Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Lighting & Rendering work shop

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ShrifAzmy
    رد
    initial FG points density
    الخانه ديه منها تقدر تزود كمية البوينتس اللي بيعتمد عليها الفاينال جاذر في الحساب
    بصو على مجموعة الصور اللي جايه دي

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    بعد اختيارك الاوبشن التاني
    حتلاقي ان الخانه اللي بعد المنيو على طول بقت متاحه واللي هي
    Divid camera path by Num. Segments

    وده بيخليك تقسم مسار الكامير لمراحل
    لان الفاينال جاذر مش حيحسب البوينتس في كل فريم والا حيزحف الريندر
    لكنه بيوزع كثافة البوينتس على عدد المراحل اللي انت بتقسم ليها المسار ويعمل زي تدريج لكثافة البوينتس بين الفريمات وبعض
    طبعا كل مازاد عدد المراحل كان افضل لانه بيركز البوينتس في عدد اقل من الفريمات
    لكن طبعا بوقت اطول
    وبردوا حيحتاج منك انك تزود initial FG points density
    التعديل الأخير تم بواسطة ShrifAzmy; 28 / 09 / 2011, 02:01 AM.

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    Project FG points from camera position( Best for still ) . Drop menu
    القايمه دي بتقوول للفاينال جاذر يعتمد في توزيع النقط الخضرا ( Points )
    على موقع الكاميرا وبيقولك ان ده خيار مناسب جدا للصور الثابته
    لكن يعني ايه
    احنا اتفقنا قبل سابق ان الفاينال جاذر بيولد نقط ويوزعها على اسطح الاوبجكتس في المشهد ويعتمد عليها في حساب الجي اي
    وان النقط دي مش حتكون موجوده غير في الجزئيه الللي قدام الكاميرا وبس
    يعني لو عملنا انيميشن للكاميرا وخدنا لقطه في اول فريم
    ورجعنا خدناها في الفريم اللي بعده حتلاحظ ان النقط دي ما بقيتش في مكانها
    والادهى انك حتلاقي الاضاءه وتوزيع الجي اي مش في محله
    وخد عندك بلوتشس وفليكر ونويز
    م الاخر حيطلبوك في الشركه ويقلولك ياتستقيل يا اوفيس بوي
    طيب ايه الحل لو عايزين نعمل انيمشين ونتفسح في المكان ونطلع كام شوت كده
    دي بقى الاوبشن التاني
    Project FG points from position Along camera path
    دا بيولد النقط او الـ Points بناء على موضع الكاميرا على طول المسار اللي حتمشيه الكاميرا
    وبالتالي نلاقي ريندر نضيف من غير مشاكل

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    طبعا وبشكل سريع كده
    Enable final gather لتفعيل الفاينالجاذر او ابطاله
    Multiplier ده مضاعف القيم بتاعت الفاينال جاذر لو يضرب كل قيمه من اللي تحتيه في واحد ولو اتنين يضرب في اتني وهكذا
    color cell خانة اللون دي بتتحكم في اللون بتاع الاضاءه الغير مباشره اللي بتصدر عن الفاينال جاذر المعتاد الابيض فبالتالي بيقوم بتفتيح الالوان بتاعت الاسطح اللي بتتاثر بالاضاءه الغير مباشره اما لو احمر مثلا يبقى حيجمع اللون مع اللون الاحمر ويطلع اللون اللي بينهم وهكذا
    FG precision preset ده مؤشر لتفعيل مجموعة اعدادات سابقه التجهيز للريندر وهما خمسه
    draft - low - mid - high - custom
    طبعا الـ Custom ده اللي احنا بنحدد قيامه
    لحد هنا ونبتدي نهدى بقى ونركز

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد


    دي تاب الانديركت ليمينيشن ورول اب الفاينال جاذر
    تعالو نتفرج على اعدادتها ووظيفة كل واحده منهم

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة fla5hy مشاهدة المشاركة
    بصراحه انت عامل مجهود هايل هنا ربنا يكرمك
    اشكرك ياصديقي المهم نفيد بعض ونستفيد من تجارب بعض

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    اييييييييوة دا نفس المشهد الاخير اللي احنا شغالين عليه
    وبنفس الاعدادات
    اما النقط الخضراء دي فدي اللي الفاينال جاذر بيولدها ويعتمد عليها في حساب الجي اي
    النقط دي مش حتكون موجوده غير في الجزئيه الللي قدام الكاميرا وبس
    كل نقطه من دول بتطلق شعاع او اكتر - حسب ما بنقول احنا -
    الشعاع ده بيمثل الضوء ويفضل ماشي لحد ما يقابل سطح ما ويرتد عنه الى سطح اخر وهكذا
    وعدد مرات الارتداد ده احنا بردو اللي بنحددها
    وكمان عدد النقاط بردو احنا اللي بنحددهم
    من الكلام اللي فات تفهم ان المساحات اللي في المشهد كلها اضاءتها والوانها معتمده على تقاطع الاشعه اللي خارجه من كل نقطه
    طيب ده الكلام الخفيف تعالوا نترجمه لاعدادات في الماكس

    اترك تعليق:


  • fla5hy
    رد
    بصراحه انت عامل مجهود هايل هنا ربنا يكرمك

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    تعالوا نشوف الكلام ده بيتم ازاي في الفاينال جاذر بتاعنا
    بصوا الصورة دي

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    مبدئيا لازم نعرف ان الجزئيه اللي جايه دي مش بس في المنتل راي
    لا دي فيراي واي راي وفاينال ريندر وماكسويل وريندر ام احمد كله بيعتمد على نفس الاساس
    وهي نظريه عملها عالم اسمها نظرية الاضاءه بتقول ايه
    the light arriving at a given point x in the scene from another point x1 is the sum of the light emitted from all other points x2 towards x1 and reflected towards x

    بمعنى ان الضوء الواصل للنقطه س في المشهد قادما من النقطه ص هو مجموع الضوء الصادر من النقطه ع ووصوله للنقطه ص وارتداده عنها
    بس نتكلم بقى عن اساليب القياس
    الاساليب التقديريهApproximate methods:
    الاساليب التقديريه وبتسمى ايضا الاساليب التجميعيه Gathering method
    ودي بتعتمد على زاوية اللقطه
    وتاخد منها نقطه تبتدي تحدد منها ايه هي الاجزاء المرئيه من المشهد واللي حتطلع في اللقطه
    ويبتدي يحسب الجي اي في المنطقه دي بس ومالوش دعوه بالاجزاء التانيه اللي مش بتبان في اللقطه
    طبعا ده بيبقى ممتاز لانه مابيدخلش في متاهة
    الحسابات اللي انت مش محتاجها
    طبعا من الامثله على الطرق اللي بتشتغل بالاسلوب التقديري
    Irradiance map
    brute force
    light cache
    Fainal gather

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    احنا اتكلمنا قبل سابق عن تصرف الضوء في الحياه الطبيعيه وازاي انه بيرتد من على الاسطح للاسطح التانيهبعد ماياخد معلومات لونها معاه ويرميها على الاسطح التانيه
    فاكرين طبعا الجزئيه دي
    طيب من الضروري اننا نعرف اسلوب عمل الريندر اينجين بيبقى ازاي
    وهو بيفكر في احتساب الضوء ازاي علشان يطلعهولنا في المشاهد بالشكل اللي احنا عايزينه
    اولا الريندر اينجينز كلها بتعتمد على اسلوبين لحساب الجي اي
    الاول اسلوب تقديري بيعتمد على الكاميرا وبرغم ان طرق الاسلوب ده مش دقيقه اوي من الناحيه الفيزيائيه لكنها مش خطأ
    اما الاسلوب التاني فده اسلوب حسابي بيعتمد على مصدر الضوء نفسه وطرقه كلها فيزيائيه تماما دقيقه بشكل صارم
    طيب تعالو بقى نفصص الكلام ده ونشوف معناه ايه

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    شكرا يامكساويه
    ارجو انك تكوني استفدتي من الورشه
    معلهش بقى للتاخير في الرد
    بس كنت بحضر للجزئيه الجايه لانها مهمه جدا
    ومهم نستعرض كل تفاصيلها من غير ما نوقع حته
    نكمل على بركة الله

    اترك تعليق:


  • مكساوية
    رد
    الاستاذ شريف عزمي
    تحية طيبة لمجهودك الكبير جدا وخصوصا انه عطاء وبروز لرفعة الذات من الداخل حيث لا انتظار لثمن سوى انه خط قل من يحيده ...

    استاذ شريف وصلت متأخرة ولكني ابيت الا ان ادخل هذه الورشة ولو كنت بمفردي حتى لا اعيق احد بأسئلتي الا محودة لقلة خبرتي في هذا العالم الجميل

    ولي عودة باذن الله

    مع اجمل تحية

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    في ناس اشتكت ان الملف الاخير مش بيفتح معاهم في بعض الاصدارات
    انا رفعت الملف تاني بصيغة 3ds
    وكل اللي عليك تستورده لملف الماكس اللي يعجبك
    الرابط من هناhttp://www.megaupload.com/?d=WCP53T8T

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    ممكن تحط نتيجة الريندر دي مع اللي قابله وتشوف الفرق ومقدار التفاصيل اللي ظهرت بفضل الحركه الاخيره دي
    ولاحظ معايا احنا تقريبا حلينا كلنا المشاكل اللي قلنا عليها في الاول
    لكن وصلنا لنقطه مهمه جدا وهي
    فوتونز و جي اي
    Photons & GI Or Global Illumination
    ودا موضوع هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام جدا
    فحنخصصله وقت كامل المره الجايه
    تطبيقاتكم بقى ياسباب للي فات

    اترك تعليق:

يعمل...
X