في نوع من الاكريليك ليه نفس نقاء وشفافية الزجاج تشوفه تقتنع بانه زجاج ومع اول طوبه تضربها فيه
عينك تبرق ؟؟!!!
ما تكسرش
ماتكسرش
الالماس في الافلام يتغش بشوية ازاز بيبرق واحنا بنصدق انه الماس
الكريستال لما النور بييجي عليه بيبقى ليه تاثيرات ملونه وانعكاسات وبردو الالماظ لكن الجواهرجي بيفرق بينهم بكل بساطه
ايه اللي بيخلينا احنا نشرب المقلب ؟؟!!!!!
هو ده السر
طيب ايه اللي بيخلي الخامه توحي للذهن بفكرة السطح ؟؟!!
مجموعة ظواهر فيزيائيه هي اللي بتتحكم في كل شيء مش ابدا التيكشر
لو اديت نفس البلاين خامه مافيهاش غير صورة خشب مش حتبقى منطقيه ابدا
اللي حيشوف الصورة بتاعتك حيقول
طبعا عاوز تقلي انه خشب يعني هااا طيب ماشي ايه تاني
لكن تاثير الخشب
لاحظ ان الالوان والتيكشر مش عنصر فاعل ابدا طبيعة السطح لاننا مثلا دلوقتي نلاقي
لوح خشب واخد دهانات وورنيش مخليه سطحه جلوسي ولونه ابيض زي البلاستيك بالظبط لو لمسته تكتشف الواقع المر
وسطح معدني واخد نفس الورنيش والدهانات ومتخربش سطحه ومنحوت ويحسسك بالخشب لو تلمسه تشرب نفس المقلب
في الاولى انت ماحستش طبيعة المجسم بالنظر
والتانيه بردو
لكن ايه اللي خلاك تشرب المقلب ؟؟؟؟!!!
هو ده السر
طيب تعالو ناخد بقى الموضوع من اوله
من الاساس بتاع الفكره
الماتيريال والتيكشر بيمثلوا ايه في الطبيعه
غير انهم الخامات اللي بنصنع منها مستلزماتنا واحتياجاتنا
اللي بتكون اجسامنا
الخامه ديه مش بس مظهر
مش بس شكل ولون
لا اهم من ده كله
انها هي اللي بتدينا الاحساس بطبيعة الملمس
طبيعة سطح المجسم
طبيعة الحالة فيزيائيه للمجسمات
يعني الـ Plane اللي بنعملها في الماكس
بخامه تديك احساس الاسفلت وبمجرد عينك مابتشوفها بتحس بالخشونه والصلابه بتاعت البلاين من غير ماتلمسها بايدك
وبخامه تانيه على نفس البلاين تديك احساس سطح الميه وتحس ببرودة السطح وميوعته وانه سطح سائل
مع الخامه الاولى حتحس بعدم المنطقيه لو كره معدن وقعت على البلاين وغطست فيها
مع الخامه التانيه مش حتاخد في بالك وحتبقى عااااااااااااادي
تمام جدا الكلام ده يازووم
الله ينور
هو ده بالظبط الهدف من الورشه واي ورشه بتتعمل اننا نتشارك المعلومات والافكار سوا
ومش غلط ابدا اننا نختلف حوالين معلومه
او نراجع بعض في الكلام والافكار
لاننا عاوزين نطور نفسنا ومجالنا
وده مش حييجي غير بالنقاش
تمام جدا يازووم
قلنا إن الإكساء :
هو بمثابة مرحلة نهائية يتم فيها وضع الخامة النهائية أي الـ (materials + texture )وتطبيقها على المجسم. إذن الخامة=texture + materials
طيب الماتريال بتكون فى البرامج الثري دي عبارة عن .. توصيفات مبدئية (للمواد material): يعنى مبدئية لسه هنعدل إحنا عليا .. وهي اللى هتوصفلنا شكل المادة بتاعتنا إيه؟ Standard - Blend - Multi\sub object- Double sided - Composite - Architectural الكلام دا بئا بيمثل (أنواع المواد من الناحية التقنية).. ولاحظ اننا اتكلمنا عن أنواع المواد من الناحية الفيزيائية فى الرد اللى فوق .. والناحية التقنية دي هي اللى بتحاكى فزيائية أسطح المجسمات وكيفية إستقبالها للضوء.
