخواني في العالم اجمع ثورة غضب ثورة غضب خالصة لوجه الله فالتكن بداية النهاية ليعلم اليهود ان الامة اصبحت على فجر النصر وليكن اول بشارات النصر الانتقام من الخونة هم من بني جلدتنا وما هم منا...
                  امة واحدة راية واحد حرب واحدة

                  تعليق


                  • #24
                    بالصدفة قرات انك استعملت سيرفر ب xna هل حقا اشتغل ؟
                    لا حسب علمي السيرفر ب .net
                    لكن استعمل مكتبة ال xna لستعمال vector3D
                    والله اعلم
                    الثورة الاسلامية الكبرى لاعادة الخلافة الراشدة
                    بسم الله الرحمان الرحيم... انما النصر صبر ساعة فلا هوان ولا ستكان حت يعود الضلم تحت الاقدام ويعاقب الخونة وانجاس وترفع الرايات سود و لترتاع يهود لقرب الوعود فالتكن هته الثورة يا اهل مصر و سورية ويا اخواني في العالم اجمع ثورة غضب ثورة غضب خالصة لوجه الله فالتكن بداية النهاية ليعلم اليهود ان الامة اصبحت على فجر النصر وليكن اول بشارات النصر الانتقام من الخونة هم من بني جلدتنا وما هم منا...
                    امة واحدة راية واحد حرب واحدة

                    تعليق


                    • #25
                      المشاركة الأصلية بواسطة naoufal مشاهدة المشاركة
                      لا حسب علمي السيرفر ب .net
                      لكن استعمل مكتبة ال xna لستعمال vector3D
                      والله اعلم
                      لا اعتقد سيعمل . على حسب علمي الفيكتورز والسترينغ كلها تمت اعادة صياغتها حسب محرك يونيتي او لنقول كل المحركات

                      كما يمكن صنع مكتبة اون لاين في حالة اردنا ارسال معلومة الى DB او PHP اما لصنع مكتبة ترسل بيانات المحرك متل سترينغ وكدا اعتقد لا يمكن

                      تعليق


                      • #26
                        النوع الثانى MMORPG - Online
                        ودة زى الالعاب الاون لاين المشهورة مثل Conquer / EVE / Star Trek / Cabal / SilkRoad وغيرهم الكثير

                        يوجد طريقتين

                        1 - ام بأستخدام ال Photon or Smartfoxserver بس لازم تشتريهم عشان تعرف تخلى عدد اللاعبين اكثر من 30
                        2 - بأستخدام Net. او ++C او باى لغة لا يهم

                        لازم يكون عندك خبرة كافية فى اللغة الى هتعمل بيها السرفر او حتى الكلينت فلازم تكون عارف فئة بالتحديد اسمها Sockets ودى على ما اعتقد موجودة فى معظم اللغات وهى المسأولة عن انشاء الارتباط بين السرفر والكلينت ال Connection

                        ودة نموزج بالسى شارب
                        Client-Server
                        Chat Client-Server

                        ودة نموذج مصغر عن النتورك بتاع الونتى - اقصد التعامل مع مكتبة الونتى المختصة فى هذا الشأن -
                        NetworkAuth


                        حسنا انواع السرفرات

                        المشاركة الأصلية بواسطة NTSoft مشاهدة المشاركة

                        انا هشرح الشرح المبسط عن Asynchronus call back
                        فى نوعان من الكونكشن (دة الى اعرفو) وهما

                        synchornus call back وال Asynchronus call back

                        معنى الاول هو عدم تزامن السرفر مع الكلينت
                        المعنى الثانى هو عكس الاول (تزامن السرفر مع الكلينت)

