Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Lighting & Rendering work shop

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ShrifAzmy
    رد
    انا اسف سهو غير مقصود مني المره اللي فاتت
    بقيت الرد ما تبعتش كامل
    فانا اسف جدا نستكمل اللي ناقص
    تبويبات اعدادات الـ Day light system
    Day light parameters
    mr sun basic parameters
    mr sun photons
    mr sky parameters
    mr sky : haze driven
    mr sky advanced parameters
    mental ray indirect illumination

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة cstlmode مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم الآن سيبدأ الفيلم mental ray geek
    سأتكلم صراحة عن تجربتي الخاصه لقد تجاوزت الداي لايت سيستم في المشاهد الخارجيه بعد البحث والتجارب المكثفه أعتقد أن هو ما يجعل الناس يفرون من mental ray ففي البدايه تعجبهم النتيجه لكن بعد مايتبين لهم أن هذا الخيار محدود يذهب الناس إلى الفي راي ماذا تقول في هذا الرأي أخ شريف ؟؟
    أعتقد أن إيجاد طريقه أخرى للإضاءة الخارجيه هو الحل الأمثل
    اخي الفاضل
    انا معاك ان الداي لايت محدود الامكانيات لاااااااااااااااااااااااااااكن
    ما فيش اداه ايا ماتكن بتبقى جوكر
    بمعنى انك تقدر تستخدمها في كل المشاهد وتوظفها مع كل الظروف
    مشكلتنا في الدول العربيه اننا بننحصر في منطق الاداه السايده
    الفي راي هو الافضل ولا نبحث في ما هو بعده
    او بمجرد ان الناس تعرف ان المنتل راي الاحسن احنا خلاااااااااص مش عايزين نعرف ايه تاني
    دنيا الريندر فيها اكتر من اينجين
    في في راي
    في منتل راي
    في ماكسويل
    في فاينال ريندر
    في برازيل
    وفي
    وفي
    وفي
    المهم اللي بيحكمك المشاهد النهائي اللي عاوز توصله ايه
    المواثفات اللي فيه ايه
    عاوز ريفليكشنات طيب احن برنامج اتعامل معاه ايه
    المشهد فيها تاثيرات اضاءه
    المشهد في شغفل خامات
    وفي انيميشن وافكتات
    دا لو انت حتشتغل الدنيا باسس كمان حتلاقي نفسك بتتجه لباسات في المنتل وياسات في راي
    وهكذا
    اما حكاية الداي لايت سيستم خيار محدود
    انا ما افتكرش ابدا اني قلت انه مطلق
    لكنه ابدا مش اداه عاجزة او ضعيفه
    بالعكس اداه قويه وحل سريع لاضاءة المشاهد البسيطه وبسيط الاعدادات
    بس وده اللي جنشوفه سوى من خلال التطبيق
    وحتلاقيني بعدها برده بستخدم اسلوب تاني للاضاءه غير الاتنين اللي فاتوا
    اما ليه بنتكلم منتل راي بس
    لاني قلت من الاول انا حتكلم فيه بس
    ومش ححاول اتكلم في غيره
    واخيرا اشكرك واحييك على رايك التفاعلي

    اترك تعليق:


  • cstlmode
    رد
    السلام عليكم الآن سيبدأ الفيلم mental ray geek
    سأتكلم صراحة عن تجربتي الخاصه لقد تجاوزت الداي لايت سيستم في المشاهد الخارجيه بعد البحث والتجارب المكثفه أعتقد أن هو ما يجعل الناس يفرون من mental ray ففي البدايه تعجبهم النتيجه لكن بعد مايتبين لهم أن هذا الخيار محدود يذهب الناس إلى الفي راي ماذا تقول في هذا الرأي أخ شريف ؟؟
    أعتقد أن إيجاد طريقه أخرى للإضاءة الخارجيه هو الحل الأمثل

    اترك تعليق:


  • mazenmax
    رد
    درس رائع رائع
    نحن متابعون معك للاخر

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    كلام في المنتال راي
    حنبدء من دلوقتي نتكلم عن المنتل راي
    والمنتل راي مش بس الRenderer editoer window لا ان شاء الله احنا حنتطرق لمناطق ونقط شديدة الخطورة والاهميه فيه
    حقيقي بجد الاينجين ده رهييييييييييب ورائع لكن محتاج تدوييييير
    وده اللي احنا ان شاء الله حنعمله هنا
    ان شاء الله احنا في التطبيق ده حنعتمد على الـ Daylight system
    فخلونا نتكلم عن اعداداته شوية
    هو يعتبر حل جاهز ونظيف للطريقة اللي اتكلمنا عليها مسبقا
    لا وايه ده اكثر قدره في التحكم
    تعالوا كده نشوف اعداداته عباره عن ايه
    انت عندك تبويبات الاعدادات كالتالي

