Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Lighting & Rendering work shop

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ShrifAzmy
    رد
    هههههههه
    الموضوع ما فيهوش لبس خااااالص
    لان الاخ الفاضل عامل اقتباس لرد من ردودي في الورشه يعني هو قاصد يبعت الكلام هنا
    وزي ما قلت انه نفس الرد في الجنبين
    يعني من الواضح انه تبع مبدء كل الردود تمشي في اي موضوع
    وقول اوكي لاي رساله
    ودا اللي بياكد ان الراجل ما كانش عارف احنا بنتكلم في ايه على قد ما هو كان بيتجاوب مع مواضيع المنابر
    ودي مشكلة الجرافيك عندنا فعلا
    المنتدى ده المفروض انه مكان تبادل خبرات
    لكن احنا بنتعامل معاه على انه مكان فرد عضلات
    يا جماعه انا كتير بتعلم حاجات جامده جدا من ناس لسه بتقول يا هادي
    وكتير برده بتصدم بفراغ عقول بعض الناس اللي يفترض انهم عتاوله
    احنا عاوزين نسمع بعض وناخد وندي مع بعض
    مش نقنع بعض اننا اشطر من بعض
    عييييب دا احنا الاصل

    اترك تعليق:


  • elmansy
    رد
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=184037
    فيه لبس فى الموضوع نفس الرد فى الموضوعين للاخ obesh

    اترك تعليق:


  • elmansy
    رد

    اترك تعليق:


  • elmansy
    رد
    هوه ده الشغل التمام وعوده حميده بعد العيد وبالنسبه لرد الاخ obesh

    ما تاخدش على كلامه لانه هيخرجنا عن نطاق موضوعنا وبعدين الورشه بتاعتك وانت حر فيها تمشى الحوار والشرح فيها بالأسلوب الى يريحك ان كنت هتناقش شويه كده معاك في شويه حجات بس قلت لاء بلاش عشان مغيرش مسار الورشه الى احترمته فيك انك ماشى بنظام ولما نسخن شويه ويبتدى الكلام يبقى عام ممكن ساعتها كل واحد يقول الى هوه عاوزه وبعدين احنا بنتكلم عن المنتال راى ملناش دعوه بالناس بتوع الفى راى دول خالص دلوقتى فياريت بلاش نفرض رأينا على الورشه وصاحب الورشه .

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة obesh مشاهدة المشاركة
    الواقعيه في المشهد تحتاج جوانب متعدده وهي تقريبا :-

    1 - خامات المشهد لابد ان تكون قريبه للواقع فمثلا الكرسي خشب والسجاده علي الارض بتأخذ شكل معين والعمل علي باقي المشهد اضاءه مباشره

    2 - اضاءاتك أنصحك باستخدام الفيراي لآن الظاهر ما عندك فمره في توزيع الاضاءات لآنها تتنوع فهناك الاضاء المركزيه التي تضئ كامل المشهد والاضاءه الدافئه التي يستخدمك فيها photometric light ونستخدم فيها ies اضاءه غير مباشره