                        نفترض مثلا لعبة عبارة عن شخص يتجول فى المدينة
                        فعند الضغط على زر التحرك يتصرف الكلينت وحدة بدون اخز الازن من السرفر هذا فى حالة عدم التذامن
                        اما فى حالة التزامن فعند الضغط عل زر التحرك يرسل الكلينت امر للسرفر بأنة يريد ان يتحرك من الحداثى كذا الى الاحداثى كذا
                        بعد زالك يرسل السرفر الازن بالتحرك فيبدأ الكلينت بالتحرك
                        كل نوع له فائدة وله عيب

                        كملخص للموضوع برمتة
                        السرفر بيفتح اتصال علنا بستطيع اى احد الوصول الية فقط لو عرف العنوان والمدخل (IP, Port) الخادم او الكلينت بيتصل بالسرفر عن طرقهم فقط وبعد كدا الكلينت اذا حدثت بة اى تعديلات ليس موجودة فى السرفر (من المفترض انت الى بتعمل حاجة ذى دى موش السرفر اى يعنى الاتصال موش هو الى بيعمل كدا دى لازم تبرمجها بنفسك) بيبعت الكلينت للسرفر اخر ما قام بة الكلينت ويعيد السرفر ارسالة للكلينتات الاخرى حتى يرو ماذا فعلت ودى بيندرج تحتها اشياء مثل الحركة / الانتقال ما بين المدن / الاهجوم / او اى معلومة ممكن تأثر على اتخاذ اللاعب الاخر لقرار ما فيتم وضعها فى السرفر وهنا فى اسلوبان
                        الاول انت تجعل الكلين لا يقوم بأى شىء حتى يأخز الازن من السرفر كما الموضح فى الاقتباص فوق ودة بيستخدم فى اشيا معينة فى السرفر من ضمنها الهجوم
                        الثانى ان تجعل السرفر يتنبأ بما سيفعلة الكلينت (المحاكة) ودى نقطة صعبة شوية ودى بتستخدم فى اشياء مثل الحركة

                        مع ان كثير من الالعاب مثل سلك رود وامل الشعوب تستخدم الاسلوب الاول فى الحركة وهذا من ضمن الاسباب التى حعلت الاشخاص لا يلعبوها
                        فهنا لازم يكون عندك خبرة كافية تعرف تستخدم الاسلوب الاول امتا والاسلوب الثانى امتا
                        -:| My Games |:-
                        AfterEarth Online SOON

                        -:| Contact Us |:-
                        Facebook Page :- NTStudio

                        تعليق


                        • #27
                          لا اعتقد سيعمل . على حسب علمي الفيكتورز والسترينغ كلها تمت اعادة صياغتها حسب محرك يونيتي او لنقول كل المحركات

                          كما يمكن صنع مكتبة اون لاين في حالة اردنا ارسال معلومة الى DB او PHP اما لصنع مكتبة ترسل بيانات المحرك متل سترينغ وكدا اعتقد لا يمكن
                          هم لم افهم جيدا لكن ان استعملت ال .net في server and client
                          يعني برمجة السيرفر ب .net وكلينت الدي برمج من داخل اليونتي استعملنا فيه .net يعني لو لاحضت معي
                          فلمرسل ومستقبل هو .net وليس ولا علاقة للمحرك بالامر فعند ستقبال المعلومة تنقل لادخالها
                          الثورة الاسلامية الكبرى لاعادة الخلافة الراشدة
                          بسم الله الرحمان الرحيم... انما النصر صبر ساعة فلا هوان ولا ستكان حت يعود الضلم تحت الاقدام ويعاقب الخونة وانجاس وترفع الرايات سود و لترتاع يهود لقرب الوعود فالتكن هته الثورة يا اهل مصر و سورية ويا اخواني في العالم اجمع ثورة غضب ثورة غضب خالصة لوجه الله فالتكن بداية النهاية ليعلم اليهود ان الامة اصبحت على فجر النصر وليكن اول بشارات النصر الانتقام من الخونة هم من بني جلدتنا وما هم منا...
                          امة واحدة راية واحد حرب واحدة