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة elmansy مشاهدة المشاركة
    مجهود رهيب بدون اى تقدير انا متأكد ان فيه ناس متابعه موضوعك من باب العلم بالشئ ومكسلين يردو ويقولوا على الاقل شكرا
    المشاركة الأصلية بواسطة midou25 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    والله العظيم استاد بحق مجهود جبار ومعلومات مفيدة ورائعة وان شاء الله لحد الان كل شئ واضح وتمام
    وان شاء الله ربنا يوفقنا في التطبيق رائع وتستحق كل الخير
    والف شكر لك أخي الكريم
    بارك الله فيكم يا اخواني
    ربنا يوفقنا جميعا لما يحبه ويرضاه

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة science مشاهدة المشاركة
    ممكن اخي شريف تفتح موضوع في قسم ( المواضيع التعليمية والدروس ) و تضع به كل الدرس
    الحقيقة اجد صعوبة في متابعة الموضوع
    بارك الله فيك
    اشكر مرورك اخي علي
    انا فعلا ناوي اعمل كده بس في النهايه لان مش كل الناس بتروح على قسم ( المواضيع التعليمية والدروس ) وانا حابب ان يكون في تفاعل اكتر مع الناس علشان يبقى في اكبر قدر من المعلومات
    فمعلهش بقى حنتعيك حبتين يا ابو علي
    هههههه

    اترك تعليق:


  • midou25
    رد
    السلام عليكم
    والله العظيم استاد بحق مجهود جبار ومعلومات مفيدة ورائعة وان شاء الله لحد الان كل شئ واضح وتمام
    وان شاء الله ربنا يوفقنا في التطبيق رائع وتستحق كل الخير
    والف شكر لك أخي الكريم

    اترك تعليق:


  • elmansy
    رد
    مجهود رهيب بدون اى تقدير انا متأكد ان فيه ناس متابعه موضوعك من باب العلم بالشئ ومكسلين يردو ويقولوا على الاقل شكرا

    اترك تعليق:


  • science
    رد
    ممكن اخي شريف تفتح موضوع في قسم ( المواضيع التعليمية والدروس ) و تضع به كل الدرس
    الحقيقة اجد صعوبة في متابعة الموضوع
    بارك الله فيك

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    اللي جي بقى ازاي نطبق الكلام ده في اضاءة المشهد بتاعنا
    الناس تاخد بس فرصه تتمعن في معاني الكلام ده
    وتدوره في دماغها

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    الشعاع اللي راجع ده وواخد معاه لون السطح اللي ارتد من عليه بياخد اللون ده ويرميه على الاسطح المحيطه بيه
    الظاهره دي اسمها الـ Color bleading الظاهره دي ممكن تتسبب احيانا في تشويه المشاهد وبيكون فيها نوع من الجهد عشان تحكمها
    الصفه التانيه في الاشعه المرتده دي وهي بالمناسبه اسمها Bounce الصفه التانيه انها مالهاش اتجاه مرتبط باتجاه الشعاع الاصلي اه جزء منها بيتجه في الاتجاه المقابل لكن هي عموما بتاخد كل الاتجاهات وكانها بتعمل شكل قيه او نصف كروي Hamesphire واللي اشتغل فيراي عارف المصطلح ده
    الصفه التالته ان الاشعه دي بيفضل ليها القدره على الاضاءه فبنلاقيه بتنور الاسطح اللي بتقابلها حتى لو كانت مش معرضه لمصادر الضوء الاصليه شوف كده الصوره دي


    الصوره دي من اشهر صور الشرح في الموضوع ده
    الصوره لكره معرضه لضوء الشمس والسما
    ولانها كره فطبعا في اجزاء محصوره بين الكره والارضيه الاضاءه المباشره ما وصلتلهاش اصلاوالمنطق بيقول انها المفروض في المناطق المظلمه لكن لو ركزت حتاخد بالك ان الاجزاء دي تحديدا منوره اكتر من غيرها اللي قبلها
    مش بس كده لا دي في مساحه في وسط ظل الكره برده منوره اكتر من اللي حوليها ليه ؟؟؟؟
    علشان الضوء اللي نازل اصطدم بالارصيه وارتد منه على الاجزاء بتاعت الكره اللي قريبه منه والعكس حصل
    الكلام ده اتسبب في تقسيم انواع الاضاءات لنوعين الاول واللي هو جي من مصدر الاضاءه مباشرة وده اسمه direct illumination واحيانا بيسمى global illumination على اساس انها الاضاءه السايده في المشهد وانها هي الاساس اما الاضاءه اللي ناتجه عن الاشعه المرتده من اصطدام الاضاءه الاساسيه فاسمها indirect illumination بمعنى الاضاءه غير المباشره