    استخدامك للفيراي سيسهل عليك الكثير

    وتأتي آخر مرحله وهي الريندر استخدامك لريندر الفيراي لا يأخذ منك الكثير

    هذا بدون ذكر الموديل فأنت حر فيه

    بالتوفيق
    الفاضل اوبيش
    اولا شكرا لمشاركتك
    ثانيا الكلام مش بس عن الواقعيه في العمل لكن غن الاضاءه بصفه عامه
    ثالثا النقد البناء مرحب بيه لكن فرقعات انتوا ما تعرفوش وانا عارف
    المشاركة الأصلية بواسطة obesh مشاهدة المشاركة
    الظاهر ما عندك فمره في توزيع الاضاءات
    مش مقبوله بالمره لانها بتسيء لينا ..... كلنا الغرب اتقدم في المجال ده لانه ماشي بسياسه البحث والتطوير وتبادل الخبرات اللي بيلزمها الاول تقدير لمجهود الغير وخبرته مش بفرد الصدر وانا الاجدع وانا الاعلم وانا شجيع السيما
    رابعا احنا بنتكلم هنا عن المفهوم وليس عن نقطه بعينها ولم نتطرق بعد لنقط تفصيليه
    خامسا من الواضح انك ما قريتش الموضوع كويس وبتدور على نقط ترد عليها وخلاص
    سادسا اسس العمل الاحترافي بتقزل احنا بنشتغل على سوفت وير ومش بنشتغل على ريندر اينجين يعني نستوعب كويس الجوب بتاعنا ونعرف ايه احتياجاتها ونحدد الريندر اينجين اللي يقدر يحققهلنا باقل قدر من المشاكل
    لكن كلام الفي راي اجدع والمنتل راي اشد والكلام الفارغ ده احنا كده بنضيع وقتنا ع الفاضي وبنشتغل مندوبي تسويق للمنتج
    وعلى كل حال برده شرفت وانست يا استاذ

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة الدرناوي مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    أخي الكريم ( shrifazmy) استأذنك فقد قمت بتجميع لشرحك المتميز وحفظته بصيغة ( pdf) وهذا هو الرابط

    http://www.zshare.net/download/803347913e463459/
    بارك الله فيك ومجهودك اخي الفاضل
    والف شكر

    اترك تعليق:


  • obesh
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة ShrifAzmy مشاهدة المشاركة
    وبكده اعتقد يبقى وصلنا لنهاية الدردشه (( ياريت لو حد عنده اي اضافه يا ريت يضيفها مشكورا )) ونبدء نتكلم في اساليب الاضاءه في الماكس وهي حتكون متقسمه للنقط دي :
    - ادوات الاضاءه في الماكس
    - الاضاءه المباشره في جو خارجي
    - الاضاءه غير المباشره في جو خارجي
    - الاضاءه المباشره في جو داخلي
    - الاضاءه غير المباشره في جو داخلي
    - حالات خاصه
    الواقعيه في المشهد تحتاج جوانب متعدده وهي تقريبا :-

    1 - خامات المشهد لابد ان تكون قريبه للواقع فمثلا الكرسي خشب والسجاده علي الارض بتأخذ شكل معين والعمل علي باقي المشهد اضاءه مباشره

    2 - اضاءاتك أنصحك باستخدام الفيراي لآن الظاهر ما عندك فمره في توزيع الاضاءات لآنها تتنوع فهناك الاضاء المركزيه التي تضئ كامل المشهد والاضاءه الدافئه التي يستخدمك فيها photometric light ونستخدم فيها ies اضاءه غير مباشره

    استخدامك للفيراي سيسهل عليك الكثير

    وتأتي آخر مرحله وهي الريندر استخدامك لريندر الفيراي لا يأخذ منك الكثير

    هذا بدون ذكر الموديل فأنت حر فيه

    بالتوفيق

    اترك تعليق:


  • الدرناوي
    رد
    بعد إذنك

    السلام عليكم
    أخي الكريم ( ShrifAzmy) استأذنك فقد قمت بتجميع لشرحك المتميز وحفظته بصيغة ( pdf) وهذا هو الرابط

    http://www.zshare.net/download/803347913e463459/

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    ان شاء الله احنا مش حنقدر نكمل الورشه من غير تجاوب
    فلازم الناس تحاول تشتغل معايا عشان نقدر نطلع نتايج ونكمل
    لكن الموضوع متاح للمشاهده بدون تجاوب وتطبيق
    افتكر ان دي سلبيه خاصة واحنا لسه حتى ما مشيناش خطوة حتى في موضوعنا الطويل
    انا اسف جدا يا جماعه لو ما كملناش

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    اول حاله عمليه
    Basic exterior scene
    احنا عندنا المشهد التالي


    المشهد زي ما انتوا شايفين من غير اي اضاءه
    المطلوب نور الدنيا بشمس مش اكتر
    فقط الشمس
    ونتكلم بناء عليه
    طبعا احنا لسه ما اتكلمناش في المنتل راي فاتصرف براحتك
    واللى عاوز يحمل المشهد جاهز
    التحميل من هنا
    http://www.megaupload.com/?d=1YTENIVQ

