Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Lighting & Rendering work shop

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ShrifAzmy
    رد
    المجموعه السادسه







    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المجموعه الخامسه



    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المجموعه الرابعه








    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المجموعه الثالثه





    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المجموعه الثانيه













    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المجموعه الاولى







    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    السر انت ممكن توصله بسهوله لو لاحظت الخامات اللي حواليك
    صنفتها مجميع
    قارنت ودققت حتوصل للسر
    وعشان نوصل للنقطه دي ...
    انا جمعت وانت عليك التحليل
    شوفوا مجميع الصور اللي جايه وقولولي ايه اللي لاحظتوه على كل مجموعه باسلوب بسيط مايشترطش حتى المصطلحات او الكلام المنمق

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    في نوع من الاكريليك ليه نفس نقاء وشفافية الزجاج تشوفه تقتنع بانه زجاج ومع اول طوبه تضربها فيه
    عينك تبرق ؟؟!!!
    ما تكسرش
    ماتكسرش
    الالماس في الافلام يتغش بشوية ازاز بيبرق واحنا بنصدق انه الماس
    الكريستال لما النور بييجي عليه بيبقى ليه تاثيرات ملونه وانعكاسات وبردو الالماظ لكن الجواهرجي بيفرق بينهم بكل بساطه
    ايه اللي بيخلينا احنا نشرب المقلب ؟؟!!!!!
    هو ده السر

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    طيب ايه اللي بيخلي الخامه توحي للذهن بفكرة السطح ؟؟!!
    مجموعة ظواهر فيزيائيه هي اللي بتتحكم في كل شيء مش ابدا التيكشر
    لو اديت نفس البلاين خامه مافيهاش غير صورة خشب مش حتبقى منطقيه ابدا
    اللي حيشوف الصورة بتاعتك حيقول
    طبعا عاوز تقلي انه خشب يعني هااا طيب ماشي ايه تاني
    لكن تاثير الخشب
    لاحظ ان الالوان والتيكشر مش عنصر فاعل ابدا طبيعة السطح لاننا مثلا دلوقتي نلاقي
    لوح خشب واخد دهانات وورنيش مخليه سطحه جلوسي ولونه ابيض زي البلاستيك بالظبط لو لمسته تكتشف الواقع المر
    وسطح معدني واخد نفس الورنيش والدهانات ومتخربش سطحه ومنحوت ويحسسك بالخشب لو تلمسه تشرب نفس المقلب
    في الاولى انت ماحستش طبيعة المجسم بالنظر
    والتانيه بردو
    لكن ايه اللي خلاك تشرب المقلب ؟؟؟؟!!!
    هو ده السر

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    طيب تعالو ناخد بقى الموضوع من اوله
    من الاساس بتاع الفكره
    الماتيريال والتيكشر بيمثلوا ايه في الطبيعه
    غير انهم الخامات اللي بنصنع منها مستلزماتنا واحتياجاتنا
    اللي بتكون اجسامنا
    الخامه ديه مش بس مظهر
    مش بس شكل ولون
    لا اهم من ده كله
    انها هي اللي بتدينا الاحساس بطبيعة الملمس
    طبيعة سطح المجسم
    طبيعة الحالة فيزيائيه للمجسمات
    يعني الـ Plane اللي بنعملها في الماكس
    بخامه تديك احساس الاسفلت وبمجرد عينك مابتشوفها بتحس بالخشونه والصلابه بتاعت البلاين من غير ماتلمسها بايدك
    وبخامه تانيه على نفس البلاين تديك احساس سطح الميه وتحس ببرودة السطح وميوعته وانه سطح سائل
    مع الخامه الاولى حتحس بعدم المنطقيه لو كره معدن وقعت على البلاين وغطست فيها

    مع الخامه التانيه مش حتاخد في بالك وحتبقى عااااااااااااادي

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    تمام جدا الكلام ده يازووم
    الله ينور
    هو ده بالظبط الهدف من الورشه واي ورشه بتتعمل اننا نتشارك المعلومات والافكار سوا
    ومش غلط ابدا اننا نختلف حوالين معلومه
    او نراجع بعض في الكلام والافكار
    لاننا عاوزين نطور نفسنا ومجالنا
    وده مش حييجي غير بالنقاش
    تمام جدا يازووم

    اترك تعليق:


  • zoomcroom
    رد
    قلنا إن الإكساء :
    هو بمثابة مرحلة نهائية يتم فيها وضع الخامة النهائية أي الـ (materials + texture )وتطبيقها على المجسم.
    إذن الخامة= texture + materials

    طيب الماتريال بتكون فى البرامج الثري دي عبارة عن ..
    توصيفات مبدئية (للمواد material): يعنى مبدئية لسه هنعدل إحنا عليا .. وهي اللى هتوصفلنا شكل المادة بتاعتنا إيه؟
    Standard - Blend - Multi\sub object- Double sided - Composite - Architectural

    الكلام دا بئا بيمثل (أنواع المواد من الناحية التقنية).. ولاحظ اننا اتكلمنا عن أنواع المواد من الناحية الفيزيائية فى الرد اللى فوق ..
    والناحية التقنية دي هي اللى بتحاكى فزيائية أسطح المجسمات وكيفية إستقبالها للضوء.

    طيب الـ texture بتكون فى البرامج الثري دي عبارة عن .. map خريطة



    تعالوا نرجع تانى للـ
    materials
    بالنسبة للمادة القياسية Standard : فهي بتحتوى على مجموعة من
    موظِفات (الخرائط maps): يعنى بنوظف فيها الخريطة أو الـ texture بتاعتنا


    موظِفات (الخرائط maps):


    إذن نقدر نقول إن كل مادة في ثري دي ماكس تتكون من مجموعة من موظفات للخرائط ، كل خريطة يمكن تعديلها من خلال توظيفها فى الموظِفات لتحصل على توليفات لا حصر لها من الخامات .

    اترك تعليق:


  • zoomcroom
    رد
    بعد إذنك يا أستاذ شريف أساعد حضرتك لو مفيش مانع .. وهحاول أكتب اللى أعرفه..
    شوية مصطلحات لازم نعرف الفرق بينهم ..

    1-
    المواد materials :
    وهي تمثل الجانب الفزيائي للمجسمات.. بمعنى أنها تعمل على "توصيف طريقة استقبال المجسم للضوء الساقط عليه" .
    و هل يسمح بإختراق الضوء لسطحه فيصبح مجسم شفاف أو نصف شفاف؟
    أم المجسم لا يسمح للضوء أن يخترقه ويرد هذا الضوء فيصبح مجسم مصمته معتمه أو عاكس ؟


    أنواع المواد materials بحسب مرور الضوء من خلالها: (أنواع المواد من الناحية العلمية)
    · مواد شفافة (ينفذ كل الضوء من خلالها):
    · مثل: [زجاج شفاف] , حيث ينفذ كل الضوء خلاله.وبالتالى تحتوى على (لمعان - انعكاس - إنكسار).
    · مواد نصف شفافة (ينفذ بعض الضوء من خلالها):
    · مثل: [الزجاج المشبر – الجلد – الماء]., حيث لا تسمح إلا بنفاذ بعض الضوء من خلالها.وبالتالى تحتوى على (لمعان - انعكاس أقل - إنكسار).
    · مواد معتمة (لا ينفذ الضوء من خلالها):
    · مثل: [الرخام] , حيث لا يسمح بنفاذ الضوء نهائياً. و يوجد (إنكسار طفيف جدا - إنعكاس أقل).
    · مواد عاكسة (لا ينفذ الضوء من خلالها ولكنها تعكسه):
    · مثل:المعادن المصقولة (الفضة – الذهب) فهى لا تسمح بنفاذ الضوء نهائياً. ولكنها تكسره وتعكسه. وبالتالى تحتوى على (لمعان - انعكاس - إنكسار).


    ملحوظة: هذه الصورة كنت قد صنعتها في بداية تعلمي للماتيريال فهي ليست متقنة وليست صحيحة فزيائيا ولكنها تفي بالغرض

    2- ملمس المادة texture:
    تمثل جانب التكوين اللوني للمجسمات .. تعمل على توصيف لون سطح المجسم ..
    قد يكون سطح المجسم له تكوين لوني واحد أو أكثر من لون .



    ملحوظة: هذه الصورة صنعتها بالفيراي لكنها أيضا تفي بالغرض ولا تتعارض مع المينتال راي


    3- الخامة : = texture + materials
    هي التى تتكون منها الأجسام فى العالم الحقيقى , أو تغطى أسطح المجسمات فى العالم ثلاثي الأبعاد كمحاكاة للعالم الحقيقى .
    مثل الذهب والكروم والزجاج والخشب والحديد .



    4- الإكساء :
    هي مرحلة نهائية يتم فيها وضع الخامة النهائية أي الـ (materials + texture ) وتطبيقها على المجسم.

    طبعا لو في أي خطأ يشرفنى أتعلمه طبعا

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    في البدايه خلونا ناكد على شوية نقط مهمه ونتفق عليها :
    - الكلام اللي حنقوله هنا في الجزئيه ديه مطلق
    يعني مش مرتبط بانجين معين
    الكلام اللي هنا لو استوعبناه حلو
    ممكن اننا نتعامل مع اي انجين براحتنا
    (((( Vray, Mental ray, Scanline, Maxwell, .......)))))

    - المصطلحات المتعلقه بالجزئيه ديه معظمها مالوش مقابل عربي واضح
    كلها مضامين
    فاحنا واحنا بنقشها عاوزين نوصل للمقابل الاقرب
    والمضمون الاوضح

    - الكلام ده من غير تطبيق متوالي وتحليل لتجاربنا الشخصيه
    مش حيضيفلك شيء
    لازم تطبق كتير وتحلل نتايج شغلك
    علشان تقدر تطور اساليبك

    اترك تعليق:


  • zoomcroom
    رد
    والله أستاذ ورئيس قسم
    متابع طبعا معاك

    اترك تعليق:

يعمل...
X