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    طيب بص الصوره دي


    لاحظ معايا ازاي الشعاع اللي لونه ازرق اللي نازل ده لما لمس السطح اللي قابله نتج عنها مجموعة اشعه اخرى
    كل شعاع من الاشعه دي ليه مواصفات معينه
    اولها بالنسيه للون لون الضوء اللي اصطدم بالسطح مش دايما هو هو
    ابدا دا بيتغير ويسيب اللون الاصلي ليه وياخد من لون السطح شوف كده الصوره دي



    واخد بالك الضوء نزل ابيض لكن الارتداد بتاعه طالع بلون الارضيه ازرق

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    طيب نتكلم احنا عن الـRadiosity طبعا انا كنت اتمنى مشاركة الاخوة اللي تخطو الالف وثمانمائه معانا ولو بمعلومه
    لكن ما باليد حيله
    Radiosity

    هي بتعبر عن عملية ارتداد الضوء عن الاسطح عموما سيان عاكسه او غير بمعنى ان الضوء ده عباره عن مجموعه من الاشعه اللي ماشيه في خط مستقيم طيب لو قابلها سطح ما بتتصرف ازاي
    لو السطح ده عاكس بترتد بزاويه معاكسه لزاوية السقوط
    لو السطح ده نافذ شفاف يعني يبقى بتعدي منه للناحية التانيه مع تاثر في الاتجاه تبعا لنسبة الشفافيه وكثافته اللي هو الـ Refriction بتاع الخامه
    لو السطح ده عادي يعني لا هو عاكس ولا شفاف بيحصل اييييييييه ؟؟؟؟
    اللي بيحصل ان شعاع الضوء اللي نازل ده بيتشتت الى مجموعه من الاشعه الصغيره اقل في القوه طبعا نتيجة التفتيت اللي حصل لحد هنا دي ظاهرة الـ Radiosity
    التعديل الأخير تم بواسطة ShrifAzmy; 30 / 09 / 2010, 02:30 AM.

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة midou25 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم جميعا

    أخي الفاضل شكرا لك على الردوأرجو أن يدوم عطاءك لهدا المنتدى الرائع

    اخى الكريم هو يعني لما أريد أعمل انارة السما راح استعمل omni أظن حتكون بشدة اضاءة ضعيففة لكي نستطيع الوصول الى نتيجتك الاولى....

    ثم باستعمال direct light أي target direct أو free direct احنا بنكون عملنا اضاءة شمسية...
    ادا كان فيه خطأ في كلامي ارجو التنبيه.

    اعتدر منك أخي ومن جميع الاعضاء المشاركين في هده الورة لأني حاسس أني معطلكم ...

    وشكرا...... السلام عليم ورحمة الله تعالى وبركاته
    يا عم ميدو اخجلتم تواضعنا والله باسلوبك الرقيق ده
    اولا هو باستخدام الـ OMni كاضاءه السما مع تفعيلambient قد تكون الاضاءه ضعيفه لكن يمكنك التحكم في قوتها من خلال الـ intinsity multiplyer مع مراعاة ان عموما اضاءة السما بتكون ضعيفه مش هي اللي بتنور المشهد بقدر ما هي مؤثر بسيط
    وبعدين زي ما انت قلت بنستخدم direct light لعمل اضاءة الشمس
    وعلى فكرة نفس الاسلوب ممكن تستخدمه لكن بدل الـ Omni تحط sky light وحتحقق نفس النتيجه بس انا فضلت استخدام الـ Omni عشان بيديك امكانية تحكم اكتر في الاضاءه بخلاف الـ Sky light مش اكتر من اعدادين وخلاص وبرده نفس الطريقة الناس اللي عملوا ال Day light system حتلاقيهم مطبقينها دمجين دايركت لايت للشمس ومعاه sky light او omni لاضاءة السما وشوف بنفسك
    وربنا يوفقك وشد حيلك يا عم ميدو

    اترك تعليق:

يعمل...
X