طيب الـ texture بتكون فى البرامج الثري دي عبارة عن ..map خريطة
تعالوا نرجع تانى للـ materials بالنسبة للمادة القياسية Standard: فهي بتحتوى على مجموعة من
موظِفات (الخرائط maps): يعنى بنوظف فيها الخريطة أو الـ texture بتاعتنا
موظِفات (الخرائط maps):
إذن نقدر نقول إن كل مادة في ثري دي ماكس تتكون من مجموعة من موظفات للخرائط ، كل خريطة يمكن تعديلها من خلال توظيفها فى الموظِفات لتحصل على توليفات لا حصر لها من الخامات .
بعد إذنك يا أستاذ شريف أساعد حضرتك لو مفيش مانع .. وهحاول أكتب اللى أعرفه..
شوية مصطلحات لازم نعرف الفرق بينهم ..
1-المواد materials : وهي تمثل الجانب الفزيائي للمجسمات.. بمعنى أنها تعمل على "توصيف طريقة استقبال المجسم للضوء الساقط عليه" . و هل يسمح بإختراق الضوء لسطحه فيصبح مجسم شفاف أو نصف شفاف؟ أم المجسم لا يسمح للضوء أن يخترقه ويرد هذا الضوء فيصبح مجسم مصمته معتمه أو عاكس ؟
أنواع المواد materials بحسب مرور الضوء من خلالها: (أنواع المواد من الناحية العلمية) · مواد شفافة (ينفذ كل الضوء من خلالها): · مثل: [زجاج شفاف] , حيث ينفذ كل الضوء خلاله.وبالتالى تحتوى على (لمعان - انعكاس - إنكسار). · مواد نصف شفافة (ينفذ بعض الضوء من خلالها): · مثل: [الزجاج المشبر – الجلد – الماء]., حيث لا تسمح إلا بنفاذ بعض الضوء من خلالها.وبالتالى تحتوى على (لمعان - انعكاس أقل - إنكسار). · مواد معتمة (لا ينفذ الضوء من خلالها): · مثل: [الرخام] , حيث لا يسمح بنفاذ الضوء نهائياً. و يوجد (إنكسار طفيف جدا - إنعكاس أقل). · مواد عاكسة (لا ينفذ الضوء من خلالها ولكنها تعكسه): · مثل:المعادن المصقولة (الفضة – الذهب) فهى لا تسمح بنفاذ الضوء نهائياً. ولكنها تكسره وتعكسه. وبالتالى تحتوى على (لمعان - انعكاس - إنكسار).
ملحوظة: هذه الصورة كنت قد صنعتها في بداية تعلمي للماتيريال فهي ليست متقنة وليست صحيحة فزيائيا ولكنها تفي بالغرض
2- ملمس المادة texture: تمثل جانب التكوين اللوني للمجسمات .. تعمل على توصيف لون سطح المجسم ..
قد يكون سطح المجسم له تكوين لوني واحد أو أكثر من لون .
ملحوظة: هذه الصورة صنعتها بالفيراي لكنها أيضا تفي بالغرض ولا تتعارض مع المينتال راي
3- الخامة : = texture + materials هي التى تتكون منها الأجسام فى العالم الحقيقى , أو تغطى أسطح المجسمات فى العالم ثلاثي الأبعاد كمحاكاة للعالم الحقيقى .
مثل الذهب والكروم والزجاج والخشب والحديد .
4- الإكساء : هي مرحلة نهائية يتم فيها وضع الخامة النهائية أي الـ (materials + texture ) وتطبيقها على المجسم.
في البدايه خلونا ناكد على شوية نقط مهمه ونتفق عليها :
- الكلام اللي حنقوله هنا في الجزئيه ديه مطلق
يعني مش مرتبط بانجين معين
الكلام اللي هنا لو استوعبناه حلو
ممكن اننا نتعامل مع اي انجين براحتنا
(((( Vray, Mental ray, Scanline, Maxwell, .......)))))
- المصطلحات المتعلقه بالجزئيه ديه معظمها مالوش مقابل عربي واضح
كلها مضامين
فاحنا واحنا بنقشها عاوزين نوصل للمقابل الاقرب
والمضمون الاوضح
- الكلام ده من غير تطبيق متوالي وتحليل لتجاربنا الشخصيه مش حيضيفلك شيء
لازم تطبق كتير وتحلل نتايج شغلك
علشان تقدر تطور اساليبك
اترك تعليق: