اه صعبة شوي هههه لا تضحك على الأخ صعبة كتـــــــــــــــــــــير
إعـــــــلان
تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.
[مناقشة] 2d map generation
تقليص
X
-
المشاركة الأصلية بواسطة burnacid مشاهدة المشاركةاه صعبة شوي هههه لا تضحك على الأخ صعبة كتـــــــــــــــــــــير
أستغفر الله العظيم وأتوب إليه
أستغفر الله العظيم وأتوب إليه
أستغفر الله العظيم وأتوب إليه
تعليق
-
اخواني صعبة نعم صعبة
لكن دائما لا شيء مستحيل
و سوف احاول اليوم ان وصلت لشيء بسيط
سوف اضعة هنا
شكراالبرمجة الكائنية(OOP) : امتياز
Blender Tutorial Channle
http://www.youtube.com/user/cgzingtut
I want be a Geek
Follow me on Twitter
https://twitter.com/#!/Devigner3D
تعليق
-
المشاركة الأصلية بواسطة Prinsu-kun مشاهدة المشاركة^^^^
هل تستخدم محرك لعمل التجربة ؟ لو كان محرك الجيم ميكر فممكن اضع لك بعض الامثلة و روابط لمواضيع في هذا الشأن ^^
انا استخدم البايثون في بلندر
شكرا لك و ماتقصرالبرمجة الكائنية(OOP) : امتياز
Blender Tutorial Channle
http://www.youtube.com/user/cgzingtut
I want be a Geek
Follow me on Twitter
https://twitter.com/#!/Devigner3D
تعليق
-
المشاركة الأصلية بواسطة Devigner3D مشاهدة المشاركةشكرا لك اخي الكريم
انا استخدم البايثون في بلندر
شكرا لك و ماتقصر
تعليق
-
تقصد تريد صنع محرك تودي متل هدا https://www.youtube.com/watch?v=fo1WRKYSSVs
DV Store
من تجارب العاب المجموعة
https://www.youtube.com/watch?v=ZyrTV85teZ0&list=UU_mzCPTLdgeMFX5MAtZdmvQ&index=19
https://www.youtube.com/watch?v=bb1hz_dqiBA&list=UU_mzCPTLdgeMFX5MAtZdmvQ&index=22
https://www.youtube.com/watch?v=2nbL...tZdmvQ&index=6
https://www.youtube.com/watch?v=UBY51ifgVsU
https://www.youtube.com/watch?v=s4vMNgx3B3I
https://www.youtube.com/watch?v=apko7EYzqtk
تعليق
-
بعتقد انك بتحاول تصنع Generator ليصنع لك خريطة
الموضوع صعب ومو سهل بنوب لهيك لذم تكون على دراية كبيرة بفئة التلاعب بالنصوص فى لغة البرمجة الى بتشتغل عليها لأنك ستصنع ملفات من نوع INI لعما احداثيات هذة الخريطة وتحفظها بهذا الملف
اليك النظرية:
1 - اول ملف وسيكون بة حجم الخريطة X و Y بالاضافة الى الاماكن الغير مسموح بالتحرك علية والى هى من المفترض فى الشكل النهائى للخريطة ان يكون بالاماكن دى مكونات الخريطة نفسها مثل (شجرة - صندوق - كامب - ....)
ملف مثل هذا :
كود:[MapSize] X=200 Y=200 [UnTouchablePoints] <Point1> FromX=12 FromY=30 ToX=25 ToY=66 <Point2> FromX=155 FromY=88 ToX=165 ToY=105
2 - ثانى شىء وهى الصور المكونة منها الخريطة . فى الغالب راح يكون فى صورة مكررة فى الخريطة كلها مثل العشب راح تضعها فى خانة الصور المتكررة بالملف مثلا هيك
كود:[RepeatedTexture] Path=E:/mygame/textures/map/repeated/grass.png
كود:[MapTexture] <Item1> Path=E:/mygame/textures/map/mapitems/tree.png X=20 Y=25 <Item2> Path=E:/mygame/textures/map/mapitems/flower.png X=20 Y=20
دى طريقة لازم تتعمل فى سيرفرات الالعاب ال MMO عشان يصنع محاكاة لتحركات الكلينت ويمنع عمليات التهكير ايضا
تعليق
-
شكرا لك شباب على الرد
اليوم كانت اول محاولة
مراح اقول المحاولة فاشلة لكن راح اقول هناك امل
و ان شاء الله راح اضل اكر و اشتغل الى ان ارى الشي الي اريدة بنفسي
شكرا مرة اخترى
تحياتيالبرمجة الكائنية(OOP) : امتياز
Blender Tutorial Channle
http://www.youtube.com/user/cgzingtut
I want be a Geek
Follow me on Twitter
https://twitter.com/#!/Devigner3D
تعليق
-
يا جماعه ليه كل الكلام و الاحباط دا...الموضوع مش صعب ولا حاجه هو بس بياخد وقت فى عمله ووقت اكتر فى اختبار صحته و خلوه من الاخطاء..بالمناسبه دا اتعمل فى اكتر من لعبه منهم العاب الرنينج ومنهم البلاتفورمينج و فى العاب كتير كمثال لو تحب اتشارك معاك بعضهاMHAMMAD
M.A.Moniem
الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعانقال الأنيمتور المناضل منعم كامل :لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور
تعليق
-
المشاركة الأصلية بواسطة MN3M مشاهدة المشاركةيا جماعه ليه كل الكلام و الاحباط دا...الموضوع مش صعب ولا حاجه هو بس بياخد وقت فى عمله ووقت اكتر فى اختبار صحته و خلوه من الاخطاء..بالمناسبه دا اتعمل فى اكتر من لعبه منهم العاب الرنينج ومنهم البلاتفورمينج و فى العاب كتير كمثال لو تحب اتشارك معاك بعضها
اريد اسوي مثل الجنريتر حقها
انا بجرج ان شاء الله اليوم بليل و الله كريمالبرمجة الكائنية(OOP) : امتياز
Blender Tutorial Channle
http://www.youtube.com/user/cgzingtut
I want be a Geek
Follow me on Twitter
https://twitter.com/#!/Devigner3D
تعليق
-
المشاركة الأصلية بواسطة MAXOR مشاهدة المشاركةبفرض كفكرة وليس تطبيق
في الترين
انت تحدد متغير للعرض والطول
وهذا يفترض تحديده من قبل المستخدم يعني تحدد الخريطة صغيرة كبيرة وسط......الخ
وتحدد متغير لمناطق عشوائية من الخريطة يتم عمل بمب فيها لانشاء الجبال المحدبة
ومتغير لمناطق يتم عمل حفر صغيرة في الخريطة
يعني مجموعة متغيرات كل متغير ينشأ نوع معين من التضاريص ولكل متغير قيمة عشوائية
وكل مرة يضغط اللاعب جنريت او بيلد او اي شي
يعطي قيمة عشوائية
قيمة عشوائية للجبال
قيمة عشوائية للسهول
قيمة عشوائية للمتيريل
قيمة عشوائية للحفر
طبعا كلامي كله سطحي ومجرد فكرة
وليس لدي ادنى فكرة عن طريقة تطبيقه
نقاش جميل جدا شكرا على الطرح وبانتظار الآراء
في البيئة في الشوارع المحيطات السيارات الجو العام حرب هدوء في زمن العشوائية
بالبرمجة فقط لا غير
لا شئ اسمه مستحيل ما دمت حياً افكر
نعطي الكون باجمل لون
تعليق
تعليق