بلاد الكوارث
حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد مدونتي
لا اراها ضاهرة اكثر من هي موضه او عدى انتقلت الينا من الغرب
لنكن اكثر واقعيه واكثر صراحه
الشاب اليوم يتطلع على الزواج على انه قفص هو كذلك ويتطلع على انه مصاريف لا نهايه لها وهذا صحيح
فلما يجد من يرضيه زكلمه يرضيه لها معاني اخرى يقول وانا شو جابرني اتزوج واليوم هذا موجود بكل مكان وكل زمان
وكذلك الاوروبي لما عنده مين اللي يلبي رغباته فيفكر ويقول لشو اتزوج
لكن لما يصير عمره من 35 وما فوق يصير يفكر بالاولاد
فلكي نشجع الشباب للزواج فعلينا ان نمنع الحرام
زيادة الحرام هي سبب رئيسي لكل الموضوع
اما بالنسبه للي يقول منين وحصرف كيف والله لو ناوي الله بيدبرها
والدين بقول من استطاع الباء فليتزوج والباء هي القدره على حمل المسؤوليه
إلى الآن غير مقتنع بمايسموه بطاله...
عندما انظر لنفسي وانا ابن18 سنه عندما افكر بالعمل اجد اعمالا كثيره تناسبني
كاشير سكرتير معقب توصيل طلبات مسوّق كما تجد ايضا المدير الفنّي ...
إلى الآن عملت في اكثر من شركه في اعمال لااظن ان يعملها شخص ولكنني لم اتعدى ال18 وحسابي كحساب موظف للتو استلم راتبه ..<<< بس الآن عالصفر
طيب مين اتكلم عن زواج ناجح ولا انهى قصه اظهرت نجاح فى الدنيا بسبب زواج مترابط ؟
نيننك ورمويو وجولييت
حيث البطل دائما ميت
بلاد الكوارث
حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد مدونتي
تحيه طيبه
يا ياسر
تفتكر الرسول عليه السلام و السيده فاطمه رفضوا هذا الزواج عشان النسب ..!!!!
و بنت ابى جهل قد صلح اسلامها !!!!!
و احنا حاجه و الانبياء حاجه تانيه
مش معقول اخلاق النبى زى اخلاق س او ص من الناس
لو تقابل و احد فى الشارع .... اى واحد و تسأله - مين قدوتك ؟؟؟
هيقول علطول الرسول عليه السلام
و لما تدور على الراجل ده تلاقى افعاله سيئه و سيئه ديه كلمه مهذبه
فهل نقول ان الانبياء كانوا بيعملوا السيئات ديه
واحد مسلم و هو مليان معاصى
نقول هو ده الاسلام
و احد بيعدد و خلاص ... بيحب يجوز كتير
كل ما يشوف واحده تعجبه يجوزها
يبقى الانبياء كانوا كده
وازاى تقول ان اغنية فريد الاطرش فيها اتهام لسيدنا داود
مينفعش نرمى التهم على الناس
اولا فريد الاطرش مات ميقدرش يدافع عن نفسه
ثانيا هو متهمش حد
افصل يا ياسر ناس كتير افعالها فى الظاهر خير و يمكن يكون حق
لكن الله اعلم بنوياهم
انما الاعمال بالنيات
و بعدين التعدد قبل السنه هو فى القران
و ربنا مسبش الحكايه مفتوحه - حط قواعد وشروط اهمها العدل
زى انت ما بتقول
ليه مكنش راجل عادل و بتقى ربنا و مجوز اتنين
تقوى الله ديه حاجه بينك و بين ربنا
متجوز اتنين الشرع ميمنعش
لكن العدل تحققه ازاى
(و لن تستطيعوا ان تعدلوا بين النساء و لو حرصتم )
العدل بين النساء مش معناه زى ماتجيب لواحده تجيب للتانيه
العدل بيكون فى المشاعر و الحب و العاطفه
و ديه حاجه صعبه و متقولش سهل انا بحب الاتنين و اقدر اعدل بينهم
مستحيل
تعمل ايه بالايه؟؟؟؟ كملها
(فان خفتم الا تعدلوا فواحده )
كويس ان انت قولت تنظيم الاسره مش تحديد ... زى اللى بيقولوا
و التنظيم كويس برضوا عشان زى انت ما قولت البنات بقيت ضعيفه فعلا
و الصحه يدوبك و كثرة الانجاب مضره بالزوجه و قبلها بالجيب
و منين نجيب فلوس
و مش خروج المرأه للعمل هو اللى ضيع الصحه
نسيت التلوث اللى فى الاكل و الميه والهوا والامراض المستوطنه فينا
كل ده ملوش اثر !!!!!
طب انزل الشارع و بص علينا شوفنا احنا قصرنا ازاى و بقى شكل و شنا ازاى
شوف كده منظرنا فيه صحه و لا عافيه
الولاده القيصريه برأى الاطباء هى افضل من الطبيعى
للزوج و الزوجه
و د . عمرو ممكن يفيدك فى النقطه ديه
و تانى هقولك الامومه مش ان الست تنضف البيت و تشوف طلباته
ديه حاجه مبتخدش اكتر من ساعتين
الامومه احساس و ده حاجه مشبتروح من الست اذا خرجت من البيت
الاحساس ده حاجه اما تكون موجوده فى الست او لاء
لأن فى ساعات بتلاقى بنت حتى من الطفوله فيها قسوه
و النوعيه ديه هى اللى بتطلع اولاد عندهم خلل عاطفى ان جازت التسميه
( قرن فى بيوتكن )
ديه لنساء النبى
المرأه لانتاج الامم
كان لازم حد يخلف عشان الحياه تستمر
وطالما كانت المرأه فده من حظها الحلو
و ربنا ما يجيب خصام يا عماد
انت مش محتاج تنبهنى ان كلامك مش تصحيح لغوى
كلامك واضح
الموضوع البسيط اللى قصدته هو العلاقه بين النساء و الرجال
فى العموم مش فى التطبيق
وانا اوافقك تماما
قوة المجتمع من البيت و الترابط الاسرىبين الاب و الام و الابناء
و عايزه اقول لحسام ماهر
عرفت حجم الخنقه اللى فيها المرأه
لا الله الا الله
ايوه افتكر طبعا
انا ليا النص والعله المذكوره وما ائلفش كلام من عندي
ثانيا الكلام واضح جدا في الحديث بالروايتنين لا تجتمع بنت حيبي الله وعدو الله عند رجل واحد (مش انا الي مألف الكلام ده )
فانكحو ماطاب لكم من النساء (غير موجهه للانبياء انما لمن يقراء القرأن )
ولما قلت الانبياء ليس لعدم وجود معدددين من ايام الرسول عليه الصلاة والسلام
انما الطبيعي ان المرجع مش هتلاقي فيه غير من نقلده وطلوب مننا ان نفعل مثله ( الرسول )
ده الي باقي هتحرمو كمان شرع ربنا
لا استاذه زيزي اححنا مش حاجه والانبياء حاجه
الانبياء نزلو علشان يعلموناا نعمل ايه ولما ربنا يديني تصريح واضح لاي شخص يجيد العربيه بأني من حقي اعدد الا في حالة ان اخاف اني مقدرش اعدل (طيب انا اقدر اعدل )
يبقي رئيس الجمهوريه نفسه مايقدش يقولي ان التعدد حرام
ومش زنبي ان نساء هذا العصر بهم من الانانيه ما يجعلهم اعلي من كلام الله
اكيد الجيل القادم هايطلع يقول تخلف بنت واحد لان البنت اكثر ما يؤذيها ان يكون ليها اخت من نفس الاب
التعديل الأخير تم بواسطة y@sser; 05 / 07 / 2007, 01:07 PM.
بلاد الكوارث
حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد مدونتي
دكتور حمار مين االي قال كده من فضلك اكتي لي اسمه علشا ن ابلغ فيه نقابة الاطباء
هي كل حاجه اتقلب \ت ولا ايه
يعني ايه افضل من الطبيعي
ازاي يعني ؟
تعمل ايه بالايه؟؟؟؟ كملها
(فان خفتم الا تعدلوا فواحده )
فان خفتم ان لا تعدلو معناها ان فيه ناس ماعندهاش قدرة العدل وناس عندها
طيب لو انا اقدر اعدل ومش خايف من الموضوع ؟
ثم لما تيجي مره اخري في النساء المحرمات في الزواج ( وان تجمعو بين الاختين ) معناه ان الجمع جائز في كل الحالات الا ان تكون الزوجه الاولي اخت التانيه
وهذا في الفقة اسمه التحريم المؤقت لانه حرام ويحلة وفاة الزوجه
(برجاء العوده لعالم دين )
افصل يا ياسر ناس كتير افعالها فى الظاهر خير و يمكن يكون حق
لكن الله اعلم بنوياهم
انما الاعمال بالنيات
النيات يعلمها من يضطلع عليها
اما واحد يطلع يغلط في شرع ربنا يبقي بيغلط في شرع ربنا
( قرن فى بيوتكن )
ديه لنساء النبى
ونساء النبي هم قدروةالنساء وخيرهن
المرأه لانتاج الامم
كان لازم حد يخلف عشان الحياه تستمر
وطالما كانت المرأه فده من حظها الحلو
القطط ايضا بتخلف
ولو وظيفة الام انها تخلف زي القطه كان ممكن يكون الجواز 9 شهور فقط
هناك ماهو ابعد من هذا
.............................................
برجاء العوده لاي حد بيفهم في الدين قبل كتابة مشاركتك القادمه
واضح ان الكلام كله مصدره التلفزيون
بلاد الكوارث
حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد مدونتي
كويس ان انت قولت تنظيم الاسره مش تحديد ... زى اللى بيقولوا
و التنظيم كويس برضوا عشان زى انت ما قولت البنات بقيت ضعيفه فعلا
و الصحه يدوبك و كثرة الانجاب مضره بالزوجه و قبلها بالجيب
و منين نجيب فلوس
لا يا استاذه هو اقرب للتحديد انا فقط بتكلم من التلفزيون
والسبب في الضعف عمره ماكان الخلفه
السبب هي الكيما ويات ابتداء من السموم الي بتديهاكلم وزاره الزراعه مرور بسموم التحديد الي بتتباع في الصديليات
انتجت اجهز تناسليه ضعيفة تنهار حتي مع طفل واحد لم نعد نري في دخوله الحضانه اي شيء غريب
ناهيك ان انها لو ما خلفتش اصلا لا تكون صحيحه البدن
وانني بنفسك قلتي التلوث يبقي ايه دخل وظيفة طبيعيه كانت بتحصل حتي بدون تدخل حد
مش مستشفي وحفله وفي الاخر حضانه للطفل
بلاد الكوارث
حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد مدونتي
كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ في السَّمَآءِ كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ) الأنعام ـ 125.
بلاد الكوارث
حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد مدونتي
الرسول عليه الصلاة والسلام يأمر غيره من معددي الزجات بالعدل بينهم
روى قتادة عن النضر بن أنس عن بشير بن نهيك عن أبى هريرة قال : قال رسول الله (صلى الله عليه وسلم) : ( من كانت له امرأتان فلم يعدل بينهما جاء يوم القيامة وشقه مائل ) (20) . والمقصود هنا الذي لا يعدل في النفقة والمبيت وليس في الحب وهوى القلب ، فلا أحد يملك القلوب سوى رب القلوب ). وقال ابن عباس وابن جرير والحسن البصري : { كالمُـعَـلقة } أي تتركونها لا هي مطلقة [ فتبتغى زوجا آخر ] ولا هي ذات زوج [ يرعاها ويقوم على شئونها ويعطيها حقوقها ] ، وقال قتادة { كالمعلقة } أي كالمسجونة .. وكان أبى بن كعب – رضي الله عنه – يقرأ الآية هكذا : { فتذروها كالمسجونة } ..
بلاد الكوارث
حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد مدونتي
اعمل ايه يا دكتور
حضارة البلاستك بتدمر اعصابي
والقدر علي قلب الحقائق بقت حرفه
ارجو المعذره هاشرب قهوه دلوقتي وهابقي زي الفل وهاكتب ردود كلها ابتسامات
بلاد الكوارث
حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد مدونتي
تعليق