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    بعد كده باقى الانواع
    Direct light
    Omni
    كلهم ليهم نفس الاعدادات واحنا عموما حنوقف عند الادوات مؤقتا على دول
    والباقي حنخليه مرحله تاليه
    دلوقت اول حاله عمليه

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    ray traced shadow parameters

    المساحه دي بقى مش دايما بنفس الاسم
    لانها دايما بتتغير بتغيير المابه اللي احنا محددينها للظلال في التبويبه بتاعة general parametersيعني لو اختارنا Area shadows حيبقى اسمها اريا شادوس لو اختارنا مابة ابو خليل يبقى حيكون اسمها ابو خليل
    وبالتالي نفهم ان دي عشان نتحكم في اعدادات المابه

    atmosphere & effects

    الاعدادات اللي هنا علشان نتحكم في التاثيرات الجويه للضوء اللي هي التاثيرات اللي بتحصل مع وجود الضوء في ظروف جويه معينه
    زي تاثير العدسات وتاثير الـ Volume light اللي سبق واتكلمنا عليه

    mental ray inderict illumination

    هنا بقى الاعدادات المرتبطه بحساب الاينديركت ليمينشن في المنتل راي فتقدر من هنا تتحكم في مقدار الاضاءه المرتده لكل مصدر ضوئي في المشهد على حدا وبالتالي تظبط توقيت الريندر على الضروري
    زدي حته نوعا احترافيه ومهمه جدا حنتكلم عنها بعدين

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    Spot light parameters
    هنا بقى تقدر تتحكم في مواصفات الاسبوت بتاعك اذا كنت عاوز المخروط بتاع الضوء دائري او مربع
    عايزة يكون فيه اوفر شوت يعني نقاط سطوع شديده

    advanced effects
    هنا دي مؤثرات عشان الاضاءه نفسها يعني عندك contrast ودا درجة التباين بين المساحات المضاءه والغير ودرجة التنعيم لحواف البقع الضوئيه وكمان تاثير الضوء ما بين diffuse يعني الضوء بيئثر في الوان الخامات ويكون باين فروق بين اماكن مضيؤه وغير speculaer ودا يعني النور يكون ليه تاثير في الخاصيه دي في الماده فتظهر له بقع سطوع على الاسطح ودا لو ان الضوؤ له وجود مادي في المشهد زي الاضاءات المباشره ( شمس لمبه شمعه ...... ) ambient ودا يعني ان الضوء هنا لانارة المشهد بس لكن ما فيش تاثير ضوئي ملموس زى ظلال وغيره ودا مثلا للاضاءات الغير مباشره زي انارات الافق

    shadow parameters

    في المكان ده تتحكم في مواصفات الظلال لونها درجة قوتها لو عاوز تحط خريطه للاظلال عشان توحي بظلال معينه زي تاثير السحاب اللي بيتحرك ظله على الارض وكمان لو عاوز النور ياثر في الظل ولونه وده طبيعي لان عادة الظل لونه من سببين السطح اللي هو عليه ولون النور اللي عمله
    كمان تتحكم في تاثير الظل على الاتموسفير او البيئه المحيطه

    اترك تعليق:


  • elmansy
    رد
    جميل جدااا

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    General parameters
    هنا ممكن تحدد نوع الاضاءه اذا كانت سبوت او دايركت او اومني وتفعل الاضاءه او تلغي التفعيل وتحدد اذا كانت الاضاءه ليها تارجت او لا وتفعل اسقاط الظلال وتختار طريقة حساب الظلال من خلال مجوعه من الشادو مابز ودول حنتكلم عنهم بالتفصيل بعد شويه

    Intinsity/Color/attinuation
    هنا بقى بنحدد مدى قوة الاضاءه ولونها وبنختار اسلوب تناقص الاضاءه Decay ما بين لا تناقص او معكوس او معكوس تربيعي
    وكمان عندنا خيارات الاتينيواشن اللي هي مدي التاثير
    التعديل الأخير تم بواسطة ShrifAzmy; 09 / 09 / 2010, 05:27 PM.

    اترك تعليق:

يعمل...
X