                          تعليق


                          • #28
                            المشاركة الأصلية بواسطة naoufal مشاهدة المشاركة
                            اهلا بامير online خخخ نعم دائما حاضر للاجابة
                            بطبع ف 32 هي حكمة من مبرمجي يونتي لان الجهاز الخاص لا يستطيع تحمل عدد كبير
                            لكن من ناحية التسميات فاضن ان فيه التباس
                            massively multiplayer online role-playing game : MMORPG
                            حسنا ال multiplayer فيها انواع كتيرة منها المحلية يعني انك تلعب محلي في حاسوب واحد
                            اضن ان massively و rpg
                            هي التي تميز العاب الاجتماعية عن العاب الاخرى
                            وكلها تجتمع في multiplayer game online
                            ههههههههههه شكرا اخى

                            ولكنى اعرف ما هى ال MMORPG وانا لعبتى RealSpace Online تعتبر MMORPG - انتم لم ترو شىء بعد ما خفى كان اعظم -

                            اما المالتى بلير دائما ما لا يتجاوز عدد اللاعبين عن 40 - 50 شخص فى الجيم الواحد بالاضافة الى انها لا تحتو على نظم معينة فى سستم السرفر نظام التجارة وغيرة
                            فهى تعتبر العاب اللحظة الحالية فقط فلا يتم تسجيل اى معلومات لك على السرفر فهو يعتبر وسيط لا غير

                            اما الالعاب ال MMORPG السرفر يعتبر المدير لكل شىء وامر لا استطيع تفسيرة حتى الان وهو كيف يخدم جهاز واحد على اللاف اللاعبين فى لحظة - يا لها من تقنية - انا اعرف كيفية عملها ولكن فى فرق بين كيف تعرف وما هو تفسير
                            -:| My Games |:-
                            AfterEarth Online SOON

                            -:| Contact Us |:-
                            Facebook Page :- NTStudio

                            تعليق


                            • #29
                              http://docs.unity3d.com/Documentatio...atibility.html
                              http://www.maxforums.net/showthread....73#post2042273
                              الثورة الاسلامية الكبرى لاعادة الخلافة الراشدة
                              بسم الله الرحمان الرحيم... انما النصر صبر ساعة فلا هوان ولا ستكان حت يعود الضلم تحت الاقدام ويعاقب الخونة وانجاس وترفع الرايات سود و لترتاع يهود لقرب الوعود فالتكن هته الثورة يا اهل مصر و سورية ويا اخواني في العالم اجمع ثورة غضب ثورة غضب خالصة لوجه الله فالتكن بداية النهاية ليعلم اليهود ان الامة اصبحت على فجر النصر وليكن اول بشارات النصر الانتقام من الخونة هم من بني جلدتنا وما هم منا...
                              امة واحدة راية واحد حرب واحدة

                              تعليق


                              • #30
                                المشاركة الأصلية بواسطة naoufal مشاهدة المشاركة
                                هم لم افهم جيدا لكن ان استعملت ال .net في server and client
                                يعني برمجة السيرفر ب .net وكلينت الدي برمج من داخل اليونتي استعملنا فيه .net يعني لو لاحضت معي
                                فلمرسل ومستقبل هو .net وليس ولا علاقة للمحرك بالامر فعند ستقبال المعلومة تنقل لادخالها
                                اعتقد انك فهمتني غلط فطريقة ارسال البيانات الفاريابل هدا يجوز اما ارسال بيانات المحرك فلا ( او يمكن انا غلطان )
                                المهم كمتال : لما متلا تبرمج لعبة اونلاين وتعمل سيرفر وكلينت لما تشغل سيرفر عند شخص اخر وانت دخلت بالكلين ادا لم يستطع كليننت ارسال معلومات لسيرفر هنا تقع مشكلة او تاخر فحتى لو دهبت بالاعب متلا 10 خطوات الى الامام بيبقى لما يعيد سيرفر الاتصال بكلينت سيرجع الى بداية الخطوة كانه لم يخطو ال 10 خطوات

                                تعليق

                                يعمل...
                                X