إعـــــــلان
تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.
تصميم لعبة RTS بـ unreal engine 4
تقليص
X
-
السلام عليكم شباب اخونا احمد طارق نزل دروس جديده في قناته نرجو من المهتمين ترتيبها هنا شكر الله لكم او بمضووع مستقل
-
كل عام و أنتم بخير و آسف على التأخير ( النت كان مفصول )
و أيضا حدث معي بعض المشاكل في اللابتوب مما سيجعلني أعيد عمل اللعبة من جديد .
سيكون هناك اختلافات بسيطة سنغير البيت الذي سبب لنا بعض المشاكل ( بسبب المحور pivot) .
و أحد المشاكل التي قد تواجه المصمم هي عدم وجود فكرة متكاملة للعبة ، فسأقوم بجعل اللعبة مشابهة للعبة stronghold Crusader 2 من حيث المباني و الواجهة و النظام .
لكن ستختلف من حيث الاستراتيجية و الشكل الاجمالي للعبة .
اترك تعليق:
-
الف شكر يا احمد تسلم على الدرس الاخير دة ومنتظرين باقي الدروس بفارغ الصبر
وكل عام وانت بالف خير وعيد سعيد عليكم جميعا يا رب
اترك تعليق:
-
زيادة في التوضيح
معي الأن ثلاثة أقسام الأول في الواجهة اللي سميتها shop و القسم الثاني دالة النقل اللي سميتها myinterface و القسم الثالث هو المتحكم player CTRL .
الدالة وضيفته نقل بيانات من بلوبرنت لأخر كل المطلوب عمله هو اعطي الدالة اسم و اقول لها ايه نوع المتغيرات اللي بنقلها و اعطي اي اسم عشان اعرف ايه البيانات اللي نقلتها ( يعني مثلا V1 و V2 و V3 ) عشان اقدر افرق بينهم في ارسال و استقبال البيانات .
الان لما يضغط اللاعب على ايقونة البيت خليت الدالة ترسل البيتين ( الجوست و الريل ) و استخدمتهم في المتحكم player CTRL .
فلو عملت ايقونة ثانية مثلا مسجد فما بعمل دالة جديدة بستخدم نفس الدالة و بس بغير ( الجوست و الريل التابع للمسجد ) .
و المتحكم ما بضطر اكتب اوامره من جديد . لأنه لما يضغط اللعب على ايقونة المسجد الدالة بترسل للمتحكم الجوست و الريل تبع المسجد و هو بينشأها و بيأخذ موقع الماوس ...الخ .
و لو ضغط ايقونة البيت الدالة بترسل للمتحكم الجوست و الريل تبع البيت .
يعني الدالة و المتحكم فقط بعملهم مرة واحدة كل اللي بغيره هو الرسالة المرتبطة بالأيقونة .
لكن لو كانت الدالة ترسل شيء محدد فقط فبضطر لكل ايقونة اعمل لها دالة و انسخ اوامر المتحكم بعدد الدوال . ^_^ .
و لكن الدالة تقول لك حدد نوع البيانات فقط و استخدمها في نقل اكثر من شيء بشرط يكون نوعه هو نفس نوع البيانات اللي موجود في الدالة .
و اسف على الإطالة
اترك تعليق:
-
خلاص يا احمد المشكلة كانت من عندي انا في حاجات تخطيتها من غير ما اخد بالي وكل مرة بعديها باردو لحد ما ركزت تفصيليا
اترك تعليق:
-
الف شكر يا احمد على الدرس الجديد
ولكن في حاجة موقفاني بقالي فترة الدرس رقم 13 في حاجة مش فاهمها انت اصلا لية عملت المتغيرين من نوع اكتور مع انك اصلا معرفتش فيهم الريل هاوس ولا الجوست هاوس فبالتالي هما مفهمش اي بيانات غير انهم اكتور
انا اتفرجت كتير على الفيديو ودة اللي موقفني حاليا
ولو انت عملتهم مخصوص علشان تطلع زر التشغيل زي ما قولت في الفيديو التاني كنت تقدر تعمل متغير واحد وكنت تقدر متعملهش اعتقد بس لسة مجربتش
يا ريت توضح النقطة دي
اترك تعليق:
-
راااااااااااااااااائع بارك الله فيك استاذنا احمد الله يجزيك خير ابتعدت قليلا للانشغال لكن سنعود بقوة باذن الله
اترك تعليق:
-
متابع دوما هذا الموضوع بإذن الله
اتمني تصلوا لمستوى جيد من الدروس تم تحميل كل الدروس بفضل الله ماعدا الأخير جاري تحميله
أتمني تصلوا لمستوى رائع ومميز بإذن الله
وجزاكم الله خيرا
اترك تعليق:
-
في فرق بين ابديت و أن الناس تحمل اجزاء جديدة أو مراحل معينة من اللعبة و اللي تسمى DLC أختصار لـ Downloadable content
ابحث عنها ، بس انا ما اعرف هل الانريل يتعامل مع هذه النوع و كيف ؟
إذا عرفت عنها ببلغك .
اترك تعليق:
-
في حاجة تانية يا احمد
ومش قادر افهمها وهي كيفية عمل ابديت ل اللعبة يعني مثلا انا عملت لعبة اون لاين ورفعتها وحجمها كبير ازاي بقى لما اعمل ابديت ل اللعبة الناس تدخل تحمل الابديت فقط
عندك فكرة عن الموضوع دة؟
اترك تعليق:
اترك تعليق: