Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Lighting & Rendering work shop

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ShrifAzmy
    رد
    تاني تبويب هو
    Advanced Parameters rollout


    وخصايصه كالتالي
    Visible to Renderer وده علشان تخلي البورتل يظهر في الريندر بس طبعا لو انت مستخدمه على نافذه يبقى انسى انك تشوف المشهد اللي براها الا بالتعامل مع الخاصيه اللي بعدها
    Transparency ودي عباره عن كولور باليت بتحدد فلتر الشفافيه الاسود والابيض بلوك كولور واللون الشفاف هو الجراي الدرجه الاوسط
    Color Source ودي منطقة لاختيار اسلوب تحديد لون الاضاءه اللي طالعه من البورتل وعندك هنا تلت اساليب
    Use existing Skylight بيكون مصدره هو نفسه الـ Skylight الموجود في المشهد
    Use Scene Environment بيكون مصدره هو الـخريطه الموجوده في سلوت الـ Environment
    Custom ودي بتستخدم لاختيار مابه من من مابات اللايت شادر اللي حنتكلم عنها بعدين

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    اول تبويب في الاعدادات
    mr Skylight Portal Parameters rollout


    On طبعا دي لتفعيل البورتال او لا
    Multiplier ودي علشان تتحكم في قوة تجميعه للاضاءة الرقم الاكبر يعني اضاءة اكثر سطوعا
    Filter Color ودي عبارة عن كولور باليت بتتحكم في اللون اللي ممكن تفرضه على لون الاضاءه
    Shadows ومنها في On للتفعيل من عدمه عشان تخلي البورتل بيسقط ظل او لا
    وكمان في Shadow samples للتحكم في تنعيم الظلال
    From Outdoorsالخانه دي تفعيلها يخليه يسقط ظلال الاجسام اللي خارج البورتل ويقوم بمعالجتها
    Dimensions ودي طبعا للتحكم في ابعاد البورتل

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    حنبدء نعالج الحاجات دي واحده واحده
    تاني خطوة
    انا حستعمل حاجه اسمها Mental ray sky portal
    دي عبارة عن ادا لضبط الاضاءه اللي بتنتقل من مصدر خارجي لمصدر داخلي
    يعني الفكر منه تجميع الاضاءة السماويه - زي ما هو باين اسمه -
    واظهار تاثيرها في المشهد من غير ما تحتاج تستخدم GI او FG بشكل مكثف في المشاهد بتاعتك
    وده حتلاقي اعداداته كالتالي

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    لاحظ معايا في الصورة دي
    شوية حاجات
    اولا
    لون الاضاءه على حواف النوافذ اه في لون ازرق من السما
    بس ده كولور بليدينج Color Blead مش لايتينج
    ثانيا
    الشادو ما يوحيش باضاءة الشمس
    ثالثا
    اضاءة الاركان ضعيفه كاننا منورين المكان بشمعه
    رابعا
    المكان بردو مسطح ما يحسسكش بابعاده

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    اول خطوة في التطبيق
    حتلاقي في الملف بتاعنا اللي حنطبق عليه
    حتلاقي بره المشهد بتاعنا في ارك
    عامل زي جدار خارج المشهد
    مؤقتا اعمله Hide selection
    علشان مش حنحتاجه حاليا وعلشان ماياثرش على المشهد بتاعنا
    ثانيا نضيف
    داي لايت سيستم عادي
    ونختار الشمس mr Sun
    ونختار السما mr Sky
    ونقبل تشغيل الاكسبوجر كنترول
    وتحديد المنتال راي سكاي كاينفيرنومينت ماب
    لو عملنا ريندر هنا
    حنلاقي الصورة كالتالي

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    اولا لاننا هنا
    رايحين نتعامل مع حاجات فيزيكال
    وعايزين السيميولايشن بتاعنا يطلع دقيق جدا
    لازم نتاكد ان
    الابعاد بتاعتنا
    في المشهد حقيقيه تماما
    لان معاملات الحساب في اللايت ريندر
    بتعتمد على الابعاد الحقيقيه
    واحنا روءيتنا للسيميوليشن بتكون مقارنه مع
    الشكل الحقيقي اللي بنتخيله احنا

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    احنا زي ما عملنا في الاكستريور وقولنا ان اول حاجه بنعملها هي
    ضبط اضاءة السما او اللي سميناها القبه السماويه
    بردوا نفس الموضوع هنا
    الو حاجه هي اضاءة القبه السماويه
    لكن ....
    هنا في نقطة اختلاف صغننه
    ان احنا عندنا هنا كونيكشن بين الاكستريور والانتريور
    وهو الفتحات اللي في الجدران اللي هي النوافذ
    طبعا اضاءة السما بتدخل منها
    وتنور المكان بشكل مباشر لاقصى ما توصل
    وبعدين بشكل غير مباشر بالانديركت ليمينيشن
    لكن .. وهو ده بيت القصيد
    حواف النوافذ بتكون نوعا تبع الاكستريور
    اللي هي هنا في الصورة


    فالمفروض انها تتاثر باضاءة السما كانها اكستريور
    وبدون ماتاثر في الجزء الداخلي
    تعالوا نشوف ممكن نعملها ازاي

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    ان شاء الله حنبدء نطبق اضاءة مشهد داخلي
    التطبيق حيكون على المشهد ده

    http://www.megaupload.com/?d=N5T2SCHP

    ودا شكل المشهد من غير اضاءه



    ياريت ننزل المشهد ونبدء سوى مع بعض نطبق الخطوات ونتشارك في النتايج

    اترك تعليق:


  • مبدع2020
    رد
    اشكرك اخي على المجهووود

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    Shadow Parameters

    هنا ممكن تحدد خواص الضل وهي نفسها الجزئية اللي سبق وتكلمنا عنها في اللي فات

    Shadow Map Parameters

    هنا الرولااب ده اسمه حتلاقيه بيتغير حسب نوع ماب الظل اللي انت مختاره
    ومن خلالها تقدر تحدد خواص الماب
    وبردوا ما فيهاش اي شيء مختلف عن قبل كده
    فعلشان ما نكررش نفسنا
    مش حنتكلم عنهم كتير وحندخل في النقطه اللي بعد كده

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    Shape / Area shadows

    هنا ممكن تحدد شكل مصدر الضوء وبصراحه في مجموعه متنوعه من الاشكال حت اللي مش ممكن يكون موجود في الطبيعه
    عندك البوينت والمستطيل والاسطواني والخط
    الجزئية المهمه واللي لازم تاخد بالك منها هنا هي
    منطقه الـ Rendering
    منها ممكن تفعل خيار ان شريحة المصدر الضوئي نفسها تبقى باينه في المشهد
    وكمان فيها الـ shadow samples وده المسئول عن تنعيم حواف الظل زي ما سبق وقولنا

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    Intensity / Color / Attenuation

    طبعا هنا علشان تحدد لون الضوء ودرجة سطوعه ومداه وخلافه
    لكن هنا حيفاجئك حاجه...
    ان في اختلاف عن الاضاءات التانيه
    مثلا هنا تحديد اللون مش بيتم عن طريق كولور باليت زي الباقي
    لا
    هنا في طريقتين للتحديد الاول قايمة بتحدد منها اللون بناء على اختيارك اضاءة ما انت عايز اللون يبقى زيها
    عندك الفلورسنت الهادي والمصباح التقليدي ولمبات الهالوجين حتى اضاءات الزيون موجوده
    او تتجه لاسلوب ادق بس اكتر تخصص بانك تحدد لون الضوء عن طريق تحديد درجة حرارته بالكلفين
    وممكن كمان يختلف الموضوع عن طريق تحديد الكولور فيتحدد درجة الحرارة
    كمان درجة سطوع الضوء Intensity حتلاقي طريقتها مختلفه
    في عندك 3 اساليب لتحديد درجة السطوع
    وهي اما عن طريق الليمونيستي lm او عن طريق الكانديل cd او الليكس lx يعني لو انا عندي مصباح في الحقيقه وعايز اعمله في الماكس
    ما على الا اني اشوف هو قوته كام لوما او كانديل وبعدين ادخلها على الماكس هوب ظبط
    وكمان برده الـ Diming حتلاقي انك هنا بتحدده بدرجه الكانديل او بنسبه مئويه من درجة Intensity
    خلي بالك ان الخاصية ديه مقابله لخاصية الــ Decay في الاضاءات العاديه وكمان الـ Near.Attenuation
    هو هنا غير المصلح ليه ده لطبيعة الاضاءه ديه نفسها انها الاساس بتاعه فيزيائي بحت لمحاكاة الواقعيه
    التعديل الأخير تم بواسطة ShrifAzmy; 30 / 05 / 2011, 07:37 PM.

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة اللــــورد مشاهدة المشاركة
    حمدلله على السلامه يا عم
    اخيرآ هنكمل الورشة
    هههههههههههه
    متابع معاك يابرنس
    الله يسلمك يالورد
    معلهش بقى

    المشاركة الأصلية بواسطة midou25 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم أخي شريف كيف الأحوال والله العظيم أول مرة أرى ورشة بهذا العزم والفائدة
    جزاك الله كل الخير ووفقنا وإياك إلى ما فيه صلاح للعباد
    أخي نحن نتابع الورشة ولو من بعيد بسبب ضيق الوقت وإن شاء الله نحن معك إلى الآخر
    بارك الله فيك يا ميدو

    اترك تعليق:


  • midou25
    رد
    السلام عليكم أخي شريف كيف الأحوال والله العظيم أول مرة أرى ورشة بهذا العزم والفائدة
    جزاك الله كل الخير ووفقنا وإياك إلى ما فيه صلاح للعباد
    أخي نحن نتابع الورشة ولو من بعيد بسبب ضيق الوقت وإن شاء الله نحن معك إلى الآخر

    اترك تعليق:


  • اللــــورد
    رد
    حمدلله على السلامه يا عم
    اخيرآ هنكمل الورشة
    هههههههههههه
    متابع معاك يابرنس

    اترك تعليق:

يعمل...
X